Academiejaar
2018-19
Komt voor in:
- Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
7 studiepunten
Gewicht:
7,00
Totale studietijd: 189,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2019 (Semester 2)
Onderwijsorganisatie (studietijd)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Vandergheynst Sabine
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Doelstellingen
Professionaliseren
Vakkennis m.b.t. eigen onderwijsvak beheersen 4.2 T
Basisconcepten uit de vakdidactiek hanteren. 4.2 T
Krachtige leeromgeving
De beginsituatie van de leeromgeving en de lerende in kaart brengen voor het onderwijsvak 9.1 W&I
Leerplandoelstellingen selecteren. 9.2 T
Eindtermen/ontwikkelingsdoelen en leerplandoelstellingen linken 9.2 T
Relevante doelstellingen concreet en operationeel formuleren 9.2 T
Passende leerinhouden selecteren op basis van de beginsituatie en doelstellingen 9.4 W&I
Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen.
Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:
Modeltraject 2:
Onderwijsvak techniek 3
Onderwijsvak techniek 4
Praktijk 2: vakleraar techniek worden
Modeltraject 3:
Onderwijsvak techniek 5
Praktijk 3: beginnende leraar zijn
Horizontale afstemming:
Onderwijsvak techniek 1
Er staan als leraar
(Be)grijp onderwijs
Algemene didactiek 1
De leraar @ 21E
Psychologie
Algemene didactiek 2
Praktijk 1: exploreren
Praktijk 1: assisteren
Individueel ontwikkelingstraject 1Inhoud
Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen :
Vakspecifieke didactiek :
Concretisering algemene didactiek :
ET, OD, leerplannen
Essenties van de beginstituatie voor het vak techniek
Leerinhouden binnen het vak selecteren
Een lesvoorbereiding techniek maken
Actieve werkvormen voor het vak techniek :
Specifieke werkvormen en didactische wenken voor de behandelde vakspecifieke inhouden
Transfermogelijkheden naar andere vakinhoudelijke modules
Koppeling aan leerplandoelen en visie op het vak
Competentiegericht werken
Onderzoeken als competentie :
Opstellen van een proevenreeks om eigenschappen van materialen te achterhalen
Bronnenonderzoek en een proevenreeks inzetten in projectwerk
Probleemoplossend denken als competentie :
Het technisch proces als denkmodel
Maken als competentie :
Selectie van werkstukken / Organisatie / Begeleiding
Inbedding in een project
Aanbrengen van het werken met gereedschappen
Projecten :
Een project in het technisch proces
Vakspecifieke inhouden :
Technisch tekenen :
Technisch tekenen in functie van maak- en ontwerpopdrachten
Materialenkennis :
Materialenkennis in functie van het begrijpen van technische systemen, maken en ontwerpen van technische systemen
Verdieping in metalen
Verdieping in kunststoffen
Transport :
Transportmogelijkheden
Evolutie in functie van wetenschappelijke evolutie, behoeften en impact op mens, milieu en maatschappij
Transport en logistiek
Volgtijdelijkheid (VT)
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Begincompetenties
Eindtermen secundair onderwijs
Eindcompetenties
Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.
OLR
04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven
09 Vakinhoudelijke en didactische expertise integreren om op maat leerkansen voor alle leerlingen te creëren
dOLR
04.2 Eigen vakspecifieke en didactische expertise continu vernieuwen
09.1 Relevante kenmerken van de leerlingen/leerlingengroep/leeromgeving achterhalen die een invloed hebben
op de kwaliteit van leren en onderwijzen
09.2 Doelstellingen op maat afstemmen rekening houdend met de beginsituatie,
eindtermen/ontwikkelingsdoelen, het leerplan, leerlijnen en het pedagogisch project
09.4 Leerinhouden en –strategieën vertalen naar stimulerende leeractiviteiten, op basis van de gekozen doelstellingen
Onderwijsorganisatie (omschrijving)
Hoorcollege met activerende elementen
Practicum / skills lab
Groepswerk
Opdrachtgestuurd onderwijs
Begeleid zelfstandig werk
Blended Learning
Extra-muros
Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.
Begeleiding
Monitoraat op afspraak en via mail
Gebruik van elektronische leeromgeving
Zelfstudiemateriaal
Evaluatie
Eerste examenkans
Schriftelijk examen (70% van de totaliteit van de beoordeling)
Het aantal vragen bij het schriftelijk examen wordt bepaald naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringstijd. Er wordt duidelijk aangegeven op welk gedeelte van de leerinhoud het examen zich richt.
Opdrachten (30% van de totaliteit van de beoordeling)
Bijzondere bepalingen : cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019
Het behoort tot de verantwoordelijkheid van de student, wil hij slagen voor dit opleidingsonderdeel, om tijdens de aangeboden lessen aanwezig tee zijn, actief te participeren in de gehanteerde didactische werkvormen, de vooropgestelde opdrachten uit te werken en de opgelegde deadlines m.b.t. de taken en opdrachten te respecteren.
Tweede examenkans
Voor de tweede examenkans worden dezelfde evaluatievormen en dezelfde verdeling percentage beoordeling aangewend als in de eerste examenkans.
Bijzondere bepalingen : cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019
Andere studiematerialen
Cursus 'Techniek 2 : metalen'
Cursus 'Techniek 2 : kunststoffen'
Cursus 'Techniek 2 : didactiek : lesvoorbereidingen maken'
Cursus 'Techniek 2 : didactiek : een proevenreeks opstellen'
Cursus 'Techniek 2 : didactiek : werkstukken maken'
Cursus 'Techniek 2 : didactiek : een project in het technisch proces uitschrijven'
Studiekosten
Studiekosten, andere dan verplicht schriftelijk studiemateriaal, worden geraamd op ongeveer 100 euro : de reële kostprijs hangt af van de actuele kostprijs van het verplicht aan te schaffen materiaal/materieel en van de verplichte activiteiten waaraan de student dient deel te nemen (bv. extra-muros).
Trefwoorden
toegepaste wetenschappen
didactiek
lerarenvorming