Academiejaar
2018-19
Komt voor in:
- Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Gewicht:
3,00
Totale studietijd: 81,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Semester 1)
Onderwijsorganisatie (studietijd)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Van Stichel Mira
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Doelstellingen
De impact van het aanbrengen van contexten op de taalvaardigheid van lln verduidelijken. 1.5, W&I
Het bieden van taalsteun demonstreren. 1.5, T
Het bieden van taalsteun passend illustreren. 1.5, W&I
Taalsteun bieden. 1.5, W&I
Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen.
Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:
Modeltraject 1:
Er staan als leraar
Praktijk 1: exploreren
Praktijk 1: assisteren
Praktijk 1: WPL exploreren
Praktijk 1: WPL assisteren
Modeltraject 3:
Samen school maken
Praktijk 3: beginnende leraar zijn
Praktijk 3: WPL 1
Praktijk 3: WPL 2
Horizontale afstemming:
De leraar in interactie
Onderwijsvak X3
Onderwijsvak X4
Praktijk 2: vakleraar X worden
Praktijk 2: WPL LO
Praktijk 2: WPL BR
Assistent in diverse contexten
Inhoud
Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:
1.Woordenschatdidactiek en woordleerstrategieën
Schooltaalwoorden en vaktaalwoorden
Instructies
Een woorddossier
Een didactisch model woordenschatuitbreiding (viertaktmodel van Verhallen)
2.Taalontwikkelend lesgeven
Kenmerken van taalgerichte vaklessen
3.Taalgericht vakonderwijs
Effectieve feedbackstrategieën
OVUR-strategie
Vakmatige denkrelaties en denkstructuren (boomschema, tijdsbalk, vendiagram, stroom- of kettingschema, T-schema,woordweb)
Toegankelijke vakteksten, instructies en toetsen
De taalgerichtheid van een les(fragment): de Kijkwijzer voor taalgericht vakonderwijs
Ontwerp van een lessenserie volgens de principes van taalgericht vakonderwijs Toetsvragen: gesloten en open vragen
4. Meertaligheid
Voor LO-BR worden enkele bovenstaande inhouden afgebakend en worden inhouden met betrekking tot de sportsector aangereikt.
Volgtijdelijkheid (VT)
Credit voor of vrijgesteld voor
Er staan als leraar
Het is niet mogelijk om een olod uit de tweede trajectschijf op te nemen indien de student voor alle van de hiernavolgende olods uit de eerste trajectschijf een tekort behaalde: Er staan als leraar, Praktijk 1: exploreren of Praktijk 1: assisteren, Individueel ontwikkelingstraject 1, Algemene didactiek en een tekort voor Onderwijsvak X1 +X2 (één van beide onderwijsvakken over de hele lijn). In dat geval dient de student eerst de olods uit de eerste trajectschijf te hernemen en is het nog niet mogelijk om olods op te nemen uit de tweede trajectschijf.
Begincompetenties
In de facultaire onderwijs- en examenregeling (FOER) vindt men de afspraken inzake volgtijdelijkheid die voor dit opleidingsonderdeel van toepassing zijn.
Eindcompetenties
Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.
OLR
01 Constructief communiceren in diverse contexten met alle actoren
dOLR
01.5 Doelgericht taalontwikkelend lesgeven om de taalvaardigheid van de lln te verhogen
Onderwijsorganisatie (omschrijving)
Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.
Werkvormen:
Hoorcollege met activerende elementen
Werkcollege: begeleide oefeningen
Opdrachtgestuurd onderwijs
Begeleid zelfstandig werk
Begeleiding
Gebruik van elektronische leeromgeving
Zelfstudiemateriaal
Evaluatie
Eerste examenkans
Opdracht (30% van de totaliteit van de beoordeling)
Schriftelijk examen (70% van de totaliteit van de beoordeling)
Het aantal vragen bij het schriftelijk examen wordt bepaald naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringstijd. Er wordt duidelijk aangegeven op welk gedeelte van de leerinhoud het examen zich richt.
Bijzondere bepalingen: Cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019
Het behoort tot de verantwoordelijkheid van de student, wil hij slagen voor dit opleidingsonderdeel, om tijdens de aangeboden lessen aanwezig te zijn, actief te participeren in de gehanteerde didactische werkvormen, de vooropgestelde opdrachten uit te werken en de opgelegde deadlines m.b.t. de taken en opdrachten te respecteren.
Tweede examenkans
Voor de tweede examenkans worden dezelfde evaluatievormen en dezelfde verdeling percentage beoordeling aangewend als in de eerste examenkans.
Het aantal vragen bij het schriftelijk examen wordt bepaald naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringstijd. Er wordt duidelijk aangegeven op welk gedeelte van de leerinhoud het examen zich richt.
Bijzondere bepalingen: Cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019
Boeken en syllabi
1. Verplicht aan te kopen boeken
Taalgericht vakonderwijsVerplicht - Auteur: Hajer, Maaike, Meestringa Theun
- Editie: Coutinho 2015
- ISBN-nr: 978-90-469-0757-3
Studiekosten
De totale kostprijs van de handboeken vermeld onder de rubriek ‘Studiematerialen: Verplicht’ wordt geraamd op ongeveer 26 euro. De geraamde kostprijs is eenmalig in het geval deze vermelde handboeken in meerdere opleidingsonderdelen en/of meerdere modeltrajecten aangewend worden.