Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Plastische opvoeding 317608/4161/1819/1/13
Studiegids

Plastische opvoeding 3

17608/4161/1819/1/13
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, trajectschijf 2
    Keuzeoptie:
    • plastische opvoeding
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 8 studiepunten
Gewicht: 8,00
Totale studietijd: 216,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Semester 1)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk35,00 uren
Hoorcollege7,00 uren
Werkcollege63,00 uren
Zelfstudie111,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Moens Grietje
Andere docenten: Van Laethem Marita
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Doelstellingen

Communiceren
Relevante context aanbrengen om de taalvaardigheid van leerlingen te verhogen. 1.5 T
Relevante taalsteun bieden. 1.5 T

Maatschappelijk, internationaal en intercultureel participeren
Actuele tendensen (i.f.v. cultuureducatie, educatie voor duurzame ontwikkeling en diversiteit) m.b.t. het onderwijsvak concreet vertalen naar de klaspraktijk. 3.3 W&I

Professionaliseren
ICT systemen voor kennisdeling gebruiken. 4.1 T
Vakkennis, methodieken en technologieën hanteren. 4.1 T
ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier gebruiken. 4.1 T
Informatiekanalen met betrekking tot het onderwijsvak en vakdidactiek beoordelen. 4.2 T
Recente ontwikkelingen in het vakgebied voor leerlingen toegankelijk maken. 4.2 W&I

Krachtige leeromgeving
Functioneel inzetten van multimediale en andere leermiddelen in het kader van (vakspecifieke) leeractiviteiten. 8.1 T
De beginsituatie van de leeromgeving en de lerende toepassen voor het onderwijsvak. 9.1 T
Activerende leeractiviteiten ontwerpen (individueel of in team). 9.4 T
Bij het uitwerken van stimulerende leeractiviteiten rekening houden met de ontwikkelingspsychologie, leerpsychologie. 9.4 T
Het didactisch model gebruiken bij het uitwerken van een leeractiviteit. 9.4 T
Leerinhoud correct aanbrengen. 9.4 T
Misconcepties en/of problemen van leerlingen binnen het onderwijsvak (h)erkennen. 9.5 W&I
Correct een foutenanalyse maken bij de leerlingen. 9.5 T
Passend selecteren van formatieve en summatieve evaluatievormen op basis van de pedagogisch-didactische beginsituatie. 9.5 W&I


Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:
Modeltraject 1:
Onderwijsvak plastische opvoeding 1
Onderwijsvak plastische opvoeding 2
Praktijk 1: assisteren
Modeltraject 3:
Onderwijsvak plastische opvoeding 5
Bachelorproef
Praktijk 3: beginnende leraar zijn
Praktijk 3: in diverse contexten werken


Horizontale afstemming:
Onderwijsvak plastische opvoeding 4
De leraar als taalleraar
Diverse en krachtige leeromgeving
De leraar in interactie
Assistent in diverse contexten
Onderzoek binnen leerdomeinen
Praktijk 2: vakleraar plastische opvoeding worden

Inhoud


Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:

Communiceren
Nederlands als instructietaal - vaktaal
Toegankelijke teksten – moeilijkheidsgraad van teksten
Spreekkansen
Het leerlingenblaadje / de instructiefiche beeld op correct taalniveau

Maatschappelijk, internationaal en intercultureel participeren
Kunststudio (intra muros):
Intercultureel participeren
kunst in ruime context
Oriëntatie in meerdere kunstdisciplines
Vocabularium van verschillende muzische domeinen/kunstdisciplines
Inleving en beleving van verschillende muzische domeinen/kunstdisciplines
Onderzoek naar basisinhouden van de initiële esthetica
De student als onderzoeker, vakman, unieke ik, samenspeler en performer

