Academiejaar
2018-19
Komt voor in:
- Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Gewicht:
3,00
Totale studietijd: 81,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Semester 1)
Onderwijsorganisatie (studietijd)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Permentier Veerle
Andere docenten: Delrue Marlies
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Doelstellingen
Communiceren
Relevante context aanbrengen om de taalvaardigheid van leerlingen te verhogen. 1.5 T
Relevante taalsteun bieden. 1.5 T
Maatschappelijk, internationaal en intercultureel participeren
Actuele tendensen (i.f.v. cultuureducatie, educatie voor duurzame ontwikkeling en diversiteit) m.b.t. het onderwijsvak concreet vertalen naar de klaspraktijk. 3.3 W&I
Professionaliseren
ICT systemen voor kennisdeling gebruiken. 4.1 T
Vakkennis, methodieken en technologieën hanteren. 4.1 T
ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier gebruiken. 4.1 T
Informatiekanalen met betrekking tot het onderwijsvak en vakdidactiek beoordelen. 4.2 T
Recente ontwikkelingen in het vakgebied voor leerlingen toegankelijk maken. 4.2 W&I
Krachtige leeromgeving
Functioneel inzetten van multimediale en andere leermiddelen in het kader van (vakspecifieke) leeractiviteiten. 8.1 T
De beginsituatie van de leeromgeving en de lerende toepassen voor het onderwijsvak. 9.1 T
Activerende leeractiviteiten ontwerpen (individueel of in team). 9.4 T
Bij het uitwerken van stimulerende leeractiviteiten rekening houden met de ontwikkelingspsychologie, leerpsychologie. 9.4 T
Het didactisch model gebruiken bij het uitwerken van een leeractiviteit. 9.4 T
Leerinhoud correct aanbrengen. 9.4 T
Misconcepties en/of problemen van leerlingen binnen het onderwijsvak (h)erkennen. 9.5 W&I
Correct een foutenanalyse maken bij de leerlingen. 9.5 T
Passend selecteren van formatieve en summatieve evaluatievormen op basis van de pedagogisch-didactische beginsituatie. 9.5 W&I
Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen
Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:
Modeltraject 1:
Onderwijsvak Bewegingsrecreatie
Praktijk 1: WPL assisteren
Modeltraject 3:
Onderwijsvak Bewegingsrecreatie
Praktijk 3: WPL 1
Praktijk 3: WPL 2
Horizontale afstemming:
De leraar als taalleraar
Diverse en krachtige leeromgeving
De leraar in interactie
Assistent in diverse contexten
Onderzoek binnen leerdomeinen
Praktijk 2: WPL BR
Inhoud
Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:
Europees erkende opleiding tot CAG (Escalona)
8-daagse outdoor stage Spanje (Rotsklimmen, canyoning, Via ferrata, rappel, trekkingstechnieken, wildwaterzwemmen)
Materiaalkennis en veiligheidsvoorschriften bij canyoning, rotsklimmen in internationale context
Veilig begeleiden van groepen in de canyon
Fietsen
Fietstochten uitstippelen met behulp van GPS, knooppunten,...
Vaardigheden voor het veilig organiseren en begeleiden van fietstochten
Basisknepen van fietsmechaniek en onderhoud in functie van pechverhelping, veiligheid en nazorg
Basisvaardigheden van het fietsen initiëren aan alle leeftijdsgroepen in tochtsituaties met respect voor de gedragscodes
Gebruik van sociale media bij fietstochten
Diverse fietsvarianten
Freerunning:
Basisskills
Gebruik van multimediale middelen
Veiligheid: externe en bewegingseigen risicofactoren correct inschatten
Ontwikkelen van omlopen aangepast aan de doelgroep (beginsituatie en uitwerking)
Foutenanalyse gekoppeld aan constructieve feedback geven: schriftelijk op vlak van prestaties, vaardigheden, gedragingen en attitudes.
Spreekkansen - Vakjargon - Alledaagse context in de klas te brengen
Internationale leermiddelen
Multimediale leermiddelen: tablets, digitaal bord en ICT-toepassingen binnen het vak
Het didactisch model van Van Gelder: leeractiviteiten
De leeromgeving: studie leermaterialen, vaklokaal, ...
Activerende werkvormen
Principes van ervaringsgericht leren experimenterend leren, onderzoekend leren (OVUR)"
Volgtijdelijkheid (VT)
Credit voor of vrijgesteld voor
Bewegingsrecreatie: oriƫntatielopen en Bewegingsrecreatie: touwtechnieken
Het is niet mogelijk om een olod uit de tweede trajectschijf op te nemen indien de student voor alle van de hiernavolgende olods uit de eerste trajectschijf een tekort behaalde: Er staan als leraar, Praktijk 1: exploreren of Praktijk 1: assisteren, Individueel ontwikkelingstraject 1, Algemene didactiek en een tekort voor alle opleidingsonderdelen Lichamelijke opvoeding of alle opleidingsonderdelen Bewegingsrecreatie uit de eerste trajectschijf. In dat geval dient de student eerst de olods uit de eerste trajectschijf te hernemen en is het nog niet mogelijk om olods op te nemen uit de tweede trajectschijf.
