Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Aardrijkskunde 317664/4161/1819/1/74
Studiegids

Aardrijkskunde 3

17664/4161/1819/1/74
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, trajectschijf 2
    Keuzeoptie:
    • aardrijkskunde
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 8 studiepunten
Gewicht: 8,00
Totale studietijd: 216,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Semester 1)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk35,00 uren
Hoorcollege21,00 uren
Werkcollege42,00 uren
Zelfstudie118,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Sichien Els
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Doelstellingen

Communiceren
Relevante context aanbrengen om de taalvaardigheid van leerlingen te verhogen. 1.5 T
Relevante taalsteun bieden. 1.5 T

Maatschappelijk, internationaal en intercultureel participeren
Actuele tendensen (i.f.v. cultuureducatie, educatie voor duurzame ontwikkeling en diversiteit) m.b.t. het onderwijsvak concreet vertalen naar de klaspraktijk. 3.3 W&I

Professionaliseren
ICT systemen voor kennisdeling gebruiken. 4.1 T
Vakkennis, methodieken en technologieën hanteren. 4.1 T
ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier gebruiken. 4.1 T
Informatiekanalen met betrekking tot het onderwijsvak en vakdidactiek beoordelen. 4.2 T
Recente ontwikkelingen in het vakgebied voor leerlingen toegankelijk maken. 4.2 W&I

Krachtige leeromgeving
Functioneel inzetten van multimediale en andere leermiddelen in het kader van (vakspecifieke) leeractiviteiten. 8.1 T
De beginsituatie van de leeromgeving en de lerende toepassen voor het onderwijsvak. 9.1 T
Activerende leeractiviteiten ontwerpen (individueel of in team). 9.4 T
Bij het uitwerken van stimulerende leeractiviteiten rekening houden met de ontwikkelingspsychologie, leerpsychologie. 9.4 T
Het didactisch model gebruiken bij het uitwerken van een leeractiviteit. 9.4 T
Leerinhoud correct aanbrengen. 9.4 T
Misconcepties en/of problemen van leerlingen binnen het onderwijsvak (h)erkennen. 9.5 W&I
Correct een foutenanalyse maken bij de leerlingen. 9.5 T
Passend selecteren van formatieve en summatieve evaluatievormen op basis van de pedagogisch-didactische beginsituatie. 9.5 W&I

Dit opleidingsonderdeel kent zowel coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen.

Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:

Modeltraject 1:

Onderwijsvak aardrijkskunde 1
Onderwijsvak aardrijkskunde 2
Praktijk 1: assisteren

Modeltraject 3:

Onderwijsvak aardrijkskunde 5
Bachelorproef
Praktijk 3: beginnende leraar zijn
Praktijk 3: in diverse contexten werken

Horizontale afstemming:

Onderwijsvak aardrijkskunde 4
De leraar als taalleraar
Diverse en krachtige leeromgeving
De leraar in interactie
Assistent in diverse contexten
Onderzoek binnen leerdomeinen
Praktijk 2: vakleraar aardrijkskunde worden

Inhoud

Dit opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:

Didactiek:
Vakinhouden. Leereffect - Foutenanalyse van het eigen leerproces - tips bij reflecteren
Toegankelijke teksten - Moeilijkheidsgraad van teksten - Schooltaalwoorden - visualiseren van inhouden - gebruik van kijkwijzers - Nederlands als instructietaal
Spreekkansen - Vakjargon - Alledaagse context in de klas te brengen
Internationale leermiddelen met betrekking tot aardrijkskunde
Cultuur en kunst die jongeren omringen - Illustratie van de wederzijdse beïnvloeding van kunst, cultuur en techniek, politiek, economie, wetenschappen en levensbeschouwing.
Practicum - terreinopdrachten - activerende werkvormen
Sociale en ethische aspecten van ICT
Constructieve feedback geven - schriftelijk op vlak van prestaties, vaardigheden, gedragingen en attitudes.
Wiki, webblog, digitaal portfolio
Evaluatie: toetsvragen, opdrachten, … opstellen
Multimediale leermiddelen zoals tablets, digitaal bord en ICT-toepassingen binnen het vak
Ervaringsgericht werken - Authentieke casussen, probleemstellingen, projecten,simulaties
Materiaalkennis - Veiligheidsvoorschriften
De leeromgeving: studie leermaterialen, vaklokaal, ...
Model van Van Gelder: focus op de leeractiviteiten
Sociale psychologie - Leerpsychologie
Principes van ervaringsgericht lerenexperimenterend leren, onderzoekend leren (OVUR)

Vakinhoud:
Demografie
Ruimtelijke ordening
Stadsgeografie
Parate kennis de wereld (Wereld, België en Europa)
Land of regio uit de actualiteit
De EU
Landschappen (verdieping van leerinhouden)
Vakkenstage Lanaken
Geografische actualiteit

Volgtijdelijkheid (VT)

Credit voor of vrijgesteld voor
Aardrijkskunde 1 en Aardrijkskunde 2

Het is niet mogelijk om een olod uit de tweede trajectschijf op te nemen indien de student voor alle van de hiernavolgende olods uit de eerste trajectschijf een tekort behaalde: Er staan als leraar, Praktijk 1: exploreren of Praktijk 1: assisteren, Individueel ontwikkelingstraject 1, Algemene didactiek en een tekort voor Onderwijsvak X1+X2 (één van beide onderwijsvakken over de hele lijn). In dat geval dient de student eerst de olods uit de eerste trajectschijf te hernemen en is het nog niet mogelijk om olods op te nemen uit de tweede trajectschijf.

Begincompetenties

In de facultaire onderwijs- en examenregeling (FOER) vindt men de afspraken inzake volgtijdelijkheid die voor dit opleidingsonderdeel van toepassing zijn.

