Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Voeding-verzorging 230266/4161/1819/1/93
Studiegids

Voeding-verzorging 2

30266/4161/1819/1/93
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, trajectschijf 1
    Keuzeoptie:
    • voeding-verzorging
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 7 studiepunten
Gewicht: 7,00
Totale studietijd: 189,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2019 (Semester 2)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk27,00 uren
Hoorcollege5,00 uren
Werkcollege60,00 uren
Zelfstudie97,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Vanhaute Sandra
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2

Doelstellingen

Professionaliseren
Vakkennis m.b.t. het eigen onderwijsvak beheersen. 4.2 T
Basisconcepten uit de vakdidactiek hanteren. 4.2 T

Krachtige leeromgeving
De beginsituatie van de leeromgeving en de lerende in kaart brengen voor het onderwijsvak. 9.1 W&I
Leerplandoelstellingen selecteren. 9.2 T
Eindtermen/ontwikkelingsdoelen en leerplandoelstellingen linken. 9.2 T
Relevante doelstellingen concreet en operationeel formuleren. 9.2 T
Passende leerinhouden selecteren op beginsituatie en doelstellingen. 9.4 W&I

Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van
andere opleidingsonderdelen.

Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:
Modeltraject 2:
Onderwijsvak voeding verzorging 3
Onderwijsvak voeding verzorging 4
Praktijk 2: vakleraar voeding verzorging worden

Modeltraject 3:
Onderwijsvak voeding verzorging 5
Praktijk 3: beginnende leraar zijn

Horizontale afstemming:
Onderwijsvak voeding verzorging 1

Er staan als leraar
(Be)grijp onderwijs
Algemene didactiek 1
De leraar @ 21E
Psychologie
Algemene didactiek 2
Praktijk 1: exploreren
Praktijk 1: assisteren
Individueel ontwikkelingstraject 1

Inhoud

Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:

Vakinhouden:
Gezondheidsleer: ademhaling, stofwisseling, orgaanstelsels
Voeding: voedingsleer: mineralen en spoorelementen, vitaminen, water,
basistechnieken en theorie bij praktijk voeding-verzorging, voedselverduurzaming, voedselveiligheid, etikettering

Verzorging: algemeen, metalen

Vakdidactiek voeding-verzorging:

Ruime leeromgeving

Specifieke beginsituatie bij theorie- en praktijklessen
Richtlijnen correct formuleren van doelen
Competenties, ET, OD, VOET, leerplannen

Het didactisch model van Van Gelder - werkvormen en leerinhouden binnen het vak

Volgtijdelijkheid (VT)

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties

Eindtermen secundair onderwijs

Eindcompetenties

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.

OLR
04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven
09 Vakinhoudelijke en didactische expertise integreren om op maat leerkansen voor alle leerlingen te creëren
dOLR
04.2 Eigen vakspecifieke en didactische expertise continu vernieuwen
09.1 Relevante kenmerken van de leerlingen/leerlingengroep/leeromgeving achterhalen die een invloed hebben
op de kwaliteit van leren en onderwijzen
09.2 Doelstellingen op maat afstemmen rekening houdend met de beginsituatie,
eindtermen/ontwikkelingsdoelen, het leerplan, leerlijnen en het pedagogisch project
09.4 Leerinhouden en –strategieën vertalen naar stimulerende leeractiviteiten, op basis van de gekozen
doelstellingen

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.

Hoorcollege met interactieve elementen

Demonstraties

Microteaching

Plenaire oefeningen

Werkcollege

Opdrachtgestuurd onderwijs

Excursie

Begeleid zelfstandig werk

Blendend Learning

Begeleiding

Monitoraat op afspraak en via mail
Gebruik van elektronische leeromgeving
Zelfstudiemateriaal

Evaluatie

Eerste examenkans

Evaluatievorm

Schriftelijk examen met open vragen, gesloten of open boek (65% van de totaliteit van de beoordeling)
Opdrachten (25% van de totaliteit van de beoordeling)

Permanente evaluatie (10% van de totaliteit van de beoordeling)

Het aantal vragen bij het schriftelijk examen wordt bepaald naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringstijd. Er wordt duidelijk aangegeven op welk gedeelte van de leerinhoud het examen zich richt.

Bijzondere bepalingen: Cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019
Het behoort tot de verantwoordelijkheid van de student, wil hij slagen voor dit opleidingsonderdeel, om tijdens de aangeboden lessen aanwezig te zijn, actief te participeren in de gehanteerde didactische werkvormen, de vooropgestelde opdrachten uit te werken en de opgelegde deadlines m.b.t. de taken en opdrachten te respecteren.


Tweede examenkans
Voor de tweede examenkans worden volgende evaluatievormen (en verdeling percentage beoordeling) aangewend:

Schriftelijk examen met open vragen, gesloten of open boek (75% van de totaliteit van de beoordeling)
Praktijkexamen (15% van de totaliteit van de beoordeling)

Opdrachten (10% van de totaliteit van de beoordeling)
Het aantal vragen bij het schriftelijk examen wordt bepaald naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringstijd. Er wordt duidelijk aangegeven op welk gedeelte van de leerinhoud het examen zich richt.
.

Bijzondere bepalingen: Cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019

Boeken en syllabi

1. Verplicht aan te kopen boeken
Anatomie, fysiologie en pathologieVerplicht
  • Auteur: K. Kok, J. Houweling
  • Uitgever: Lemma, Utrecht
  • Editie: 2016
  • ISBN-nr: 978-90-368-1227-6
Belgische voedingsmiddelentabelVerplicht
  • Auteur: Nubel vzw
  • Uitgever: Nobel vzw
  • Editie: 5de editie
  • ISBN-nr: 978-90-743-6210-8
LevensmiddelenleerVerplicht
  • Auteur: C.M.E. Catsberg
  • Uitgever: ThiemeMeulenhoff
  • Editie: 2015
  • ISBN-nr: 978-90-557-4609-5
Mens en voedingVerplicht
  • Auteur: E.H. Van der Boom - Binnkhorst
  • Uitgever: ThiemeMeulenhoff
  • Editie: 2015
  • ISBN-nr: 978-90-557-4560-9
ReceptenleerVerplicht
  • Auteur: J.G. Van Eden, W.J. Gerritsen
  • Uitgever: Thieme Meulenhoff
  • Editie: 2015
  • ISBN-nr: 978-90-557-4617-0

Studiekosten

De totale kostprijs van de handboeken vermeld onder de rubriek ‘Studiematerialen: Verplicht’ wordt geraamd op ongeveer 200 euro. De geraamde kostprijs is eenmalig in het geval deze vermelde handboeken in meerdere opleidingsonderdelen en/of meerdere modeltrajecten aangewend worden.
De kostprijs van ander verplicht schriftelijk studiemateriaal wordt geraamd op ongeveer 80 euro.
Bijkomende andere studiekosten worden geraamd op ongeveer 200 euro: de reële kostprijs hangt af van de actuele kostprijs van het verplicht aan te schaffen materieel/materiaal en van de verplichte activiteiten waaraan de studenten dienen deel te nemen. De reële kosten van het verbruikte materiaal worden via factuur aan de studenten aangerekend.

Trefwoorden

anatomie

fysiologie

voeding

vakdidactiek

lerarenvorming