Academiejaar
2018-19
Komt voor in:
- Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
8 studiepunten
Gewicht:
8,00
Totale studietijd: 216,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Semester 1)
Onderwijsorganisatie (studietijd)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Vandergheynst Sabine
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Doelstellingen
Communiceren
Relevante context aanbrengen om de taalvaardigheid van leerlingen te verhogen. 1.5 T
Relevante taalsteun bieden. 1.5 T
Maatschappelijk, internationaal en intercultureel participeren
Actuele tendensen (i.f.v. cultuureducatie, educatie voor duurzame ontwikkeling en diversiteit) m.b.t. het onderwijsvak concreet vertalen naar de klaspraktijk. 3.3 W&I
Professionaliseren
ICT systemen voor kennisdeling gebruiken. 4.1 T
Vakkennis, methodieken en technologieën hanteren. 4.1 T
ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier gebruiken. 4.1 T
Informatiekanalen met betrekking tot het onderwijsvak en vakdidactiek beoordelen. 4.2 T
Recente ontwikkelingen in het vakgebied voor leerlingen toegankelijk maken. 4.2 W&I
Krachtige leeromgeving
Functioneel inzetten van multimediale en andere leermiddelen in het kader van (vakspecifieke) leeractiviteiten. 8.1 T
De beginsituatie van de leeromgeving en de lerende toepassen voor het onderwijsvak. 9.1 T
Activerende leeractiviteiten ontwerpen (individueel of in team). 9.4 T
Bij het uitwerken van stimulerende leeractiviteiten rekening houden met de ontwikkelingspsychologie, leerpsychologie. 9.4 T
Het didactisch model gebruiken bij het uitwerken van een leeractiviteit. 9.4 T
Leerinhoud correct aanbrengen. 9.4 T
Misconcepties en/of problemen van leerlingen binnen het onderwijsvak (h)erkennen. 9.5 W&I
Correct een foutenanalyse maken bij de leerlingen. 9.5 T
Passend selecteren van formatieve en summatieve evaluatievormen op basis van de pedagogisch-didactische beginsituatie. 9.5 W&I
Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen.
Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:
Modeltraject 1:
Onderwijsvak techniek 1
Onderwijsvak techniek 2
Praktijk 1: assisteren
Modeltraject 3:
Onderwijsvak techniek 5
Bachelorproef
Praktijk 3: beginnende leraar zijn
Praktijk 3: in diverse contexten werken
Horizontale afstemming:
Onderwijsvak techniek 4
De leraar als taalleraar
Diverse en krachtige leeromgeving
De leraar in interactie
Assistent in diverse contexten
Onderzoek binnen leerdomeinen
Praktijk 2: vakleraar techniek worden
Inhoud
Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen :
Vakspecifieke didactiek :
Concretisering algemene didactiek :
Rekening houden met de beginsituatie van de leeromgeving en de lerende en het didactisch model bij het ontwikkelen van projecten
Rekening houden met de ontwikkelingspsychologie, leerpsychologie en bèta-mentality bij het ontwikkelen van projecten
Actieve werkvormen :
Specifieke werkvormen en didactische wenken voor de behandelde vakinhoudelijke modules (‘mode/textiel’ en ‘technische systemen’) en transfermogelijkheden naar andere vakinhoudelijke modules
Functioneel inzetten van ICT opdrachten
Verdieping in projectwerk :
Verdieping in projectwerk in het technisch proces (project met een probleemstelling als uitgangspunt (probleemoplossend denken))
Een technisch systeem als uitgangspunt
Een technisch systeem als uitgangspunt in projectwerk
Onderzoeken als competentie :
analyseren van technische systemen
Taalgericht vakonderwijs :
Context - taalsteun - interactie
Evalueren in het vak techniek :
Competentiegericht evalueren
Evalueren inbouwen in een techniekproject
Evalueren in relatie met de leerplandoelen
Competentiegericht evalueren in relatie met proces- / productevaluatie als standaardstap in een project in het technisch
proces
Zelf, co-, peerevaluatie in het vak techniek
Evalueren in functie van remediëring en talentontwikkeling
Vakspecifieke inhouden
Materialenkennis in functie van het begrijpen, maken en ontwerpen van technische systemen :
textiel
Technische systemen : verdieping :
Technische systemen en socio-culturele behoeften
Evolutie van technische systemen
Impact van het gebruik van technische systemen
Technische systemen begrijpen, gebruiken, onderhouden en herstellen
Technische systemen als constructie
Ontwerp van technische systemen
De dimensie duiden in het vak techniek :
Duurzame ontwikkeling
Volgtijdelijkheid (VT)
Credit voor of vrijstelling voor
Techniek 1 en Techniek 2
Het is niet mogelijk om een olod uit de tweede trajectschijf op te nemen indien de student voor alle van de hiernavolgende olods uit de eerste trajectschijf een tekort behaalde: Er staan als leraar, Praktijk 1: exploreren of Praktijk 1: assisteren, Individueel ontwikkelingstraject 1, Algemene didactiek en een tekort voor Onderwijsvak X1+X2 (één van beide onderwijsvakken over de hele lijn). In dat geval dient de student eerst de olods uit de eerste trajectschijf te hernemen en is het nog niet mogelijk om olods op te nemen uit de tweede trajectschijf.
