Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Handel-burotica 317563/4161/1819/1/35
Studiegids

Handel-burotica 3

17563/4161/1819/1/35
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, trajectschijf 2
    Keuzeoptie:
    • handel-burotica
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 8 studiepunten
Gewicht: 8,00
Totale studietijd: 216,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Semester 1)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk35,00 uren
Hoorcollege21,00 uren
Werkcollege42,00 uren
Zelfstudie118,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Van Eenoo Kevin
Andere docenten: Gaublomme An
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Doelstellingen

Communiceren
Relevante context aanbrengen om de taalvaardigheid van leerlingen te verhogen. 1.5 T
Relevante taalsteun bieden. 1.5 T

Maatschappelijk, internationaal en intercultureel participeren
Actuele tendensen (i.f.v. cultuureducatie, educatie voor duurzame ontwikkeling en diversiteit) m.b.t. het onderwijsvak concreet vertalen naar de klaspraktijk. 3.3 W&I

Professionaliseren
ICT systemen voor kennisdeling gebruiken. 4.1 T
Vakkennis, methodieken en technologieën hanteren. 4.1 T
ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier gebruiken. 4.1 T
Informatiekanalen met betrekking tot het onderwijsvak en vakdidactiek beoordelen. 4.2 T
Recente ontwikkelingen in het vakgebied voor leerlingen toegankelijk maken. 4.2 W&I

Krachtige leeromgeving
Functioneel inzetten van multimediale en andere leermiddelen in het kader van (vakspecifieke) leeractiviteiten. 8.1 T
De beginsituatie van de leeromgeving en de lerende toepassen voor het onderwijsvak. 9.1 T
Activerende leeractiviteiten ontwerpen (individueel of in team). 9.4 T
Bij het uitwerken van stimulerende leeractiviteiten rekening houden met de ontwikkelingspsychologie, leerpsychologie. 9.4 T
Het didactisch model gebruiken bij het uitwerken van een leeractiviteit. 9.4 T
Leerinhoud correct aanbrengen. 9.4 T
Misconcepties en/of problemen van leerlingen binnen het onderwijsvak (h)erkennen. 9.5 W&I
Correct een foutenanalyse maken bij de leerlingen. 9.5 T
Passend selecteren van formatieve en summatieve evaluatievormen op basis van de pedagogisch-didactische beginsituatie. 9.5 W&I

Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen.

Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:
Modeltraject 1:
Onderwijsvak Handel-burotica 1
Onderwijsvak Handel-burotica 2
Praktijk 1: assisteren
Modeltraject 3:
Onderwijsvak Handel-burotica 5
Bachelorproef
Praktijk 3: beginnende leraar zijn
Praktijk 3: in diverse contexten werken
Horizontale afstemming:
Onderwijsvak Handel-burotica 4
De leraar als taalleraar
Diverse en krachtige leeromgeving
De leraar in interactie
Assistent in diverse contexten
Onderzoek binnen leerdomeinen
Praktijk 2: vakleraar Handel-burotica worden

Inhoud

Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:

Dubbel boekhouden - Verrichtingen met bedrijfsresultaten - Aankopen van diensten en diverse goederen - Bezoldigingen en sociale lasten - Andere bedrijfskosten - Andere bedrijfsopbrengsten

Handelseconomie - Markt en marktprijzen - Marketing - Goederen- en dienstenmarkt - De arbeidsmarkt - Ongelijke inkomensverdeling - Meting van de prijzen

Socio-economisch initiatie

Verkoopkunde - Verkoopvormen - Karaktereigenschappen van de verkoper

Desktoppublishing

Gegevensbeheer

Integratie van meerdere toepassingsprogramma's

Rekenblad

Kantooradministratie - Het klassement en het archief

Op een probleemoplossende manier met toepassingsprogramma's werken

Didactische principes bij de vakinhouden
Lesvoorbereidingen opstellen, conform de didactische principes en de vakinhoudelijke vereisten
De leerinhouden didactisch verwerken en aanbrengen voor eigen klasgroep (micro-teaching)
Een bordschema verzorgen en structureren

Het didactisch model van Van Gelder: leeractiviteiten

Principes van ervaringsgericht leren, experimenterend leren, onderzoekend leren (OVUR)

Activerende werkvormen
Vakspecifieke methodieken en technologie

Formatieve en summatieve evaluatie
Misconcepties van toepassing op de aangeboden leerinhouden
Correcte foutenanalyse

De leeromgeving: studie leermaterialen, vaklokaal, ...

Gebruik maken van een authentieke leeromgeving (Cofep)

Constructieve feedback geven: schriftelijk op vlak van prestaties, vaardigheden, gedragingen en attitudes.

Taalontwikkelend vakonderwijs
Toegankelijke teksten - Moeilijkheidsgraad van teksten - Schooltaalwoorden - visualiseren van inhouden - gebruik van kijkwijzers - Nederlands als instructietaal
Taalontwikkelend vakonderwijs
Spreekkansen - Vakjargon - Alledaagse context in de klas te brengen

Cultuur en kunst die jongeren omringen - Illustratie van de wederzijdse beïnvloeding van kunst, cultuur en techniek, politiek, economie, wetenschappen en levensbeschouwing.

ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier gebruiken
ICT systemen voor kennisdeling
Multimediale leermiddelen: tablets, digitaal bord en ICT-toepassingen binnen het vak

Volgtijdelijkheid (VT)

Credit voor of vrijgesteld voor
Handel-burotica 1 en Handel-burotica 2

Het is niet mogelijk om een olod uit de tweede trajectschijf op te nemen indien de student voor alle van de hiernavolgende olods uit de eerste trajectschijf een tekort behaalde: Er staan als leraar, Praktijk 1: exploreren of Praktijk 1: assisteren, Individueel ontwikkelingstraject 1, Algemene didactiek en een tekort voor Onderwijsvak X1+X2 (één van beide onderwijsvakken over de hele lijn). In dat geval dient de student eerst de olods uit de eerste trajectschijf te hernemen en is het nog niet mogelijk om olods op te nemen uit de tweede trajectschijf.