Eindcompetenties

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.
OLR
01 Constructief communiceren in diverse contexten met alle actoren
03 Een professionele visie ontwikkelen gekoppeld aan de maatschappelijke realiteit vanuit een internationale en een brede culturele participatie
04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven
05 Gestoeld op kritische reflectie innoverend en oplossingsgericht handelen
08 Ondernemend een dynamisch en innoverende leeromgeving creëren in al zijn facetten
09 Vakinhoudelijke en didactische expertise integreren om op maat leerkansen voor alle leerlingen te creëren
dOLR
01.2 Effectief en efficiënt met de lln communiceren
01.5 Doelgericht taalontwikkelend lesgeven om de taalvaardigheid van de lln te verhogen
03.2 Het beroep van leraar vorm geven door een internationale participatie
03.3 Het beroep van leraar vorm geven door een breed culturele participatie
04.1 Actuele methodieken en technologie in de eigen onderwijspraktijk integreren
04.2 Eigen vakspecifieke en didactische expertise continu vernieuwen
05.3 Problemen en situaties leerbevorderend aanpakken
08.1 Leerlingen begeleiden in het functioneel en met kritische zin aanwenden van multimedia, ICT en andere leermiddelen
08.2 Authentieke ervaringen hanteren als context voor het leerproces
08.3 Een klaslokaal, een schoolgebouw inrichten als een aangepaste, uitdagende en veilige speel-, leer- en leefomgeving
09.1 Relevante kenmerken van de leerlingen/leerlingengroep/leeromgeving achterhalen die een invloed hebben op de kwaliteit van leren en onderwijzen
09.4 Leerinhouden en –strategieën vertalen naar stimulerende leeractiviteiten, op basis van de gekozen doelstellingen
09.5 Passende evaluatie en/of assessment organiseren bij het onderwijsleerproces

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.

Hoorcollege met interactieve elementen
Demonstraties
Begeleide oefeningen
Microteaching
Groepswerk
Opdrachtgestuurd onderwijs
Veldwerk
Begeleid zelfstandig werk
Begeleide zelfstudie

Begeleiding

Gebruik elektronische leeromgeving

Zelfstudiemateriaal

Evaluatie

Eerste examenkans:
Schriftelijk examen (40 % van de totaliteit van de beoordeling)
Mondeling examen (40 % van de totaliteit van de beoordeling)
Taken en opdrachten (20 % van de totaliteit van de beoordeling)

Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten.

Het aantal vragen bij het schriftelijk en mondeling examen wordt bepaald naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringstijd. Er wordt duidelijk aangegeven op welk gedeelte van de leerinhoud het examen zich richt.
Bijzondere bepalingen: Cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019.
Het behoort tot de verantwoordelijkheid van de student, wil hij slagen voor dit opleidingsonderdeel, om tijdens de aangeboden lessen aanwezig te zijn, actief te participeren in de gehanteerde didactische werkvormen, de vooropgestelde opdrachten uit te werken en de opgelegde deadlines m.b.t. de taken en opdrachten te respecteren.

Tweede examenkans:
Voor de tweede examenkans worden dezelfde evaluatievormen en dezelfde verdeling percentage beoordeling aangewend als bij de eerste.
Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten.
Het aantal vragen bij het schriftelijk en mondeling examen wordt bepaald naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringstijd. Er wordt duidelijk aangegeven op welk gedeelte van de leerinhoud het examen zich richt.
Bijzondere bepalingen: Cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019.

Boeken en syllabi

1. Verplicht aan te kopen boeken
Polaris GO! 3Verplicht
  • Auteur: Goemans A., Goyvaerts E.
  • Uitgever: Plantyn
  • Editie: 2018
  • ISBN-nr: 978-90-301-6261-2
vakdidactiek aardrijkskunde. Leraar worden en zijnVerplicht
  • Auteur: An Steegen
  • Uitgever: Pelckmans pro
  • Editie: 1e
  • ISBN-nr: 978-94-633-7086-8
2. Syllabi
Aardrijkskunde 3Verplicht
  • Auteur: Els Sichien
  • Editie: 2018-2019

Andere studiematerialen

Syllabus
Powerpointpresentaties van lector
Notities student
Informatie op de elektronische leeromgeving


Al aangekochte boeken:
Goemans A, Goyvaerts E., Polaris 1 go!,  Plantyn, 2015
Demuynck, E. Smeyers, W., Verbouw, K. & Snoeck, C., TOPOS 1-GO!-OVSG (2u) leerwerkboek
Goemans A, Goyvaerts E., Polaris 2 go!, Plantyn, 2016
Van Hecke E., Vanderhallen D., Slegers L., Delva R., e.a. (2013). Zenith 5/6 ASO wetenschappen. Pelckmans

Eén Atlas naar keuze:
De Mayer PH. e.a., Atlas De Boeck, De Boeck, 2015
Van Hecke E. e.a., Plantijn Algemene wereldatlas, Plantijn, 2008, 2012 of 2017

Studiekosten

De totale kostprijs van de handboeken vermeld onder de rubriek 'Studiemateriaal: Verplicht' wordt geraamd op ongeveer 60 euro. De geraamde kostprijs is eenmalig in het geval deze vermelde handboeken in meerdere opleidingsonderdelen en/of meerdere modeltrajecten aangewend worden.

De kostprijs van andere verplicht schriftelijk studiemateriaal wordt geraamd op ongeveer 15 euro.

Bijkomende andere studiekosten worden geraamd op ongeveer 350 euro: de reële kostprijs hangt af van de actuele kostprijs van het verplicht aan te schaffen materieel/materiaal en van de verplichte activiteiten waaraan de studenten dienen deel te nemen.

Trefwoorden

Aardwetenschappen
Vakdidactiek
Lerarenvorming