Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Aardrijkskunde 417635/4161/1819/1/58
Studiegids

Aardrijkskunde 4

17635/4161/1819/1/58
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, trajectschijf 2
    Keuzeoptie:
    • aardrijkskunde
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 5 studiepunten
Gewicht: 5,00
Totale studietijd: 135,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2019 (Semester 2)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk23,00 uren
Hoorcollege7,00 uren
Werkcollege30,00 uren
Zelfstudie75,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: De Kestelier Muriel
Andere docenten: Sichien Els
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2

Doelstellingen

Maatschappelijk, internationaal en intercultureel participeren
Internationale en interculturele leermiddelen opzoeken. 3.2 W&I

Professionaliseren
Vakkennis, methodieken en technologieën hanteren in de onderwijspraktijk. 4.1 T
Informatiekanalen met betrekking tot het onderwijsvak en vakdidactiek inzetten. 4.2 T

Krachtige leeromgeving
De aanwezige diversiteit aangrijpen om gedifferentieerd te werken binnen pijlers van het didactisch model. 7.2 T
Mogelijkheden van extra-muros en externe partners in kaart brengen. 8.2 W&I
Leeractiviteiten vak/leergebiedspecifiek vormgeven volgens de opgebouwde leerlijnen. 9.3 T
Leeractiviteiten vormgeven volgens vakoverschrijdende eindtermen. 9.3 T
Leerlijnen binnen de (vak)inhouden en (vak)didactiek bespreken. 9.3 W&I
Toetsen, opdrachten en vaardigheidstesten ontwerpen. 9.5 T

Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen.

Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:
Modeltraject 1:

Onderwijsvak aardrijkskunde 1
Onderwijsvak aardrijkskunde 2
Praktijk 1: assisteren

Modeltraject 3:

Onderwijsvak aardrijkskunde 5
Bachelorproef
Praktijk 3: beginnende leraar zijn
Praktijk 3: in diverse contexten werken

Horizontale afstemming:
Onderwijsvak aardrijkskunde 3
De leraar als taalleraar
Diverse en krachtige leeromgeving
De leraar in interactie
Assistent in diverse contexten
Onderzoek binnen leerdomeinen
Praktijk 2: vakleraar aardrijkskunde worden
Individueel ontwikkelingstraject 2

Inhoud

Dit opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:

Vakdidactiek:
Differentiatietechnieken (basis)-breed observeren
Evaluatie - Verbeteren
Leeractiviteiten
VOET
Leerlijnen
Extra muros
Vakspecifieke methodieken en technologie in het kader van Aardrijkskunde
Duurzaamheidseducatie (Klimax!)

Vakinhoud:
Duurzame ontwikkeling
Industrie, haven en verkeer
Grondstoffen en energiebronnen
Visserij
Land of regio uit de actualiteit
Topografische kennis (de wereld, Europa en België),
Geografisch relevante actualiteit
Buitenlandse excursie, Haven van Antwerpen en industrieel bedrijf

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van bezoeken in internationale context.

 

Volgtijdelijkheid (VT)

Credit voor of vrijgesteld voor
Aardrijkskunde 1 en Aardrijkskunde 2

Het is niet mogelijk om een olod uit de tweede trajectschijf op te nemen indien de student voor alle van de hiernavolgende olods uit de eerste trajectschijf een tekort behaalde: Er staan als leraar, Praktijk 1: exploreren of Praktijk 1: assisteren, Individueel ontwikkelingstraject 1, Algemene didactiek en een tekort voor Onderwijsvak X1+X2 (één van beide onderwijsvakken over de hele lijn). In dat geval dient de student eerst de olods uit de eerste trajectschijf te hernemen en is het nog niet mogelijk om olods op te nemen uit de tweede trajectschijf.

Begincompetenties

In de facultaire onderwijs- en examenregeling (FOER) vindt men de afspraken inzake volgtijdelijkheid die voor dit opleidingsonderdeel van toepassing zijn.

Eindcompetenties

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.

OLR
04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven
07 Diversiteit als uitgangspunt en als meerwaarde voor het didactisch-pedagogisch handelen in de onderwijspraktijk gebruiken
08 Ondernemend een dynamisch en innoverende leeromgeving creëren in al zijn facetten
09 Vakinhoudelijke en didactische expertise integreren om op maat leerkansen voor alle leerlingen te creëren


dOLR
04.1 Actuele methodieken en technologie in de eigen onderwijspraktijk integreren
04.2 Eigen vakspecifieke en didactische expertise continu vernieuwen
07.2 Doelstellingen, werkvormen, leerinhouden, leeractiviteiten en evaluatievormen op maat van elke leerling uitwerken.
07.4 De aanwezige contextuele diversiteit van het kind en van de school constructief betrekken door te differentiëren in de klas- en op school.
08.2 Authentieke ervaringen hanteren als context voor het leerproces
09.3 Een coherente samenhang nastreven in het onderwijsaanbod zowel vakspecifiek als vakoverschrijdend
09.5 Passende evaluatie en/of assessment organiseren bij het onderwijsleerproces

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.

