Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Frans 317602/4161/1819/1/03
Studiegids

Frans 3

17602/4161/1819/1/03
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, trajectschijf 2
    Keuzeoptie:
    • Frans
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 8 studiepunten
Gewicht: 8,00
Totale studietijd: 216,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Semester 1)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk35,00 uren
Hoorcollege21,00 uren
Werkcollege42,00 uren
Zelfstudie118,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Vanassche Barbara
Taalvak: Ja, Frans
Onderwijstalen: Frans
Kalender: Semester 1

Doelstellingen

Communiceren
Relevante context aanbrengen om de taalvaardigheid van leerlingen te verhogen. 1.5 T
Relevante taalsteun bieden. 1.5 T

Maatschappelijk, internationaal en intercultureel participeren
Actuele tendensen (i.f.v. cultuureducatie, educatie voor duurzame ontwikkeling en diversiteit) m.b.t. het onderwijsvak concreet vertalen naar de klaspraktijk. 3.3 W&I

Professionaliseren
ICT systemen voor kennisdeling gebruiken. 4.1 T
Vakkennis, methodieken en technologieën hanteren. 4.1 T
ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier gebruiken. 4.1 T
Informatiekanalen met betrekking tot het onderwijsvak en vakdidactiek beoordelen. 4.2 T
Recente ontwikkelingen in het vakgebied voor leerlingen toegankelijk maken. 4.2 W&I

Krachtige leeromgeving
Functioneel inzetten van multimediale en andere leermiddelen in het kader van (vakspecifieke) leeractiviteiten. 8.1 T
De beginsituatie van de leeromgeving en de lerende toepassen voor het onderwijsvak. 9.1 T
Activerende leeractiviteiten ontwerpen (individueel of in team). 9.4 T
Bij het uitwerken van stimulerende leeractiviteiten rekening houden met de ontwikkelingspsychologie, leerpsychologie. 9.4 T
Het didactisch model gebruiken bij het uitwerken van een leeractiviteit. 9.4 T
Leerinhoud correct aanbrengen. 9.4 T
Misconcepties en/of problemen van leerlingen binnen het onderwijsvak (h)erkennen. 9.5 W&I
Correct een foutenanalyse maken bij de leerlingen. 9.5 T
Passend selecteren van formatieve en summatieve evaluatievormen op basis van de pedagogisch-didactische beginsituatie. 9.5 W&I

 Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen. 

 Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen–model: 

Modeltraject 1:
Onderwijsvak Frans 1
Onderwijsvak Frans 2
Praktijk 1: assisteren

Modeltraject 3:
Onderwijsvak Frans 5
Bachelorproef
Praktijk 3: beginnende leraar zijn
Praktijk 3: in diverse contexten werken

Horizontale afstemming:
Onderwijsvak Frans 4
De leraar als taalleraar
Diverse en krachtige leeromgeving
De leraar in interactie
Assistent in diverse contexten
Onderzoek binnen leerdomeinen
Praktijk 2: vakleraar Frans worden

Inhoud

Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:

Didactiek
Het didactisch model van Van Gelder
Leeractiviteiten ifv beginsituatie
Doelstellingen moo op taaltaken
Van leeractiviteit naar taaltaak
Activerende werkvormen
Evaluatie: criteria
Evalueren, feedback en remediëren
Recente ontwikkelingen en vernieuwingen op het vlak van grammatica- en woordenschatonderwijs, strategieën, taaltaken, culturele actualiteit & vakdidactische leermiddelen

Didactische leermiddelen
Authentieke documenten en authentieke taaltaken: aanpak
Internationale leermiddelen
Multimediale leermiddelen: tablets, digitaal bord en ICT-toepassingen binnen het vak
Materiaalkennis - het lokaal MVT
De leeromgeving: studie- en leermaterialen, vaklokaal, ...