Cultuureducatie als evidentie in de klaspraktijk
Duurzaamheid

Professionalisering
2D, 3D en mediArt
Multimediale leermiddelen
Sociale en ethische aspecten van ICT: gebruik van grafische free software tegenover betalende
Grafische, picturale, digitale, modellerende, constructieve en toegepaste grafische beeldtaal met als thema’s bijvoorbeeld portret/figuur of architectuur of landschap of materie
Experiment en onderzoek van bovenstaande thema’s volgens de beeldaspecten
Procescyclus: artistiek creatief (gebaseerd op OVUR)
Uitbreiding van gebruik en toepassen van materiaal en materieel
Artistiek studiewerk voor 2D, 3D en mediArt
Onderzoek naar de internationale kunsthistoriek en/of kunstactualiteit op het vlak van portret, model, landschap, materie
Illustratie van de wederzijdse beïnvloeding van kunst, cultuur en techniek, politiek, economie, wetenschappen en levensbeschouwing
Informatiekanalen zoals wiki, google artproject, wikimedia, wikiart, het archief, klascement, canon cultuurcelsite, museasites, muzes
Systematisch en kritisch gebruik van vakgerichte en vakdidactische bronnen
Mogelijkheden tot transfers van bovenstaande en actuele leerinhouden beeld naar leeractiviteiten

Krachtige leeromgeving
Beelddidactiek
ICT in de klas beeld
Procescyclus: artistiek didactisch (gebaseerd op OVUR)
Internationale (multmediale) leermiddelen
Toepassen van de algemene pedagogische en didactische principes bij het ontwikkelen van een les PO (zoals pedagogische/didactische beginsituatie, activeringsprincipe, koppeling van doelen aan passende didactische werkvormen, gebruik van kijkwijzers, visualiseren van inhouden, het ervaringsgericht werken en leren,…)
Infrastructuur en veiligheid in de klas beeld
Leerstijlen van Kolb
Alledaagse context in de klas brengen: cultuur en kunst die jongeren omringen
Leerplannen PO
Het didactisch model van Van Gelder: leeractiviteiten
De drie pijlers van een lesvoorbereiding PO
Didactische principes: aanschouwelijkheid, activiteit, motivatie, herhaling en geleidelijkheid
Fasering leerinhouden
Vakspecifieke methodieken en technologie: experimenteel en onderzoekend leren
Leereffect
Foutenanalyse en reflectie over het beeldend leerproces van de leerling als vertrekpunt om doelgericht leeractiviteiten te optimaliseren
Evaluatie in een beeldende context: constructieve feedback, proces- en/of productevaluatie in relatie tot evaluatiecriteria, bijvoorbeeld reflectievragen, tussentijds reflectiegesprek

Volgtijdelijkheid (VT)

Credit voor of vrijgesteld voor
Plastische opvoeding 1 en Plastische opvoeding 2

Het is niet mogelijk om een olod uit de tweede trajectschijf op te nemen indien de student voor alle van de hiernavolgende olods uit de eerste trajectschijf een tekort behaalde: Er staan als leraar, Praktijk 1: exploreren of Praktijk 1: assisteren, Individueel ontwikkelingstraject 1, Algemene didactiek en een tekort voor Onderwijsvak X1+X2 (één van beide onderwijsvakken over de hele lijn). In dat geval dient de student eerst de olods uit de eerste trajectschijf te hernemen en is het nog niet mogelijk om olods op te nemen uit de tweede trajectschijf.

Begincompetenties

In de facultaire onderwijs- en examenregeling (FOER) vindt men de afspraken inzake volgtijdelijkheid die voor dit opleidingsonderdeel van toepassing zijn.