Begincompetenties

In de facultaire onderwijs- en examenregeling (FOER) vindt men de afspraken inzake volgtijdelijkheid die voor dit opleidingsonderdeel van toepassing zijn.

Eindcompetenties

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.
OLR
01 Constructief communiceren in diverse contexten met alle actoren
03 Een professionele visie ontwikkelen gekoppeld aan de maatschappelijke realiteit vanuit een internationale en een brede culturele participatie
04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven
08 Ondernemend een dynamisch en innoverende leeromgeving creëren in al zijn facetten
09 Vakinhoudelijke en didactische expertise integreren om op maat leerkansen voor alle leerlingen te creëren
dOLR
01.5 Doelgericht taalontwikkelend lesgeven om de taalvaardigheid van de lln te verhogen
03.3 Het beroep van leraar vorm geven door een breed culturele participatie
04.1 Actuele methodieken en technologie in de eigen onderwijspraktijk integreren
04.2 Eigen vakspecifieke en didactische expertise continu vernieuwen
08.1 Leerlingen begeleiden in het functioneel en met kritische zin aanwenden van multimedia, ICT en andere leermiddelen
09.1 Relevante kenmerken van de leerlingen/leerlingengroep/leeromgeving achterhalen die een invloed hebben op de kwaliteit van leren en onderwijzen
09.4 Leerinhouden en –strategieën vertalen naar stimulerende leeractiviteiten, op basis van de gekozen doelstellingen
09.5 Passende evaluatie en/of assessment organiseren bij het onderwijsleerproces

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/ of bezoeken in internationale context.

- Hoorcollege met activerende elementen
- Werkcollege – Interactievormen: gespreksvormen
- Werkcollege – Interactievormen: groepsdiscussie
- Demonstratie (klemtoon op kennis)
- Demonstratie (klemtoon op handelen)
- Microteaching

Begeleiding

Gebruik van elektronische leeromgeving
Zelfstudiemateriaal

Evaluatie

Eerste examenkans
- Schriftelijk examen (50 % van de totaliteit van de beoordeling)
- Vaardigheidstest (Skills-test) (25 % van de totaliteit van de beoordeling)
- Opdrachten (25 % van de totaliteit van de beoordeling)

Het aantal vragen bij het schriftelijk examen wordt bepaald naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringstijd. Er wordt duidelijk aangegeven op welk gedeelte van de leerinhoud het examen zich richt.
Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten.
Bijzondere bepalingen: cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019
Het behoort tot de verantwoordelijkheid van de student, wil hij slagen voor dit opleidingsonderdeel, om tijdens de aangeboden lessen aanwezig te zijn, actief te participeren in de gehanteerde didactische werkvormen, de vooropgestelde opdrachten uit te werken en de opgelegde deadlines m.b.t. de taken en opdrachten te respecteren.

Tweede examenkans
Voor de tweede examenkans worden volgende evaluatievormen (en verdeling percentage beoordeling) aangewend:
- Schriftelijk examen (65 % van de totale beoordeling)
- Vaardigheidstest (Skills-test) (35 % van de totale beoordeling)

Het aantal vragen bij het schriftelijk examen wordt bepaald naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringstijd. Er wordt duidelijk aangegeven op welk gedeelte van de leerinhoud het examen zich richt.
Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten.
Bijzondere bepalingen: cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019

Boeken en syllabi

1. Verplicht aan te kopen boeken
Algemene economieVerplicht
  • Auteur: Noël Houthoofd
  • Editie: Academia Press
  • ISBN-nr: 978-90-382-1809-0
MS Access 2013Verplicht
  • Auteur: Eddy Van den Broeck
  • Editie: .
  • ISBN-nr: 978-90-455-4496-0
MS Access 2013Verplicht
  • Auteur: Eddy Van den Broeck, Erik Cuypers
  • ISBN-nr: 978-90-455-4496-0
Optimum boekhouden 2.2Verplicht
  • Uitgever: De Boeck
  • ISBN-nr: 978-90-455-6082-3
Optimum boekhouden 2.2Verplicht
  • Auteur: .
  • Editie: .
  • ISBN-nr: 978-90-455-6082-3
Optimum Handelseconomie 2.2Verplicht
  • Uitgever: de boeck
  • ISBN-nr: 978-90-455-5750-2
Optimum Handelseconomie 2.2Verplicht
  • Auteur: .
  • Editie: .
  • ISBN-nr: 978-90-455-5750-2

Studiekosten

De totale kostprijs van de handboeken vermeld onder de rubriek ‘Studiematerialen: Verplicht’ wordt geraamd op ongeveer 100 euro. De geraamde kostprijs is eenmalig in het geval deze vermelde handboeken in meerdere opleidingsonderdelen en/of meerdere modeltrajecten aangewend worden.

De kostprijs van ander verplicht schriftelijk studiemateriaal wordt geraamd op ongeveer 30 euro.

Bijkomende andere studiekosten worden geraamd op ongeveer 50 euro: de reële kostprijs hangt af van de actuele kostprijs van het verplicht aan te schaffen materieel/materiaal en van de verplichte activiteiten waaraan de studenten dienen deel te nemen

Trefwoorden

Economie
Handelseconomie
Informatica
ICT
Computergesteund onderwijs
Vakdidactiek
Lerarenvorming