ICT inzetten in het moderne vreemdetalenonderwijs
Web 2.0 toepassingen in het moderne vreemdetalenonderwijs
apps, websites en software die kunnen ingezet worden in het moderne vreemde talenonderwijs
Flipping the classroom Virtuele communicatie en sociale media veilig inzetten om te communiceren in de doeltaal
Applicaties voor kennisdeling: bv. Google Drive, Dropbox, Evernote, Bookmarks, Klascement, webblogs
Leren in authentieke communicatieve contexten (bv. via excursies, eTwinning, enz.),

Kennis en vaardigheden
Grammatica: uitdieping
Thematische woordenschat: uitdieping
Taalzorg: Vous dites?
Cultuur en kunst die jongeren omringen: een illustratie van de wederzijdse beïnvloeding van kunst, cultuur en techniek, politiek, economie, wetenschappen en levensbeschouwing + extra-muros.
 

Taaltaken op niveau B2 ikv Europees Portfolio (ERK)

  • oefeningen op maat van de student, gedifferentieerd, remediërend en excellerend
  • leesvaardigheden: bv. lezen van litteraire romans, didactische artikels, informatieve, argumentatieve, narratieve, artistiek-litteraire teksten
  • luistervaardigheden: bv. films, informatieve programma's, interviews, praatprogramma's, journaals over de francofonie in ruime zin
  • schrijfvaardigheid: creatieve schrijfopdrachten en bv. een kort verslag, een review van een artikel of een film
  • mondelinge taalvaardigheid: bv. presentaties of conversatie-oefeningen over verschillende thematieken uit de francofonie, informatie rond bv. professionalisering uitwisselen, een gebeurtenis vertellen, een boek of film samenvatten of bespreken, een oplossing zoeken voor een probleem, een informele discussie voeren, op een informele manier zijn mening geven en iemands mening vragen,...

Volgtijdelijkheid (VT)

Credit voor of vrijgesteld voor
Frans 1 en Frans 2

Het is niet mogelijk om een olod uit de tweede trajectschijf op te nemen indien de student voor alle van de hiernavolgende olods uit de eerste trajectschijf een tekort behaalde: Er staan als leraar, Praktijk 1: exploreren of Praktijk 1: assisteren, Individueel ontwikkelingstraject 1, Algemene didactiek en een tekort voor Onderwijsvak X1+X2 (één van beide onderwijsvakken over de hele lijn). In dat geval dient de student eerst de olods uit de eerste trajectschijf te hernemen en is het nog niet mogelijk om olods op te nemen uit de tweede trajectschijf.

Begincompetenties

In de facultaire onderwijs- en examenregeling (FOER) vindt men de afspraken inzake volgtijdelijkheid die voor dit opleidingsonderdeel van toepassing zijn.

Eindcompetenties

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.
OLR
01 Constructief communiceren in diverse contexten met alle actoren
03 Een professionele visie ontwikkelen gekoppeld aan de maatschappelijke realiteit vanuit een internationale en een brede culturele participatie
04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven
08 Ondernemend een dynamisch en innoverende leeromgeving creëren in al zijn facetten
09 Vakinhoudelijke en didactische expertise integreren om op maat leerkansen voor alle leerlingen te creëren
dOLR
01.5 Doelgericht taalontwikkelend lesgeven om de taalvaardigheid van de lln te verhogen
03.2 Het beroep van leraar vorm geven door een internationale participatie
03.3 Het beroep van leraar vorm geven door een breed culturele participatie
04.1 Actuele methodieken en technologie in de eigen onderwijspraktijk integreren
04.2 Eigen vakspecifieke en didactische expertise continu vernieuwen
08.1 Leerlingen begeleiden in het functioneel en met kritische zin aanwenden van multimedia, ICT en andere leermiddelen
08.2 Authentieke ervaringen hanteren als context voor het leerproces
08.3 Een klaslokaal, een schoolgebouw inrichten als een aangepaste, uitdagende en veilige speel-, leer- en leefomgeving 
09.1 Relevante kenmerken van de leerlingen/leerlingengroep/leeromgeving achterhalen die een invloed hebben op de kwaliteit van leren en onderwijzen
09.4 Leerinhouden en –strategieën vertalen naar stimulerende leeractiviteiten, op basis van de gekozen doelstellingen
09.5 Passende evaluatie en/of assessment organiseren bij het onderwijsleerproces

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.

