Academiejaar
2018-19
Komt voor in:
- Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Gewicht:
3,00
Totale studietijd: 81,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2019 (Semester 2)
Onderwijsorganisatie (studietijd)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Van Den Bosch Dorien
Andere docenten: Block Jan, Sys Hannelore
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Doelstellingen
Communiceren
Gesprekstechnieken en -vaardigheden correct hanteren. 1.1 T
Het voeren van individuele gesprekken met leerlingen illustreren 1.2 W&I
Individuele gesprekken voeren met leerlingen 1.2 T
Constructief met ongewenst leerlingengedrag omspringen 1.6 T
Een positief leer- en leefklimaat karakteriseren 1.6 W&I
Technieken om constructief met ongewenst leerlingengedrag om te gaan verduidelijken 1.6 W&I
Elementen voor het efficiënt vergaderen beschrijven 2.2 W&I
Groepsdynamische processen in teamverband verduidelijken 2.1 W&I
Kwaliteiten van andere teamleden naar waarde inschatten. 2.1 W&I
Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen.
Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:
Modeltraject 1:
Er staan als leraar
Praktijk 1: assisteren
Praktijk 1: WPL assisteren
Modeltraject 3:
Samen school maken
Praktijk 3: beginnende leraar zijn
Praktijk 3: in diverse contexten werken
Praktijk 3: WPL 1
Praktijk 3: WPL 2
Horizontale afstemming:
De leraar als taalleraar
Onderwijsvak X3
Onderwijsvak X4
Assistent in diverse contexten
Praktijk 2: vakleraar X worden
Praktijk 2: WPL LO
Praktijk 2: WPL BR
Inhoud
Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:
Interactie met de klasgroep: klasmanagement
• Preventieve aanpak: positief en stimulerend klasklimaat
• Curatieve aanpak: remediëringstechnieken, omgaan met ongewenst gedrag in de klas,
omgaan met agressie
Interactie met individuele leerlingen
• Emancipatorisch werken en motiverend coachen
• Gesprekstechnieken, opbouw van een gesprek en soorten gesprekken
Interactie in het team
• Kwaliteiten van andere teamleden (h)erkennen en deze diversiteit erkennen als
meerwaarde
• De leraar als teamspeler
• Roos van Leary
• Vergaderen en notuleren: vergadertechnieken, vergaderrollen, vergaderstructuur,
vergaderverslag/notuleren
Voor LO-BR worden enkele bovenstaande inhouden afgebakend en worden inhouden met betrekking tot de sportsector aangereikt.Volgtijdelijkheid (VT)
Credit voor of vrijstelling voor
Er staan als leraar
Het is niet mogelijk om een olod uit de tweede trajectschijf op te nemen indien de student voor alle van de hiernavolgende olods uit de eerste trajectschijf een tekort behaalde: Er staan als leraar, Praktijk 1: exploreren of Praktijk 1: assisteren, Individueel ontwikkelingstraject 1, Algemene didactiek en een tekort voor Onderwijsvak X1+X2 (één van beide onderwijsvakken over de hele lijn). In dat geval dient de student eerst de olods uit de eerste trajectschijf te hernemen en is het nog niet mogelijk om olods op te nemen uit de tweede trajectschijf.
Begincompetenties
In de facultaire onderwijs- en examenregeling (FOER) vindt men de afspraken inzake volgtijdelijkheid die voor dit opleidingsonderdeel van toepassing zijn.
Eindcompetenties
Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.
OLR
01 Constructief communiceren in diverse contexten met alle actoren
02 Actief participerend samenwerken in een (breed) schoolteam
dOLR
01.1 Zich krachtig en expressief als leraar positioneren
01.2 Effectief en efficiënt met de leerlingen communiceren
01.6 Effectief en efficiënt communiceren in functie van een doeltreffend klasmanagement
02.1 Als teamspeler aan een goede werksfeer meewerken
02.2 Constructief aan samenwerkingssituaties binnen en buiten de school bijdragen
Onderwijsorganisatie (omschrijving)
Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.
hoorcollege met activerende elementen
werkcollege: begeleide oefeningen
werkcollege: interactievormen: gespreksvormen
werkcollege: interactievormen: rollenspel, situatiespel, simulatiespel, ...
begeleid zelfstandig werk
Begeleiding
Gebruik van elektronische leeromgeving
Zelfstudiemateriaal
Evaluatie
Eerste examenkans
mondeling examen: assessment met rollenspel (30% van de totaliteit van de beoordeling)
mondeling examen met schriftelijke voorbereiding (40% van de totale beoordeling)
opdracht
(30% van de totaliteit van de beoordeling)
Het aantal vragen bij het mondeling examen wordt bepaald naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringtijd. Er wordt duidelijk aangegeven op welk gedeelte van de leerinhoud het examen zich richt.
Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten.
Bijzondere bepalingen: Cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019
Het behoort tot de verantwoordelijkheid van de student, wil hij slagen voor dit opleidingsonderdeel, om tijdens de aangeboden lessen aanwezig te zijn, actief te participeren in de gehanteerde didactische werkvormen, de vooropgestelde opdrachten uit te werken en de opgelegde deadlines m.b.t. de taken en opdrachten te respecteren.
Tweede examenkans
Voor de tweede examenkans worden dezelfde evaluatievormen en dezelfde verdeling percentage beoordeling aangewend als in de eerste examenkans.
Het aantal vragen bij het mondeling examen wordt bepaald naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringtijd. Er wordt duidelijk aangegeven op welk gedeelte van de leerinhoud het examen zich richt.
Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten.
Bijzondere bepalingen: Cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019
Studiekosten
De kostprijs van het studiemateriaal wordt geraamd op ongeveer 15 euro.
Bijkomende andere studiekosten worden geraamd op ongeveer 20 euro: de reële kostprijs hangt af van de verplichte activiteiten waaraan de studenten dienen deel te nemen.
Trefwoorden
Sociale psychologie
Lerarenvorming