Begincompetenties
In de facultaire onderwijs- en examenregeling (FOER) vindt men de afspraken inzake volgtijdelijkheid die voor dit opleidingsonderdeel van toepassing zijn.
Eindcompetenties
Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.
OLR
01 Constructief communiceren in diverse contexten met alle actoren
03 Een professionele visie ontwikkelen gekoppeld aan de maatschappelijke realiteit vanuit een internationale en een brede culturele participatie
04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven
05 Gestoeld op kritische reflectie innoverend en oplossingsgericht handelen
08 Ondernemend een dynamisch en innoverende leeromgeving creëren in al zijn facetten
09 Vakinhoudelijke en didactische expertise integreren om op maat leerkansen voor alle leerlingen te creëren
dOLR
01.2 Effectief en efficiënt met de lln communiceren
01.5 Doelgericht taalontwikkelend lesgeven om de taalvaardigheid van de lln te verhogen
03.2 Het beroep van leraar vorm geven door een internationale participatie
03.3 Het beroep van leraar vorm geven door een breed culturele participatie
04.1 Actuele methodieken en technologie in de eigen onderwijspraktijk integreren
04.2 Eigen vakspecifieke en didactische expertise continu vernieuwen
05.3 Problemen en situaties leerbevorderend aanpakken
08.1 Leerlingen begeleiden in het functioneel en met kritische zin aanwenden van multimedia, ICT en andere leermiddelen
08.2 Authentieke ervaringen hanteren als context voor het leerproces
08.3 Een klaslokaal, een schoolgebouw inrichten als een aangepaste, uitdagende en veilige speel-, leer- en leefomgeving
09.1 Relevante kenmerken van de leerlingen/leerlingengroep/leeromgeving achterhalen die een invloed hebben op de kwaliteit van leren en onderwijzen
09.4 Leerinhouden en –strategieën vertalen naar stimulerende leeractiviteiten, op basis van de gekozen doelstellingen
09.5 Passende evaluatie en/of assessment organiseren bij het onderwijsleerproces
Onderwijsorganisatie (omschrijving)
Hoorcollege met activerende elementen
Practicum / skills lab
Groepswerk
Opdrachtgestuurd onderwijs
Begeleid zelfstandig werk
Extra-muros
Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.
Begeleiding
Gebruik van elektronische leeromgeving
Zelfstudiemateriaal
Evaluatie
Eerste examenkans
Schriftelijk examen (50% van de totaliteit van de beoordeling)
Het aantal vragen bij het schriftelijk examen wordt bepaald naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringstijd. Er wordt duidelijk aangegeven op welk gedeelte van de leerinhoud het examen zich richt.
Opdrachten (50% van de totaliteit van de beoordeling)
Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten.
Bijzondere bepalingen : cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019
Het behoort tot de verantwoordelijkheid van de student, wil hij slagen voor dit opleidingsonderdeel, om tijdens de aangeboden lessen aanwezig tee zijn, actief te participeren in de gehanteerde didactische werkvormen, de vooropgestelde opdrachten uit te werken en de opgelegde deadlines m.b.t. de taken en opdrachten te respecteren.
Tweede examenkans
Voor de tweede examenkans worden dezelfde evaluatievormen en dezelfde verdeling percentage beoordeling aangewend als in de eerste examenkans.
Bijzondere bepalingen : cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019
Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten.
Andere studiematerialen
Cursus 'Techniek 3 : textiel'
Cursus 'Techniek 3 : technische systemen'
Cursus 'Techniek 3 : didactiek : taalgericht vakonderwijs'
Cursus 'Techniek 3 : didactiek : evalueren in techniek'
Cursus 'Techniek 3 : didactiek : verdieping in projectwerk'
Studiekosten
Studiekosten, andere dan verplicht schriftelijk studiemateriaal, worden geraamd op ongeveer 100 euro : de reële kostprijs hangt af van de actuele kostprijs van het verplicht aan te schaffen materiaal/materieel en van de verplichte activiteiten waaraan de student dient deel te nemen (bv. extra-muros).
Trefwoorden
toegepaste wetenschappen - didactiek - lerarenvorming