Academiejaar
2018-19
Komt voor in:
- Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
4 studiepunten
Gewicht:
4,00
Totale studietijd: 108,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Semester 1)
Onderwijsorganisatie (studietijd)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Dehaene Serano
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Doelstellingen
Communiceren
Relevante context aanbrengen om de taalvaardigheid van leerlingen te verhogen. 1.5 T
Relevante taalsteun bieden. 1.5 T
Maatschappelijk, internationaal en intercultureel participeren
Actuele tendensen (i.f.v. cultuureducatie, educatie voor duurzame ontwikkeling en diversiteit) m.b.t. het onderwijsvak concreet vertalen naar de klaspraktijk. 3.3 W&I
Professionaliseren
ICT systemen voor kennisdeling gebruiken. 4.1 T
Vakkennis, methodieken en technologieën hanteren. 4.1 T
ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier gebruiken. 4.1 T
Informatiekanalen met betrekking tot het onderwijsvak en vakdidactiek beoordelen. 4.2 T
Recente ontwikkelingen in het vakgebied voor leerlingen toegankelijk maken. 4.2 W&I
Krachtige leeromgeving
Functioneel inzetten van multimediale en andere leermiddelen in het kader van (vakspecifieke) leeractiviteiten. 8.1 T
De beginsituatie van de leeromgeving en de lerende toepassen voor het onderwijsvak. 9.1 T
Activerende leeractiviteiten ontwerpen (individueel of in team). 9.4 T
Bij het uitwerken van stimulerende leeractiviteiten rekening houden met de ontwikkelingspsychologie, leerpsychologie. 9.4 T
Het didactisch model gebruiken bij het uitwerken van een leeractiviteit. 9.4 T
Leerinhoud correct aanbrengen. 9.4 T
Misconcepties en/of problemen van leerlingen binnen het onderwijsvak (h)erkennen. 9.5 W&I
Correct een foutenanalyse maken bij de leerlingen. 9.5 T
Passend selecteren van formatieve en summatieve evaluatievormen op basis van de pedagogisch-didactische beginsituatie. 9.5 W&I
Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen.
Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:
Modeltraject 1:
Bewegingsrecreatie: fitness basis
Praktijk 1: WPL assisteren
Modeltraject 3:
Praktijk 3: WPL 1
Praktijk 3: WPL 2
Thematische uitdieping: Trainer A Fitness
Thematische uitdieping: Instructeur B Fitness
Horizontale afstemming:
De leraar als taalleraar
Diverse en krachtige leeromgeving
De leraar in interactie
Assistent in diverse contexten
Onderzoek binnen leerdomeinen
Bewegingsrecreatie: verdieping fitness
Praktijk 2: WPL BR
Inhoud
Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:
Evaluatiemethodes trainingsschema's
Fitness case: beginsituatie achterhalen en beschrijven, opstellen van doelgerichte trainingsschema's
Integreren evaluatiemethodieken in trainingsschema's
Intakegesprek voeren en begeleiden
Gevorderde gewichtheftechnieken
Communicatie, motivatie en psychologische inzichten in de fitness
Trainingsleer
Trainingsgerelateerde methodieken, opstellen trainingsschema's,
Intakegesprekken en begeleiding
Cultuur en kunst die jongeren omringen - Illustratie van de wederzijdse beïnvloeding van kunst, cultuur en techniek, politiek, economie, wetenschappen en levensbeschouwing
De leeromgeving: studie leermaterialen, vaklokaal, ...
Het didactisch model van Van Gelder: leeractiviteiten
Activerende werkvormen
Evaluatie: toetsvragen, opdrachten, … opstellen
Toegankelijke teksten - Moeilijkheidsgraad van teksten - Schooltaalwoorden - visualiseren van inhouden - gebruik van kijkwijzers - Nederlands als instructietaal
Volgtijdelijkheid (VT)
Credit voor of vrijgesteld voor
Bewegingsrecreatie: fitness basis en Bewegingsrecreatie: fit en gezond
Het is niet mogelijk om een olod uit de tweede trajectschijf op te nemen indien de student voor alle van de hiernavolgende olods uit de eerste trajectschijf een tekort behaalde: Er staan als leraar, Praktijk 1: exploreren of Praktijk 1: assisteren, Individueel ontwikkelingstraject 1, Algemene didactiek en een tekort voor alle opleidingsonderdelen Lichamelijke opvoeding of alle opleidingsonderdelen Bewegingsrecreatie uit de eerste trajectschijf. In dat geval dient de student eerst de olods uit de eerste trajectschijf te hernemen en is het nog niet mogelijk om olods op te nemen uit de tweede trajectschijf.