Hoorcollege met interactieve elementen
Werkcollege
Plenaire oefeningen
Demonstratie
Groepswerk
Opdrachtgestuurd onderwijs
Begeleid zelfstandig werk 
Begeleide zelfstudie 
Microteaching
Gastspreker
Portfolio
Extra-muros

Begeleiding

Monitoraat op afspraak en via mail
Gebruik van elektronische leeromgeving
Zelfstudiemateriaal

Evaluatie

Eerste examenkans

Opdrachten: (45% van de totaliteit van de beoordeling)
Schriftelijk examen (30% van de totaliteit van de beoordeling)
Mondeling examen (25% van de totaliteit van de beoordeling)

Het aantal vragen bij het schriftelijk examen en mondeling examen wordt bepaald naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringstijd. Er wordt duidelijk aangegeven op welk gedeelte van de leerinhoud het examen zich richt. 

Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten.
Bijzondere bepalingen: Cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019

Het behoort tot de verantwoordelijkheid van de student, wil hij slagen voor dit opleidingsonderdeel, om tijdens de aangeboden lessen aanwezig te zijn, actief te participeren in de gehanteerde didactische werkvormen, de vooropgestelde opdrachten uit te werken en de opgelegde deadlines m.b.t. de taken en opdrachten te respecteren.

Tweede examenkans
Voor de tweede examenkans worden volgende evaluatievormen (en verdeling percentage beoordeling) aangewend:

Opdrachten: (25% van de totaliteit van de beoordeling)
Schriftelijk examen (30% van de totaliteit van de beoordeling)
Mondeling examen (45% van de totaliteit van de beoordeling)

Het aantal vragen bij het schriftelijk examen en mondeling examen wordt bepaald naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringstijd. Er wordt duidelijk aangegeven op welk gedeelte van de leerinhoud het examen zich richt.

Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten.
Bijzondere bepalingen: Cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019

Boeken en syllabi

1. Verplicht aan te kopen boeken
Grammaire 2000Verplicht
  • Auteur: De Spiegeleer J., e.a.
  • Uitgever: Deurne: Wolters-Plantyn
  • Editie: Laatste
  • ISBN-nr: 978-90-301-3800-6
Le Robert de poche plusVerplicht
  • Auteur: Dictionnaires Le Robert
  • Uitgever: Le Robert
  • Editie: 2018
  • ISBN-nr: 978-23-210-1385-3
Vocabulaire progressif du français. Niveau avancé.Verplicht
  • Auteur: Leroy-Miquel
  • Uitgever: Clé international
  • Editie: 2e
  • ISBN-nr: 978-20-903-8212-9
Vous dites?Verplicht
  • Auteur: Desmet, P. e.a.
  • Uitgever: Leuven: Acco uitgeverij
  • Editie: .
  • ISBN-nr: 978-94-634-4189-6
2. Syllabi
Frans 3: didactique du FLEVerplicht
  • Auteur: Barbara Vanassche
  • Editie: 2018-2019

Andere studiematerialen

Barrière, I. e.a. (2011). Les TIC, des outils pour la classe. Grenoble: PUG.

Desmet, P. (2011). Vous dites? Exercices. Leuven: acco.

Desmet, P. (2011). Vous dites? Corrigé des exercices. Leuven: acco.

Hachette (2005). Les 500 exercices de grammaire. B2. Paris: Hachette.

Studiekosten

De totale kostprijs van de handboeken vermeld onder de rubriek ‘Studiematerialen: Verplicht’ wordt geraamd op ongeveer 110 euro. De geraamde kostprijs is eenmalig in het geval deze vermelde handboeken in meerdere opleidingsonderdelen en/of meerdere modeltrajecten aangewend worden.

De kostprijs van ander verplicht schriftelijk studiemateriaal wordt geraamd op ongeveer 20 euro.

Bijkomende andere studiekosten worden geraamd op ongeveer 120 euro: de reële kostprijs hangt af van de actuele kostprijs van het verplicht aan te schaffen materieel/materiaal en van de verplichte activiteiten waaraan de studenten dienen deel te nemen.

Trefwoorden

Vakdidactiek 
Lerarenvorming
Vreemde talenonderwijs
Grammatica, semantiek, semiotiek, syntaxis
Lexicologie