Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Frans 417601/4161/1819/1/66
Studiegids

Frans 4

17601/4161/1819/1/66
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, trajectschijf 2
    Keuzeoptie:
    • Frans
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 5 studiepunten
Gewicht: 5,00
Totale studietijd: 135,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2019 (Semester 2)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk23,00 uren
Hoorcollege7,00 uren
Werkcollege30,00 uren
Zelfstudie75,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Vanassche Barbara
Andere docenten: Demol Annemie
Taalvak: Ja, Frans
Onderwijstalen: Frans
Kalender: Semester 2

Doelstellingen

Het is passend te verantwoorden waarom dit opleidingsonderdeel wordt opgenomen in het opleidingsprogramma.

Maatschappelijk, internationaal en intercultureel participeren
Internationale en interculturele leermiddelen opzoeken. 3.2 W&I

Professionaliseren
Vakkennis, methodieken en technologieën hanteren in de onderwijspraktijk. 4.1 T
Informatiekanalen met betrekking tot het onderwijsvak en vakdidactiek inzetten. 4.2 T

Krachtige leeromgeving
De aanwezige diversiteit aangrijpen om gedifferentieerd te werken binnen pijlers van het didactisch model. 7.2 T
Mogelijkheden van extra-muros en externe partners in kaart brengen. 8.2 W&I
Leeractiviteiten vak/leergebiedspecifiek vormgeven volgens de opgebouwde leerlijnen. 9.3 T
Leeractiviteiten vormgeven volgens vakoverschrijdende eindtermen. 9.3 T
Leerlijnen binnen de (vak)inhouden en (vak)didactiek bespreken. 9.3 W&I
Toetsen, opdrachten en vaardigheidstesten ontwerpen. 9.5 T

Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen.

Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:

Modeltraject 1:

Frans 1

Frans 2

Praktijk 1: assisteren

Modeltraject 3:

Frans 5

Bachelorproef

Praktijk 3: beginnende leraar zijn

Praktijk 3: in diverse contexten werken


Horizontale afstemming:

Frans 3

De leraar als taalleraar

Diverse en krachtige leeromgeving

De leraar in interactie

Assistent in diverse contexten

Onderzoek binnen leerdomeinen

Praktijk 2: vakleraar Frans worden

Individueel ontwikkelingstraject 2



Inhoud

Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:

Vakdidactiek:

internationale en interculturele leermiddelen

differentiatietechnieken (basis)

toetsen en opdrachten ontwerpen

het model van de spiraalsgewijze progressie in het moderne vreemdetalenonderwijs - leerlijnen voor kennis, vaardigheden en strategieën - aansluiting tussen het basisonderwijs en het secundair onderwijs - impact van de leerlijnen en de spiraalsgewijze progressie op het uitwerken van leeractiviteiten

werken aan de VOET binnen het vak Frans

Extra muros mogelijkheden

Vakspecifieke methodieken en technologie, zoals bijvoorbeeld talenquests, web 2.0 toepassingen, apps, websites (bv. TV5 Monde, Le point du fle, Le web pédagogique, RFI) en software die kunnen ingezet worden in het moderne vreemdetalenonderwijs

 

Vakkennis:

Grammaticale uitdieping (vraag- en probleemgestuurd)

Taalzorg -vervolmaking

Taaltaken op B2+ niveau (zie ERK): uitdrukken van logische verbanden, argumenteren, nuanceren

Informatiekanalen zoals bijvoorbeeld verschillende soorten grammatica's verklarende en vertalende woordenboeken en vakspecifieke (digitale) bronnen en naslagwerken

Vakinhouden en vakdidactische inhouden uit Frans 1 en Frans 2




Volgtijdelijkheid (VT)

Credit voor of vrijgesteld voor
Frans 1 en Frans 2

Het is niet mogelijk om een olod uit de tweede trajectschijf op te nemen indien de student voor alle van de hiernavolgende olods uit de eerste trajectschijf een tekort behaalde: Er staan als leraar, Praktijk 1: exploreren of Praktijk 1: assisteren, Individueel ontwikkelingstraject 1, Algemene didactiek en een tekort voor Onderwijsvak X1+X2 (één van beide onderwijsvakken over de hele lijn). In dat geval dient de student eerst de olods uit de eerste trajectschijf te hernemen en is het nog niet mogelijk om olods op te nemen uit de tweede trajectschijf.

