Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Techniek 330276/4161/1819/1/45
Studiegids

Techniek 3

30276/4161/1819/1/45
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, trajectschijf 2
    Keuzeoptie:
    • techniek
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 8 studiepunten
Gewicht: 8,00
Totale studietijd: 216,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Semester 1)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk35,00 uren
Hoorcollege21,00 uren
Werkcollege42,00 uren
Zelfstudie118,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Vandergheynst Sabine
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Doelstellingen

Communiceren
Relevante context aanbrengen om de taalvaardigheid van leerlingen te verhogen. 1.5 T
Relevante taalsteun bieden. 1.5 T

Maatschappelijk, internationaal en intercultureel participeren
Actuele tendensen (i.f.v. cultuureducatie, educatie voor duurzame ontwikkeling en diversiteit) m.b.t. het onderwijsvak concreet vertalen naar de klaspraktijk. 3.3 W&I

Professionaliseren
ICT systemen voor kennisdeling gebruiken. 4.1 T
Vakkennis, methodieken en technologieën hanteren. 4.1 T
ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier gebruiken. 4.1 T
Informatiekanalen met betrekking tot het onderwijsvak en vakdidactiek beoordelen. 4.2 T
Recente ontwikkelingen in het vakgebied voor leerlingen toegankelijk maken. 4.2 W&I

Krachtige leeromgeving
Functioneel inzetten van multimediale en andere leermiddelen in het kader van (vakspecifieke) leeractiviteiten. 8.1 T
De beginsituatie van de leeromgeving en de lerende toepassen voor het onderwijsvak. 9.1 T
Activerende leeractiviteiten ontwerpen (individueel of in team). 9.4 T
Bij het uitwerken van stimulerende leeractiviteiten rekening houden met de ontwikkelingspsychologie, leerpsychologie. 9.4 T
Het didactisch model gebruiken bij het uitwerken van een leeractiviteit. 9.4 T
Leerinhoud correct aanbrengen. 9.4 T
Misconcepties en/of problemen van leerlingen binnen het onderwijsvak (h)erkennen. 9.5 W&I
Correct een foutenanalyse maken bij de leerlingen. 9.5 T
Passend selecteren van formatieve en summatieve evaluatievormen op basis van de pedagogisch-didactische beginsituatie. 9.5 W&I

Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen.

Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:
Modeltraject 1:
Onderwijsvak techniek 1
Onderwijsvak techniek 2
Praktijk 1: assisteren

Modeltraject 3:
Onderwijsvak techniek 5
Bachelorproef
Praktijk 3: beginnende leraar zijn
Praktijk 3: in diverse contexten werken

Horizontale afstemming:
Onderwijsvak techniek 4
De leraar als taalleraar
Diverse en krachtige leeromgeving
De leraar in interactie
Assistent in diverse contexten
Onderzoek binnen leerdomeinen
Praktijk 2: vakleraar techniek worden

 


Inhoud

Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen :

Vakspecifieke didactiek : 
 
Concretisering algemene didactiek :
Rekening houden met de b
eginsituatie van de leeromgeving en de lerende en het didactisch model bij het ontwikkelen van projecten
Rekening houden met de o
ntwikkelingspsychologie, leerpsychologie en bèta-mentality bij het ontwikkelen van projecten

Actieve werkvormen :
Specifieke werkvormen en didactische wenken voor de behandelde vakinhoudelijke modules (‘mode/textiel’ en ‘technische systemen’) en transfermogelijkheden naar andere vakinhoudelijke modules
Functioneel inzetten van ICT opdrachten

Verdieping in projectwerk :
Verdieping in projectwerk in het technisch proces (project met een probleemstelling als uitgangspunt (probleemoplossend denken))
Een technisch systeem als uitgangspunt
Een technisch systeem als uitgangspunt in projectwerk

Onderzoeken als competentie :
analyseren van technische systemen

Taalgericht vakonderwijs :
Context - taalsteun - interactie

Evalueren in het vak techniek :
Competentiegericht evalueren
Evalueren inbouwen in een techniekproject
Evalueren in relatie met de leerplandoelen
Competentiegericht evalueren in relatie met proces- / productevaluatie als standaardstap in een project in het technisch
proces
Zelf, co-, peerevaluatie in het vak techniek
Evalueren in functie van remediëring en talentontwikkeling

 

Vakspecifieke inhouden
 
Materialenkennis in functie van het begrijpen, maken en ontwerpen van technische systemen :
textiel

Technische systemen : verdieping :
Technische systemen 
en socio-culturele behoeften
Evolutie van technische systemen
Impact van het gebruik van 
technische systemen
Technische systemen begrijpen, gebruiken, onderhouden en 
herstellen
Technische systemen als constructie
Ontwerp van technische systemen 

De dimensie duiden in het vak techniek :
Duurzame ontwikkeling


Volgtijdelijkheid (VT)

