Academiejaar
2018-19
Komt voor in:
- Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
7 studiepunten
Gewicht:
7,00
Totale studietijd: 189,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2019 (Semester 2)
Onderwijsorganisatie (studietijd)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Suy Sigrid
Taalvak: Ja, Nederlands
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Doelstellingen
Professionaliseren
Vakkennis m.b.t. het eigen onderwijsvak beheersen. 4.2 T
Basisconcepten uit de vakdidactiek hanteren. 4.2 T
Krachtige leeromgeving
De beginsituatie van de leeromgeving en de lerende in kaart brengen voor het onderwijsvak. 9.1 W&I
Leerplandoelstellingen selecteren. 9.2 T
Eindtermen/ontwikkelingsdoelen en leerplandoelstellingen linken. 9.2 T
Relevante doelstellingen concreet en operationeel formuleren. 9.2 T
Passende leerinhouden selecteren op beginsituatie en doelstellingen. 9.4 W&I
Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen.
Verticale afstemming via leerresultaatlijnen-model:
Modeltraject 2:
Onderwijsvak Nederlands 3
Onderwijsvak Nederlands 4
Praktijk 2: vakleraar Nederlands worden
Modeltraject 3:
Onderwijsvak Nederlands 5
Praktijk 3: beginnende leraar zijn
Horizontale afstemming:
Onderwijsvak Nederlands 1
Er staan als leraar
(Be)grijp onderwijs
Algemene didactiek 1
De leraar @ 21E
Psychologie
Algemene didactiek 2
Praktijk 1: exploreren
Praktijk 1: assisteren
Individueel ontwikkelingstraject 1
Inhoud
Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:
Vakinhoud:
Grammatica: woordleer, stamtijden
Taalzorg: taalcorrectie en gepast formuleren, deel 2
Schooltaalwoorden, deel 2
Literatuur: literair overzicht van een periode in de Nederlandse literatuur en een overzicht van belangrijke literaire werken; Lyriek: technische poëtica en een overzicht van belangrijke werken
Referentiële teksten: behandelt het schrijven van niet-fictionele teksten, deel 2, non-fictieteksten in verband met de didactiek en de poëzie Nederlands
Cultuur: door recente artikelen over de Nederlandse taal en cultuur in vaktijdschriften te lezen en te bespreken de kennis ervan verbreden en verdiepen; eventueel ook een tentoonstelling bezoeken
Spreken: oefenen van uitspraak en correct spreken in o.m. presentaties en voorlezen
Luisteren: journaals en diverse programma’s beluisteren
Schrijven: gedicht schrijven
Lezen: eigen lectuur en voorlezen aan kinderen
Spelling: dictee en herhaling van de spelling als zelfstudie
Vakdidactiek en methodiek:
Vakdidactische uitgangspunten
Opbouw van een lesvoorbereiding met aandacht aan structuur, beginfase, formulering van doelstellingen: theorie en toepassing: leren opstellen van lesvoorbereidingen volgens de geldende afspraken
Oriëntatie van de begrippen technische vaardigheid, deelvaardigheid en totaalvaardigheid in het vak Nederlands, voor de vier vaardigheden en lezen en schrijven in het bijzonder
Aandacht voor strategieën: OVUR-strategie, spellingstrategie, leesstrategie
Bestuderen van de aspecten die voor een stijgende moeilijkheid van opdrachten en leerinhouden zorgen
ICT: websites ontdekken en bespreken
Spellingdidactiek: spellingstrategieën
Lesopbouw met de OVUR-strategie
Principes van een grammaticales en lessen taalbeschouwing
Maken van lesverslagen
Principes voor het maken van een goed bordschema
Reflectie over een les
Zelf geven van enkele lessen
De opbouw van het leerplan Nederlands van de eerste graad van het middelbaar onderwijs, A-stroom van het Gemeenschaps- en het Vrij Onderwijs
Het didactisch model van Van Gelder: leerinhouden in het vak
Eindtermen, ontwikkelingsdoelen, vakoverschrijdende eindtermen (VOET)
Grammatica's, Woordenlijst der Nederlandse taal, diverse woordenboeken en taaldaviesboeken, websites terzake en digitale naslagwerken raadplegen, waaronder de naslagwerken en websites aangeboden door BYB van Hogent
Volgtijdelijkheid (VT)
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Begincompetenties
In de facultaire onderwijs- en examenregeling (FOER) vindt men de afspraken inzake volgtijdelijkheid die voor dit opleidingsonderdeel van toepassing zijn.
Eindcompetenties
Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.
OLR
04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven
09 Vakinhoudelijke en didactische expertise integreren om op maat leerkansen voor alle leerlingen te creëren
dOLR
04.2 Eigen vakspecifieke en didactische expertise continu vernieuwen
09.1 Relevante kenmerken van de leerlingen/leerlingengroep/leeromgeving achterhalen die een invloed hebben
op de kwaliteit van leren en onderwijzen
09.2 Doelstellingen op maat afstemmen rekening houdend met de beginsituatie,
eindtermen/ontwikkelingsdoelen, het leerplan, leerlijnen en het pedagogisch project
09.4 Leerinhouden en –strategieën vertalen naar stimulerende leeractiviteiten, op basis van de gekozen doelstellingen
Onderwijsorganisatie (omschrijving)
Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.