Begincompetenties

In de facultaire onderwijs- en examenregeling (FOER) vindt men de afspraken inzake volgtijdelijkheid die voor dit opleidingsonderdeel van toepassing zijn.

Eindcompetenties

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.

OLR
03 Een professionele visie ontwikkelen gekoppeld aan de maatschappelijke realiteit vanuit een internationale en een brede culturele participatie
04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven
07 Diversiteit als uitgangspunt en als meerwaarde voor het didactisch-pedagogisch handelen in de onderwijspraktijk gebruiken
08 Ondernemend een dynamisch en innoverende leeromgeving creëren in al zijn facetten
09 Vakinhoudelijke en didactische expertise integreren om op maat leerkansen voor alle leerlingen te creëren

dOLR
04.1 Actuele methodieken en technologie in de eigen onderwijspraktijk integreren
04.2 Eigen vakspecifieke en didactische expertise continu vernieuwen
07.2 Doelstellingen, werkvormen, leerinhouden, leeractiviteiten en evaluatievormen op maat van elke leerling uitwerken.
08.2 Authentieke ervaringen hanteren als context voor het leerproces
09.3 Een coherente samenhang nastreven in het onderwijsaanbod zowel vakspecifiek als vakoverschrijdend
09.5 Passende evaluatie en/of assessment organiseren bij het onderwijsleerproces

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.

Begeleid zelfstandig werk

Blended learning

Groepswerk, naargelang van de keuze van de student om individueel of in groep aan de activiteiten voor het portfolio te werken

Hoorcollege met activerende elementen

Intervisie met betrekking tot het portfolio

Portfolio

Werkcollege - begeleide oefeningen

Werkcollege - groepsdiscussie

Externe meerdaagse behoort tot de mogelijkheden

Begeleiding

Gebruik van elektronische leeromgeving

Zelfstudiemateriaal

Coaching: er worden in het begin van het semester in samenspraak een aantal coachingsmomenten vastgelegd met betrekking tot het portfolio


Evaluatie

Eerste examenkans
Portfolio met mondeling co-assessment (mondeling examen) (80% van de totaliteit van de beoordeling)

Permanente evaluatie (20% van de totaliteit van de beoordeling)

Bijzondere bepalingen: Cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019

Het aantal vragen bij het mondeling examen wordt bepaald naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringstijd. Er wordt duidelijk aangegeven op welk gedeelte van de leerinhoud het examen zich richt.

Het behoort tot de verantwoordelijkheid van de student, wil hij slagen voor dit opleidingsonderdeel, om tijdens de aangeboden lessen aanwezig te zijn, actief te participeren in de gehanteerde didactische werkvormen, de vooropgestelde opdrachten uit te werken en de opgelegde deadlines m.b.t. de taken en opdrachten te respecteren.

Vanuit de visie op taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten.

 

Tweede examenkans
Voor de tweede examenkans worden volgende evaluatievormen (en verdeling percentage beoordeling) aangewend:
Portfolio met mondeling co-assessment (mondeling examen) (100% van de totaliteit van de beoordeling)

Het aantal vragen bij het mondeling examen wordt bepaald naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringstijd. Er wordt duidelijk aangegeven op welk gedeelte van de leerinhoud het examen zich richt.
Bijzondere bepalingen: Cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019

Vanuit de visie op taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten.

Andere studiematerialen

Reader of capita selecta, beschikbaar op Chamilo

Portfolio handleiding

Persoonlijk Actie Plan

Studiekosten

Bijkomende andere studiekosten worden geraamd op ongeveer 215 euro: de reële kostprijs hangt af van de actuele kostprijs van het verplicht aan te schaffen materieel/materiaal en van de verplichte activiteiten waaraan de studenten dienen deel te nemen.

Trefwoorden

Vakdidactiek

Vreemde talenonderwijs