Eindcompetenties

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.
OLR
01 Constructief communiceren in diverse contexten met alle actoren
03 Een professionele visie ontwikkelen gekoppeld aan de maatschappelijke realiteit vanuit een internationale en een brede culturele participatie
04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven
05 Gestoeld op kritische reflectie innoverend en oplossingsgericht handelen
08 Ondernemend een dynamisch en innoverende leeromgeving creëren in al zijn facetten
09 Vakinhoudelijke en didactische expertise integreren om op maat leerkansen voor alle leerlingen te creëren
dOLR
01.2 Effectief en efficiënt met de lln communiceren
01.5 Doelgericht taalontwikkelend lesgeven om de taalvaardigheid van de lln te verhogen
03.2 Het beroep van leraar vorm geven door een internationale participatie
03.3 Het beroep van leraar vorm geven door een breed culturele participatie
04.1 Actuele methodieken en technologie in de eigen onderwijspraktijk integreren
04.2 Eigen vakspecifieke en didactische expertise continu vernieuwen
05.3 Problemen en situaties leerbevorderend aanpakken
08.1 Leerlingen begeleiden in het functioneel en met kritische zin aanwenden van multimedia, ICT en andere leermiddelen
08.2 Authentieke ervaringen hanteren als context voor het leerproces
08.3 Een klaslokaal, een schoolgebouw inrichten als een aangepaste, uitdagende en veilige speel-, leer- en leefomgeving
09.1 Relevante kenmerken van de leerlingen/leerlingengroep/leeromgeving achterhalen die een invloed hebben op de kwaliteit van leren en onderwijzen
09.4 Leerinhouden en –strategieën vertalen naar stimulerende leeractiviteiten, op basis van de gekozen doelstellingen
09.5 Passende evaluatie en/of assessment organiseren bij het onderwijsleerproces

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.


Hoorcollege met interactieve elementen
Werkcollege: begeleide oefeningen
Begeleid zelfstandig werk
Demonstratie
Practicum (atelierwerk)
Opdrachtgestuurd onderwijs
Interne meerdaagse
Veldwerk

Begeleiding

Gebruik van elektronische leeromgeving
Zelfstudiemateriaal

Evaluatie

 Eerste examenkans 

Evaluatievorm portfolio (85% van de totaliteit van de beoordeling) met opdrachten en presentatie:
- proces (40%): afzonderlijke leeropdrachten gespreid over het semester met meerdere onderdelen zoals de onderzoeksresultaten, schetsen, ontwerpen, studiewerk, werkstukken, bewijs van vereiste attitudes
- product (60%): eindopdrachten zoals artistieke realisaties die soms gedocumenteerd en gefundeerd zijn met paper, een lesschema, visueel didactisch ondersteunend materiaal
- de evaluatiecriteria worden bij aanvang per taak toegelicht
Evaluatievorm vaardigheidstests (skill-tests) (15% van de totaliteit van de beoordeling):
- eindopdrachten zoals een lesschema, visueel didactisch ondersteunend materiaal, paper…
- de evaluatiecriteria worden bij aanvang per taak toegelicht
Bijzondere bepalingen:
Cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019
Het behoort tot de verantwoordelijkheid van de student, wil hij slagen voor dit opleidingsonderdeel, om tijdens de aangeboden lessen aanwezig te zijn, actief te participeren in de gehanteerde didactische werkvormen, de vooropgestelde opdrachten uit te werken en de opgelegde deadlines m.b.t. de taken en opdrachten te respecteren.
Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten.
Tweede examenkans
Voor de tweede examenkans worden dezelfde evaluatievormen en dezelfde verdeling percentage beoordeling aangewend als in de eerste examenkans.
Bijzondere bepalingen: Cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019

Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten.

Boeken en syllabi

1. Verplicht aan te kopen boeken
LESSONS IN CLASSICAL DRAWING 2012 HC”Verplicht
  • Auteur: Juliette Aristides
  • Uitgever: Tirion Art/ Watson Guptill publications NY
  • Editie: 2011
  • ISBN-nr: 978-08-230-0659-5

Andere studiematerialen

Syllabus beschikbaar op elektronische leeromgeving
DVD Naslagwerk kunstedu (eigen uitgave), deze DVD wordt gebruikt in verschillende opleidingsonderdelen verspreid over de drie modeltrajecten
Opdrachtendocumenten
Vakspecifiek materieel en materiaal

Studiekosten

De kostprijs van ander verplicht schriftelijk studiemateriaal wordt geraamd op ongeveer 15 euro.
Bijkomende andere studiekosten worden ruim geraamd op ongeveer 350 euro: de reële kostprijs hangt af van de actuele kostprijs van het verplicht aan te schaffen materieel/materiaal en van de verplichte activiteiten waaraan de studenten dienen deel te nemen.

Trefwoorden

Vakdidactiek
Lerarenvorming beeld
Kunst
Kunst en/in onderwijs