Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Niet-confessionele zedenleer 230261/4161/1819/1/20
Studiegids

Niet-confessionele zedenleer 2

30261/4161/1819/1/20
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, trajectschijf 1
    Keuzeoptie:
    • niet-confessionele zedenleer
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 7 studiepunten
Gewicht: 7,00
Totale studietijd: 189,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2019 (Semester 2)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk27,00 uren
Hoorcollege21,00 uren
Werkcollege36,00 uren
Zelfstudie105,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Mortier Steven
Andere docenten: Dalkiran Papatya
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2

Doelstellingen

Professionaliseren
Vakkennis m.b.t. het eigen onderwijsvak beheersen.  4.2 T
Basisconcepten uit de vakdidactiek hanteren. 4.2 W&I

Krachtige leeromgeving
De beginsituatie van de leeromgeving en de lerende in kaart brengen voor het onderwijsvak. 9.1 W&I
Leerplandoelstellingen selecteren. 9.2 T
Eindtermen/ontwikkelingsdoelen en leerplandoelstellingen linken 9.2 T
Relevante doelstellingen concreet en operationeel formuleren. 9.2 T
Passende leerinhouden selecteren op beginsituatie en doelstellingen. 9.4 W&I

Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen.

Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:
Modeltraject 2:
Onderwijsvak Niet Confessionele Zedenleer 3
Onderwijsvak Niet Confessionele Zedenleer 4
Praktijk 2: vakleraar Niet Confessionele Zedenleer worden
Modeltraject 3:
Onderwijsvak Niet Confessionele Zedenleer 5
Praktijk 3: beginnende leraar zijn

Horizontale afstemming:
Onderwijsvak Niet Confessionele Zedenleer 1
Er staan als leraar
(Be)grijp onderwijs
Algemene didactiek 1
De leraar @ 21E
Psychologie
Algemene didactiek 2
Praktijk 1: exploreren
Praktijk 1: assisteren
Individueel ontwikkelingstraject 1
 

Inhoud

Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:

Ruime leeromgeving - Beginsituatie bij de Niet Confessionele Zedenleer (leermaterialen,….)
en binnen de vakdidactiek NCZ
Richtlijnen correct formuleren van doelen
De specificiteit, historiek en het belang van de levensbeschouwelijke vakken
De raakvlakken en verschillen van de erkende levensbeschouwingen
Het open versus gesloten denken
De mensenrechten
De rechten van de vrouw
Basiskennis en fundamentele vaardigheden i.v.m. het lesgeven in de Niet Confessionele Zedenleer
Het toepassen van de procesdoelen in het maken van de lesvoorbereiding
Analyseren van morele vraagstukken
Kritisch toelichten van actuele gebeurtenissen
Het hanteren van de leerplannen
Het opstellen van eenvoudige lesvoorbereiding
Verwerkte documentatiemappen bespreken
Het achterhalen van een didactische beginsituatie
Het didactisch model van Van Gelder - Leerinhouden binnen het vak
PD, BPD, ET, OD, VOET leerplannen
Competenties
Blended learning alternerend:

Module 1: seksuele en relationele vorming

Module 2: argumentatieleer

 

Volgtijdelijkheid (VT)

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties

Eindtermen secundair onderwijs

Eindcompetenties

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudiscreptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.
OLR
04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven
09 Vakinhoudelijke en didactische expertise integreren om op maat leerkansen voor alle leerlingen te creëren
dOLR
04.2 Eigen vakspecifieke en didactische expertise continu vernieuwen
09.1 Relevante kenmerken van de leerlingen/leerlingengroep/leeromgeving achterhalen die een invloed hebben
op de kwaliteit van leren en onderwijzen
09.2 Doelstellingen op maat afstemmen rekening houdend met de beginsituatie,
eindtermen/ontwikkelingsdoelen, het leerplan, leerlijnen en het pedagogisch project
09.4 Leerinhouden en –strategieën vertalen naar stimulerende leeractiviteiten, op basis van de gekozen doelstellingen

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.

Hoorcollege met interactieve elementen

Werkcollege

Opdrachten

Demonstraties

Begeleid Zelfstandig Werk

Groepswerk

Blended learning

Begeleiding

Monitoraat op afspraak en via mail

Gebruik van elektronische leeromgeving

Zelfstudiemateriaal

Evaluatie

Eerste examenkans.

Schriftelijk examen (80% van de totale beoordeling):
Het aantal vragen van het schriftelijk examen wordt bepaald naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringstijd. Er wordt duidelijk aangegeven op welk gedeelte van de leerinhoud het examen zich richt.
Taken en opdrachten (20% van de totale beoordeling)
Er worden verschillende taken en opdrachten gemaakt gerelateerd aan het werkveld.
Bijzondere bepalingen:
cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens & welzijn 2018-2019
Het behoort tot de verantwoordelijkheid van de student, wil hij slagen voor dit opleidingsonderdeel, om tijdens de aangeboden lessen aanwezig te zijn, actief te participeren in de gehanteerde didactische werkvormen, de vooropgestelde opdrachten uit te werken en de opgelegde deadlines m.b.t. de taken en opdrachten te respecteren.

Tweede examenkans
Voor de tweede examenkans worden dezelfde evaluatievormen en dezelfde verdeling percentage beoordeling aangewend als in de eerste examenkans.

Bijzondere bepalingen:

cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019

Andere studiematerialen

Braeckman en Boudry "de ongelovige Thomas heeft een punt"

Studiekosten

De totale kostprijs van de handboeken vermeld onder rubriek 'Studieamterialen: Verplicht' wordt geraamd op ongeveer 20 euro. De geraamde kostprijs is eenmalig in het geval deze vermelde handboeken in meerdere opleidingsonderdelen en/of meerdere modeltrajecten aangewend worden.

De kostprijs van andere verplicht schriftelijk studiemateriaal wordt geraamd op ongeveer 70 euro.

Bijkomende andere studiekosten worden geraamd op ongeveer 30 euro: de reële kostprijs hangt af van de actuele kostprijs van het verplicht aan te schaffen materiaal/materieel en van de verplichte activiteiten waaraan de studenten dienen deel te nemen.

Trefwoorden

Moraalwetenschappen

Ethiek

Levensbeschouwing

Niet Confessionele Zedenleer