Academiejaar
2018-19
Komt voor in:
- Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
8 studiepunten
Gewicht:
8,00
Totale studietijd: 216,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Semester 1)
Onderwijsorganisatie (studietijd)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: De Puydt Ariane
Andere docenten: Van Stichel Mira
Taalvak: Ja, Engels
Onderwijstalen: Engels
Kalender: Semester 1
Doelstellingen
Communiceren
Relevante context aanbrengen om de taalvaardigheid van leerlingen te verhogen. 1.5 T
Relevante taalsteun bieden. 1.5 T
Maatschappelijk, internationaal en intercultureel participeren
Actuele tendensen (i.f.v. cultuureducatie, educatie voor duurzame ontwikkeling en diversiteit) m.b.t. het onderwijsvak concreet vertalen naar de klaspraktijk. 3.3 W&I
Professionaliseren
ICT systemen voor kennisdeling gebruiken. 4.1 T
Vakkennis, methodieken en technologieën hanteren. 4.1 T
ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier gebruiken. 4.1 T
Informatiekanalen met betrekking tot het onderwijsvak en vakdidactiek beoordelen. 4.2 T
Recente ontwikkelingen in het vakgebied voor leerlingen toegankelijk maken. 4.2 W&I
Krachtige leeromgeving
Functioneel inzetten van multimediale en andere leermiddelen in het kader van (vakspecifieke) leeractiviteiten. 8.1 T
De beginsituatie van de leeromgeving en de lerende toepassen voor het onderwijsvak. 9.1 T
Activerende leeractiviteiten ontwerpen (individueel of in team). 9.4 T
Bij het uitwerken van stimulerende leeractiviteiten rekening houden met de ontwikkelingspsychologie, leerpsychologie. 9.4 T
Het didactisch model gebruiken bij het uitwerken van een leeractiviteit. 9.4 T
Leerinhoud correct aanbrengen. 9.4 T
Misconcepties en/of problemen van leerlingen binnen het onderwijsvak (h)erkennen. 9.5 W&I
Correct een foutenanalyse maken bij de leerlingen. 9.5 T
Passend selecteren van formatieve en summatieve evaluatievormen op basis van de pedagogisch-didactische beginsituatie. 9.5 W&I
Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen.
Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:
Modeltraject 1:
Onderwijsvak Engels 1
Onderwijsvak Engels 2
Praktijk 1: assisteren
Modeltraject 3:
Onderwijsvak Engels 5
Bachelorproef
Praktijk 3: beginnende leraar zijn
Praktijk 3: in diverse contexten werken
Horizontale afstemming:
Onderwijsvak Engels 4
De leraar als taalleraar
Diverse en krachtige leeromgeving
De leraar in interactie
Assistent in diverse contexten
Onderzoek binnen leerdomeinen
Praktijk 2: vakleraar Engels worden
Inhoud
Vakinhouden. Leereffect -Foutenanalyse van het eigen leerproces-taalportfolio
Toegankelijke teksten-Moeilijkheidsgraad van teksten - Vocabulary - Schooltaalwoorden en uitdrukkingen -Visualiseren van inhouden - Gebruik van kijkwijzers - Classroom English herhaling & verbreding - Grammatica verbreding
Spreekkansen - Vakjargon - alledaagse context in de klas brengen
Internationale leermiddelen
Cultuur & kunst die jongeren omringen - illustratie van de wederzijdse beïnvloeding van kunst, cultuur en techniek, politiek, economie, wetenschappen en levensbeschouwing - American Culture
Vakspecifieke methodieken en technologie - website(s) of app(s) laten beoordelen door studenten (opdracht binnen portfolio)
Studenten worden erop attent gemaakt dat ze moeten uitkijken voor plagiaat, dat ze kritisch moeten zijn voor taalfouten op het internet, dat ze kritisch moeten zijn t.o.v. 'lyrics', dat ze kritisch moeten zijn bij informatie op internet.
Vocabulary-Grammar & Skills Part1: verdieping van woordenschat en grammatica, Classroom English (schooltaal) Part1
Artikel ivm vernieuwing op vakinhoudelijk gebied bespreken (opdracht binnen portfolio)
Vakdidactische inhouden: Lesson Planning, Teaching Grammar
Didactiek: constructieve feedback geven, schriftelijk op vlak van prestaties, vaardigheden, gedragingen en attitudes. Foutenanalyse & feedbackrapport laten opstellen door studenten voor lln.
Wiki, webblog, digitaal portfolio
Didactiek - evaluatie : toetsvragen, opdrachten enz. opstellen
Didactiek : multimediale leermiddelen zoals tablets, digitaal bord en ICT-toepassingen binnen het vak
Didactiek : ervaringsgericht werken - probleemstellingen, projecten, simulatieauthentieke taaltaken
Mogelijkheden voor een vaklokaal vreemde talen
Didactiek - de leeromgeving: studie leermaterialen, vaklokaal, ...