Hoorcollege met interactieve elementen
Demonstraties
Begeleide oefeningen
Microteaching
Groepswerk
Opdrachtgestuurd onderwijs
Begeleid zelfstandig werk
Begeleide zelfstudie
Excursie
Thematisch gestuurd onderwijs
Gastspreker

Blended learning

 

Begeleiding

Gebruik elektronische leeromgeving

Zelfstudiemateriaal

Evaluatie

Eerste examenkans:
Schriftelijk examen (40 % van de totaliteit van de beoordeling)
Mondeling examen (40 % van de totaliteit van de beoordeling)
Taken en opdrachten (20 % van de totaliteit van de beoordeling)

Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten.
Het aantal vragen bij het schriftelijk en mondeling examen wordt bepaald naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringstijd. Er wordt duidelijk aangegeven op welk gedeelte van de leerinhoud het examen zich richt.
Bijzondere bepalingen: Cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019.
Het behoort tot de verantwoordelijkheid van de student, wil hij slagen voor dit opleidingsonderdeel, om tijdens de aangeboden lessen aanwezig te zijn, actief te participeren in de gehanteerde didactische werkvormen, de vooropgestelde opdrachten uit te werken en de opgelegde deadlines m.b.t. de taken en opdrachten te respecteren.

De extra-murosactiviteiten (binnenlandse en buitenlandse) zijn verplicht. Bij een gewettigde afwezigheid volgt een verplichte vervangopdracht.


Tweede examenkans:
Voor de tweede examenkans worden dezelfde evaluatievormen en dezelfde verdeling percentage beoordeling aangewend als bij de eerste.
Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten.
Het aantal vragen bij het schriftelijk en mondeling examen wordt bepaald naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringstijd. Er wordt duidelijk aangegeven op welk gedeelte van de leerinhoud het examen zich richt.
Bijzondere bepalingen: Cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019.

Boeken en syllabi

1. Verplicht aan te kopen boeken
Polaris GO! 4Verplicht
  • Auteur: Goemans A., Goyvaerts E.
  • Uitgever: Plantyn
  • Editie: 2017
  • ISBN-nr: 978-90-301-4896-8
2. Syllabi
Aardrijkskunde 4Verplicht
  • Auteur: Els Sichien
  • Editie: 2018-2019

Andere studiematerialen

Syllabus
Powerpointpresentaties van lector
Notities student
Informatie op de elektronische leeromgeving


Al aangekochte boeken:
Goemans A, Goyvaerts E., Polaris go! 1, Plantyn, 2015
Demuynck, E. Smeyers, W., Verbouw, K. & Snoeck, C., TOPOS 1-GO!-OVSG (2u) leerwerkboek
Goemans A, Goyvaerts E., Polaris go! 2, Plantyn, 2016
Goemans A, Goyvaerts E., Polaris go! 3, Plantyn, 2016
Van Hecke E., Vanderhallen D., Slegers L., Delva R., e.a. (2013). Zenith 5/6 ASO wetenschappen. Pelckmans

Eén Atlas naar keuze:
De Mayer PH. e.a., Atlas De Boeck, De Boeck, 2015
Van Hecke E. e.a., Plantijn Algemene wereldatlas, Plantijn, 2008, 2012 of 2017

Studiekosten

De totale kostprijs van de handboeken vermeld onder de rubriek 'Studiemateriaal: Verplicht' wordt geraamd op ongeveer 45 euro. De geraamde kostprijs is eenmalig in het geval deze vermelde handboeken in meerdere opleidingsonderdelen en/of meerdere modeltrajecten aangewend worden.

De kostprijs van andere verplicht schriftelijk studiemateriaal wordt geraamd op ongeveer 15 euro.

Bijkomende andere studiekosten worden geraamd op ongeveer 300 euro: de reële kostprijs hangt af van de actuele kostprijs van het verplicht aan te schaffen materieel/materiaal en van de verplichte activiteiten waaraan de studenten dienen deel te nemen.

Trefwoorden

Aardwetenschappen
Vakdidactiek
Lerarenvorming

Internationalisering