Begincompetenties
In de facultaire onderwijs- en examenregeling (FOER) vindt men de afspraken inzake volgtijdelijkheid die voor dit opleidingsonderdeel van toepassing zijn.
Eindcompetenties
Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.
OLR
01 Constructief communiceren in diverse contexten met alle actoren
03 Een professionele visie ontwikkelen gekoppeld aan de maatschappelijke realiteit vanuit een internationale
en een brede culturele participatie
04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven
08 Ondernemend een dynamisch en innoverende leeromgeving creëren in al zijn facetten
09 Vakinhoudelijke en didactische expertise integreren om op maat leerkansen voor alle leerlingen te creëren
dOLR
01.2 Effectief en efficiënt met de lln communiceren
01.5 Doelgericht taalontwikkelend lesgeven om de taalvaardigheid van de lln te verhogen
03.2 Het beroep van leraar vorm geven door een internationale participatie
04.1 Actuele methodieken en technologie in de eigen onderwijspraktijk integreren
04.2 Eigen vakspecifieke en didactische expertise continu vernieuwen
08.1 Leerlingen begeleiden in het functioneel en met kritische zin aanwenden van multimedia, ICT en andere leermiddelen
08.3 Een klaslokaal, een schoolgebouw inrichten als een aangepaste, uitdagende en veilige speel-, leer- en
09.1 Relevante kenmerken van de leerlingen/leerlingengroep/leeromgeving achterhalen die een invloed hebben op de kwaliteit van leren en onderwijzen
09.4 Leerinhouden en –strategieën vertalen naar stimulerende leeractiviteiten, op basis van de gekozen
09.5 Passende evaluatie en/of assessment organiseren bij het onderwijsleerproces
Onderwijsorganisatie (omschrijving)
Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.
Hoorcollege met interactieve elementen
Demonstraties
Practicum/skills lab
Microteaching
Groepswerk
Opdrachtgestuurd onderwijs
Excursie
Begeleid zelfstandig werk
Begeleiding
Gebruik van elektronische leeromgeving
Zelfstudiemateriaal
Evaluatie
Eerste examenkans
Schriftelijk examen met gesloten vragen, meerkeuzevragen en open vragen, gesloten of openboek (80% van de totale beoordeling)
Permanente evaluatie (20% van de totale beoordeling)
Het aantal vragen bij het schriftelijk examen wordt bepaald naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringstijd. Er wordt duidelijk aangegeven op welk gedeelte van de leerinhoud het examen zich richt.
Bijzondere bepalingen: Cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019
Het behoort tot de verantwoordelijkheid van de student, wil hij slagen voor dit opleidingsonderdeel, om tijdens de aangeboden lessen aanwezig te zijn, actief te participeren in de gehanteerde didactische werkvormen, de vooropgestelde opdrachten uit te werken en de opgelegde deadlines m.b.t. de taken en opdrachten te respecteren.
Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten.
Tweede examenkans
Voor de tweede examenkans worden volgende evaluatievormen (en verdeling percentage beoordeling) aangewend:
Schriftelijk examen met gesloten vragen, meerkeuzevragen en open vragen, gesloten of openboek (80% van de totale beoordeling)
Paper/werkstuk/opdracht/case (20 % van de totale beoordeling)
Het aantal vragen bij het schriftelijk examen wordt bepaald naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringstijd. Er wordt duidelijk aangegeven op welk gedeelte van de leerinhoud het examen zich richt.
Bijzondere bepalingen:Cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019
Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten.
Boeken en syllabi
1. Verplicht aan te kopen boeken
cursus wegkapiteinVerplicht - Auteur: sport Vlaanderen
- Uitgever: sport Vlaanderen
- Editie: 2017-2018
- ISBN-nr: 978-10-902-4093-4
Studiekosten
De totale kostprijs van de handboeken vermeld onder de rubriek 'studiematerialen: verplicht' wordt geraamd op ongeveer 50 euro. De geraamde kostprijs is eenmalig in het geval deze vermelde handboeken in meerdere opleidingsonderdelen en/of meerdere modeltrajecten aangewend worden.
De kostprijs van ander verplicht schriftelijk studiemateriaal wordt geraamd op ongeveer 10 euro
Bijkomende andere studiekosten worden geraamd op ongeveer 700 euro: de reële kostprijs hangt af van de actuele kostprijs van het verplicht aan te schaffen materieel/materiaal en van de verplichte activiteiten waaraan de studenten dienen deel te nemen.
Trefwoorden
Lichamelijke opleiding, motorische ontwikkeling, sport
Vakdidaktiek
Lerarenvorming