Begincompetenties
In de facultaire onderwijs- en examenregeling (FOER) vindt men de afspraken inzake volgtijdelijkheid die voor dit opleidingsonderdeel van toepassing zijn.
Eindcompetenties
Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.
OLR
01 Constructief communiceren in diverse contexten met alle actoren
03 Een professionele visie ontwikkelen gekoppeld aan de maatschappelijke realiteit vanuit een internationale en een brede culturele participatie
04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven
05 Gestoeld op kritische reflectie innoverend en oplossingsgericht handelen
08 Ondernemend een dynamisch en innoverende leeromgeving creëren in al zijn facetten
09 Vakinhoudelijke en didactische expertise integreren om op maat leerkansen voor alle leerlingen te creëren
dOLR
01.5 Doelgericht taalontwikkelend lesgeven om de taalvaardigheid van de lln te verhogen
03.3 Het beroep van leraar vorm geven door een breed culturele participatie
04.1 Actuele methodieken en technologie in de eigen onderwijspraktijk integreren
04.2 Eigen vakspecifieke en didactische expertise continu vernieuwen
05.3 Problemen en situaties leerbevorderend aanpakken
08.2 Authentieke ervaringen hanteren als context voor het leerproces
09.1 Relevante kenmerken van de leerlingen/leerlingengroep/leeromgeving achterhalen die een invloed hebben op de kwaliteit van leren en onderwijzen
09.4 Leerinhouden en –strategieën vertalen naar stimulerende leeractiviteiten, op basis van de gekozen doelstellingen
09.5 Passende evaluatie en/of assessment organiseren bij het onderwijsleerproces
Onderwijsorganisatie (omschrijving)
Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.
Hoorcollege met interactieve elementen
Thematisch gestuurd onderwijs
Demonstraties
Practicum/skills lab
Groepswerk
Opdrachtgestuurd onderwijs
Excursie
Begeleid zelfstandig werk
Begeleiding
Gebruik van elektronische leeromgeving
Zelfstudiemateriaal
Evaluatie
Eerste examenkans
Schriftelijk examen met open vragen, meerkeuzevragen en gesloten vragen (60% van de totaliteit van de beoordeling)
Opdrachten met mondelinge verdediging (40% van de totaliteit van de beoordeling)
Het aantal vragen bij het schriftelijk examen wordt bepaald naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringstijd. Er wordt duidelijk aangegeven op welk gedeelte van de leerinhoud het examen zich richt.
Bijzondere bepalingen: Cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019
Het behoort tot de verantwoordelijkheid van de student, wil hij slagen voor dit opleidingsonderdeel, om tijdens de aangeboden lessen aanwezig te zijn, actief te participeren in de gehanteerde didactische werkvormen, de vooropgestelde opdrachten uit te werken en de opgelegde deadlines m.b.t. de taken en opdrachten te respecteren.
Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten.
Tweede examenkans
Voor de tweede examenkans worden dezelfde evaluatievormen en dezelfde verdeling percentage beoordeling aangewend als in de eerste examenkans.
Bijzondere bepalingen: Cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019
Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten.Boeken en syllabi
1. Verplicht aan te kopen boeken
Basis voor verantwoord trainenVerplicht - Auteur: Vrijens J., Bourgois G., et al.
- Uitgever: Sint-Amandsberg: PVLO
- ISBN-nr: 978-90-708-7068-3
Andere studiematerialen
Verplicht studiemateriaal:
Syllabus beschikbaar op elektronische leeromgeving
Sportkledij en aangepast schoeisel
Cursus BLOSO-VTS:Specifiek gedeelte Instructeur B - Discipline Individuele Fitness
Studiekosten
De totale kostprijs van de handboeken vermeld onder de rubriek ‘Studiematerialen: Verplicht’ wordt geraamd op ongeveer 60 euro. De geraamde kostprijs is eenmalig in het geval deze vermelde handboeken in meerdere opleidingsonderdelen en/of meerdere modeltrajecten aangewend worden.
De kostprijs van ander verplicht schriftelijk studiemateriaal wordt geraamd op ongeveer 10 euro.
Bijkomende andere studiekosten worden geraamd op ongeveer 20 euro: de reële kostprijs hangt af van de actuele kostprijs van het verplicht aan te schaffen materieel/materiaal en van de verplichte activiteiten waaraan de studenten dienen deel te nemen.
Trefwoorden
Vakdidaktiek
Lerarenvorming
Lichamelijke opleiding, motorische ontwikkeling, sport