Credit voor of vrijstelling voor
Techniek 1 en Techniek 2

Het is niet mogelijk om een olod uit de tweede trajectschijf op te nemen indien de student voor alle van de hiernavolgende olods uit de eerste trajectschijf een tekort behaalde: Er staan als leraar, Praktijk 1: exploreren of Praktijk 1: assisteren, Individueel ontwikkelingstraject 1, Algemene didactiek en een tekort voor Onderwijsvak X1+X2 (één van beide onderwijsvakken over de hele lijn). In dat geval dient de student eerst de olods uit de eerste trajectschijf te hernemen en is het nog niet mogelijk om olods op te nemen uit de tweede trajectschijf.

Begincompetenties

In de facultaire onderwijs- en examenregeling (FOER) vindt men de afspraken inzake volgtijdelijkheid die voor dit opleidingsonderdeel van toepassing zijn.

Eindcompetenties

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.
OLR
01 Constructief communiceren in diverse contexten met alle actoren
03 Een professionele visie ontwikkelen gekoppeld aan de maatschappelijke realiteit vanuit een internationale en een brede culturele participatie
04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven
05 Gestoeld op kritische reflectie innoverend en oplossingsgericht handelen
08 Ondernemend een dynamisch en innoverende leeromgeving creëren in al zijn facetten
09 Vakinhoudelijke en didactische expertise integreren om op maat leerkansen voor alle leerlingen te creëren
dOLR
01.2 Effectief en efficiënt met de lln communiceren
01.5 Doelgericht taalontwikkelend lesgeven om de taalvaardigheid van de lln te verhogen
03.2 Het beroep van leraar vorm geven door een internationale participatie
03.3 Het beroep van leraar vorm geven door een breed culturele participatie
04.1 Actuele methodieken en technologie in de eigen onderwijspraktijk integreren
04.2 Eigen vakspecifieke en didactische expertise continu vernieuwen
05.3 Problemen en situaties leerbevorderend aanpakken
08.1 Leerlingen begeleiden in het functioneel en met kritische zin aanwenden van multimedia, ICT en andere leermiddelen
08.2 Authentieke ervaringen hanteren als context voor het leerproces
08.3 Een klaslokaal, een schoolgebouw inrichten als een aangepaste, uitdagende en veilige speel-, leer- en leefomgeving
09.1 Relevante kenmerken van de leerlingen/leerlingengroep/leeromgeving achterhalen die een invloed hebben op de kwaliteit van leren en onderwijzen
09.4 Leerinhouden en –strategieën vertalen naar stimulerende leeractiviteiten, op basis van de gekozen doelstellingen
09.5 Passende evaluatie en/of assessment organiseren bij het onderwijsleerproces

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Hoorcollege met activerende elementen

Practicum / skills lab
Groepswerk
Opdrachtgestuurd onderwijs
Begeleid zelfstandig werk

Extra-muros

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.

Begeleiding

Gebruik van elektronische leeromgeving

Zelfstudiemateriaal

Evaluatie

Eerste examenkans
Schriftelijk examen (50% van de totaliteit van de beoordeling)
Het aantal vragen bij het schriftelijk examen wordt bepaald naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringstijd. Er wordt duidelijk aangegeven op welk gedeelte van de leerinhoud het examen zich richt.
Opdrachten (50% van de totaliteit van de beoordeling)

Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten.
Bijzondere bepalingen : cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019
Het behoort tot de verantwoordelijkheid van de student, wil hij slagen voor dit opleidingsonderdeel, om tijdens de aangeboden lessen aanwezig tee zijn, actief te participeren in de gehanteerde didactische werkvormen, de vooropgestelde opdrachten uit te werken en de opgelegde deadlines m.b.t. de taken en opdrachten te respecteren.

Tweede examenkans
Voor de tweede examenkans worden dezelfde evaluatievormen en dezelfde verdeling percentage beoordeling aangewend als in de eerste examenkans.
Bijzondere bepalingen : cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019

Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten.

Andere studiematerialen

Cursus 'Techniek 3 : textiel'

Cursus 'Techniek 3 : technische systemen'

Cursus 'Techniek 3 : didactiek : taalgericht vakonderwijs'

Cursus 'Techniek 3 : didactiek : evalueren in techniek'

Cursus 'Techniek 3 : didactiek : verdieping in projectwerk'

Studiekosten

Studiekosten, andere dan verplicht schriftelijk studiemateriaal, worden geraamd op ongeveer 100 euro : de reële kostprijs hangt af van de actuele kostprijs van het verplicht aan te schaffen materiaal/materieel en van de verplichte activiteiten waaraan de student dient deel te nemen (bv. extra-muros).

Trefwoorden

toegepaste wetenschappen - didactiek - lerarenvorming