Didactiek - model van Van Gelder: focus op de leeractiviteiten
Didactiek: sociale psychologie - Leerpsychologie - verschil binnen ASO, TSO, BSO, KSO
Activerende werkvormen
Didactiek : principes van ervaringsgericht leren experimenterend leren, onderzoekend leren (OVUR) - de 3P's voor Engels
Vak- en vakdidactische inhouden - cf IOT (afhankelijk van de student)
Volgtijdelijkheid (VT)
Credit voor of vrijgesteld voor
Engels 1 en Engels 2
Het is niet mogelijk om een olod uit de tweede trajectschijf op te nemen indien de student voor alle van de hiernavolgende olods uit de eerste trajectschijf een tekort behaalde: Er staan als leraar, Praktijk 1: exploreren of Praktijk 1: assisteren, Individueel ontwikkelingstraject 1, Algemene didactiek en een tekort voor Onderwijsvak X1+X2 (één van beide onderwijsvakken over de hele lijn). In dat geval dient de student eerst de olods uit de eerste trajectschijf te hernemen en is het nog niet mogelijk om olods op te nemen uit de tweede trajectschijf.
Begincompetenties
De bereikte eindcompetenties van Engels2
Eindcompetenties
Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.
OLR
01 Constructief communiceren in diverse contexten met alle actoren
03 Een professionele visie ontwikkelen gekoppeld aan de maatschappelijke realiteit vanuit een internationale en een brede culturele participatie
04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven
05 Gestoeld op kritische reflectie innoverend en oplossingsgericht handelen
08 Ondernemend een dynamisch en innoverende leeromgeving creëren in al zijn facetten
09 Vakinhoudelijke en didactische expertise integreren om op maat leerkansen voor alle leerlingen te creëren
dOLR
01.2 Effectief en efficiënt met de lln communiceren
01.5 Doelgericht taalontwikkelend lesgeven om de taalvaardigheid van de lln te verhogen
03.2 Het beroep van leraar vorm geven door een internationale participatie
03.3 Het beroep van leraar vorm geven door een breed culturele participatie
04.1 Actuele methodieken en technologie in de eigen onderwijspraktijk integreren
04.2 Eigen vakspecifieke en didactische expertise continu vernieuwen
05.3 Problemen en situaties leerbevorderend aanpakken
08.1 Leerlingen begeleiden in het functioneel en met kritische zin aanwenden van multimedia, ICT en andere leermiddelen
08.2 Authentieke ervaringen hanteren als context voor het leerproces
08.3 Een klaslokaal, een schoolgebouw inrichten als een aangepaste, uitdagende en veilige speel-, leer- en leefomgeving
09.1 Relevante kenmerken van de leerlingen/leerlingengroep/leeromgeving achterhalen die een invloed hebben op de kwaliteit van leren en onderwijzen
09.4 Leerinhouden en –strategieën vertalen naar stimulerende leeractiviteiten, op basis van de gekozen doelstellingen
09.5 Passende evaluatie en/of assessment organiseren bij het onderwijsleerproces
Onderwijsorganisatie (omschrijving)
Hoorcollege met interactieve elementen
Begeleiding
Begeleiding door lector tijdens de lessen
Monitoraat op afspraak en via mail
Via elektronische leeromgeving
Evaluatie
Eerste examenkans
Evaluatievorm:
Schriftelijk examen (70% van de totaliteit van de beoordeling)
Mondeling examen Amerikaanse cultuur (10% van de totaliteit van de beoordeling)
Mondeling examen LTEFL en literaire competenties (20% van de totaliteit van de beoordeling)
Het aantal vragen bij het schriftelijk en mondeling examen wordt bepaald naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringstijd. Er wordt duidelijk aangegeven op welk gedeelte van de leerinhoud het examen zich richt.
Bijzondere bepalingen: Cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019
Tweede examenkans
Voor de tweede examenkans worden dezelfde evaluatievormen en dezelfde verdeling percentage beoordeling aangewend als in de eerste examenkans.
Bijzondere bepalingen: Cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019
Boeken en syllabi
1. Verplicht aan te kopen boeken
Advanced Grammar in Use Third Edition booksVerplicht - Auteur: Martin Hewings
- Uitgever: Cambridge University Press
- Editie: Third Edition books
- ISBN-nr: 978-11-076-9738-6
Andere studiematerialen
Syllabus beschikbaar op elektronische leeromgeving.
Studiekosten
De totale kostprijs van de handboeken vermeld onder de rubriek ‘Studiematerialen: Verplicht’ wordt geraamd op ongeveer 40,00 euro.
Bijkomende andere studiekosten worden geraamd op ongeveer 50,00 euro: de reële kostprijs hangt af van de actuele kostprijs van het verplicht aan te schaffen materieel/materiaal en van de verplichte activiteiten waaraan de studenten dienen deel te nemen.
Trefwoorden
Vakdidactiek
Lerarenvorming
Vreemde talenonderwijs
Grammatica, semantiek, semiotiek, syntaxis
Lexicologie
Engelse taal- en letterkunde