Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:
VAKINHOUDEN:
- Inleiding in ethiek en waardeleer
- Vakjargon en filosofisch taalgebruik
- Autonoom en kritisch denken en handelen: selectie van relevante psychologische en sociologische experimenten en moraalwetenschappelijk onderzoek en de gevolgen voor de klaspraktijk NCZ en groepsdynamische processen in levensbeschouwelijk onderwijs
- Morele ontwikkeling en vorming van kinderen en jongeren: Piaget, Selman, Kohlberg, Blatt, Turiel
- Wetenschappelijk wereldbeeld: basiskennis evolutietheorie
- Actualiteit: aandacht voor actuele morele, filosofische en levensbeschouwelijke maatschappelijke vraagstukken
- Kennismaking met internationaal humanisme.
- Cultuur en kunst die jongeren omringen. Illustratie van de wederzijdse beïnvloeding van kunst, cultuur en techniek, politiek, economie, wetenschappen en levensbeschouwing.
- Principes van de rechtstaat
VAKDIDACTISCHE INHOUDEN:
- Het didactisch model van Van Gelder: leeractiviteiten
- Didactisch model Kohlberg-Blatt (graduele toename van moreel redeneren stimuleren)
- Waardenverheldering, een non-directieve methode (Simon & Raths)
- Leerplanstudie NCZ: 5 procesdoelen en 9 themavelden
- De beginsituatie: didactisch, pedagogisch en levensbeschouwelijk
- Lesontwerp NCZ
- Specifieke activerende werkvormen NCZ
- ICT binnen NCZ
- Informatiekanalen met betrekking tot NCZ en vakdidactiek beoordelen.
- Taalgericht vakonderwijs
- Gespreksbegeleiding: socratische houding, Filosoferen met kinderen en jongeren (FMKJ), debatteren
- Een veilige klasruimte creëren om waardegeladen en levensbeschouwelijke onderwerpen in een groep bespreekbaar te maken
- Evalueren in NCZ