Academiejaar
2018-19
Komt voor in:
- Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
7 studiepunten
Gewicht:
7,00
Totale studietijd: 189,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2019 (Semester 2)
Onderwijsorganisatie (studietijd)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Vuye Jan
Andere docenten: Moens Grietje, Van Laethem Marita
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Doelstellingen
Professionaliseren
Vakkennis m.b.t. eigen onderwijsvak kunnen beheersen 4.2 T
Basisconcepten uit de vakdidactiek hanteren. 4.2 T
Krachtige leeromgeving
De didactische beginsituatie van de leeromgeving in kaart brengen voor het onderwijsvak. 9.1 W&I
Leerplandoelstellingen selecteren 9.2 T
Eindtermen/ontwikkelingsdoelen en leerplandoelstellingen linken. 9.2 T
Doelstellingen concreet en operationeel formuleren 9.2 T
Passende leerinhouden selecteren op beginsituatie en doelstellingen. 9.4 W&I
Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen.
Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:
Modeltraject 2:
Onderwijsvak project kunstvakken 3
Onderwijsvak project kunstvakken 4
Praktijk 2: vakleraar project kunstvakken worden
Modeltraject 3:
Onderwijsvak project kunstvakken 5
Praktijk 3: beginnende leraar zijn
Horizontale afstemming:
Onderwijsvak project kunstvakken 1
Er staan als leraar
(Be)grijp onderwijs
Algemene didactiek 1
De leraar @ 21E
Psychologie
Algemene didactiek 2
Praktijk 1: exploreren
Praktijk 1: assisteren
Individueel ontwikkelingstraject 1
Inhoud
Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:
BasiX: “Compositie & Creatie” en educatie
Initiatie in ‘compositie & creatie’ binnen de disciplines beeld, muziek en hun cross-overs
Onderzoek naar de internationale kunsthistoriek en/of kunstactualiteit in relatie tot compositie & creatie
Experiment en onderzoek naar de basis van compositie & creatie
Basistechnieken van compositie & creatie
Orde, dynamiek, spanning, vormontleding, vormrelatie en vormassociatie, boomwhackers, klein slagwerk, eigen slagwerk
Visuele partituur, soundpainting, improvisatie, loops, artistieke creaties, improvisatie, …
Artistiek studiewerk rond compositie & creatie
Verband tussen compositie & creatie en mogelijke leerinhouden voor leeractiviteiten
BasiX: “Kleur & Contrast” en educatie
Initiatie in- en basis van kleur & contrast in de disciplines muziek en beeld
Experiment en onderzoek naar kleur & contrast , eigen werk en in relatie tot internationale kunst
Artistiek studiewerk in relatie tot kleur & contrast
KunsteduX
Professionaliseren:
- Musea en cultuurhuizen met hun educatief aanbod
Krachtige leeromgeving:
-Procescyclus: artistiek creatief, competentiegericht werken binnen een creatief proces
-De ontwikkeling van het jonge kind
-Krachtige leeromgeving: basis van een krachtige leeromgeving voor een artistiek vak DKO/muzische vorming
-Brede leeromgeving
-ET, OD, VOET, leerplannen beeld, muziek, woord, kunstenbad, muzische vorming
-Een les PKV opbouwen via de conceptcirkel met aandacht voor krachtige leermiddelen, een passend thema en de geschikte werkvormen.
-Kunstwijzers hanteren
-Het didactisch model van Van Gelder
De student als onderzoeker, unieke ik, vakman en performer
Volgtijdelijkheid (VT)
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Begincompetenties
Eindtermen secundair onderwijs
Eindcompetenties
Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.
OLR
04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven
09 Vakinhoudelijke en didactische expertise integreren om op maat leerkansen voor alle leerlingen te creëren
dOLR
04.2 Eigen vakspecifieke en didactische expertise continu vernieuwen
09.1 Relevante kenmerken van de leerlingen/leerlingengroep/leeromgeving achterhalen die een invloed hebben
op de kwaliteit van leren en onderwijzen
09.2 Doelstellingen op maat afstemmen rekening houdend met de beginsituatie,
eindtermen/ontwikkelingsdoelen, het leerplan, leerlijnen en het pedagogisch project
09.4 Leerinhouden en –strategieën vertalen naar stimulerende leeractiviteiten, op basis van de gekozen doelstellingen
Onderwijsorganisatie (omschrijving)
Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.
Hoorcollege met interactieve elementen
Werkcollege: begeleide oefeningen
Thematisch gestuurd onderwijs
Gastspreker
Demonstraties
Practicum/skills lab
Excursie
Begeleid zelfstandig werk
Groepswerk
Blended learning
Begeleiding
Monitoraat op afspraak en via mail
Gebruik van elektronische leeromgeving
Zelfstudiemateriaal
Evaluatie
Eerste examenkans
Evaluatievorm logboek (40% van de totaliteit van de beoordeling)
- afzonderlijke leeropdrachten gespreid over het semester vormen een logboek met meerdere onderdelen zoals de onderzoeksresultaten, schetsen, ontwerpen, studiewerk, werkstukken, inspiratieboek, bewijs van vereiste attitudes
- de evaluatiecriteria worden bij aanvang per opdracht toegelicht
Evaluatievorm vaardigheidstests (skill-tests) (60% van de totaliteit van de beoordeling)
- eindopdrachten zoals artistieke realisaties die soms gedocumenteerd en gefundeerd zijn met paper, zoals lesschema, didactisch ondersteunend materiaal,...
- de evaluatiecriteria worden bij aanvang per taak toegelicht
Bijzondere bepalingen:
Cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019
Het behoort tot de verantwoordelijkheid van de student, wil hij slagen voor dit opleidingsonderdeel, om tijdens de aangeboden lessen aanwezig te zijn, actief te participeren in de gehanteerde didactische werkvormen, de vooropgestelde opdrachten uit te werken en de opgelegde deadlines m.b.t. de taken en opdrachten te respecteren.
Tweede examenkans
Voor de tweede examenkans worden dezelfde evaluatievormen en dezelfde verdeling percentage beoordeling aangewend als in de eerste examenkans.
Bijzondere bepalingen: Cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018 2019
Studiekosten
De kostprijs van ander verplicht schriftelijk studiemateriaal wordt geraamd op ongeveer 15 euro.
Bijkomende andere studiekosten worden geraamd op ongeveer 200 euro: de reële kostprijs hangt af van de actuele kostprijs van het verplicht aan te schaffen materieel/materiaal en van de verplichte activiteiten waaraan de studenten dienen deel te nemen.
Trefwoorden
Project Kunstvakken
Vakdidactiek
Lerarenvorming beeld/muziek/woord
Kunst
Kunst&Cultuur en/in onderwijs