Werkvormen
Hoorcollege met interactieve en activerende elementen
Werkcollege: interactievorm onderwijsgesprek - begeleide oefeningen - begeleid zelfstandig werk - begeleid groepswerk - opdracht gestuurd onderwijs - microteaching
Portfolio
Blended learning
Studiedag
Begeleiding
Monitoraat op afspraak en via mail
Gebruik van elektronische leeromgeving
Zelfstudiemateriaal
Evaluatie
Eerste examenkans
Het aantal vragen bij het schriftelijk en mondeling examen wordt bepaald naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringstijd. Er wordt duidelijk aangegeven op welk gedeelte van de leerinhoud het examen zich richt.
Schriftelijk en mondeling examen met open en gesloten vragen, opdrachten, werkstuk
Schriftelijk examen (70% van de totale beoordeling)
Mondeling examen (20% van de totale beoordeling)
Opdrachten (10% van de totale beoordeling) praktijkopdrachten o.m.: lesvoorbereiding, administratieve taken, microteachings, reflecties, stageverslag
Bijzondere bepalingen: Cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019
Het behoort tot de verantwoordelijkheid van de student, wil hij slagen voor dit opleidingsonderdeel, om tijdens de aangeboden lessen aanwezig te zijn, actief te participeren in de gehanteerde didactische werkvormen, de vooropgestelde opdrachten uit te werken en de opgelegde deadlines m.b.t. de taken en opdrachten te respecteren.
Op het mondeling examen en bij de schriftelijke opdrachten wordt niet alleen de strikte vakinhoud of opdracht geëvalueerd. Als de student blijk geeft van onvoldoende taalvaardigheid op het gebied van de uitspraak, woordkeuze, spelling, interpunctie of zinsbouw, kan tot 20% van het maximale puntentotaal afgetrokken worden.
Tweede examenkans
Voor de tweede examenkans worden dezelfde evaluatievormen en dezelfde verdeling percentage beoordeling aangewend als in de eerste examenkans.
Het aantal vragen bij het schriftelijk en mondeling examen wordt bepaald naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringstijd. Er wordt duidelijk aangegeven op welk gedeelte van de leerinhoud het examen zich richt.
Bijzondere bepalingen: Cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019
Op het mondeling examen en bij de schriftelijke opdrachten wordt niet alleen de strikte vakinhoud of opdracht geëvalueerd. Als de student blijk geeft van onvoldoende taalvaardigheid op het gebied van de uitspraak, woordkeuze, spelling, interpunctie of zinsbouw, kan tot 20% van het maximale puntentotaal afgetrokken worden.
Boeken en syllabi
1. Verplicht aan te kopen boeken
Handboek SpellingVerplicht - Auteur: De Schryver, Johan en Neijt, Anneke
- Uitgever: Wolters Plantyn
- Editie: 2012
- ISBN-nr: 978-90-301-0581-7
Nederlands in de onderbouw: een praktische didactiekVerplicht - Auteur: Helge Bonset, Tiddo Ekens, Martien de Boer
- Uitgever: Coutinho
- Editie: 2020
- ISBN-nr: 978-90-469-0759-7
Nederlandse literatuur Van de middeleeuwen tot vandaagVerplicht - Auteur: Dirk de Geest, An Faems, Koen Rymenants, Tom Sintobin
- Uitgever: NV UITGEVERIJ ALTIORA AVERBODE
- Editie: 2006
- ISBN-nr: 978-90-317-2407-9
Taal in het onderwijs van academicus tot zittenblijverVerplicht - Auteur: Debrabandere, Peter
- Uitgever: Acco
- Editie: Editie 2, 2017
- ISBN-nr: 978-94-634-4225-1
Taalboek NederlandsVerplicht - Auteur: Smedts, W. en Van Belle, W.
- Uitgever: Pelckmans
- Editie: 1ste, 2011
- ISBN-nr: 978-90-289-6205-7
Woordenboek voor correct taalgebruikVerplicht - Auteur: Theissen, S. en Debrabandere, P.
- Uitgever: Wolters Plantyn
- Editie: 2004, derde herziene uitgave
- ISBN-nr: 978-90-301-8318-1
Woordenboek voor correct taalgebruik oefenboekVerplicht - Auteur: Theissen, S. en Debrabandere, P.
- Uitgever: Wolters Plantyn
- Editie: 2004
- ISBN-nr: 978-90-301-8328-0
2. Syllabi
Nederlands 2: VakdidactiekVerplicht - Auteur: Sigrid Suy
- Editie: 2018-2019
Nederlands2: LyriekVerplicht - Auteur: Sigrid Suy
- Editie: 2018-2019
Studiekosten
De studenten hoeven geen nieuwe boeken bij te kopen. Ze gebruiken de studieboeken verder die ze in semester 1 kochten. De totale kostprijs van de leerboeken vermeld onder de rubriek Studiematerialen 'Verpicht' bedraagt 250 euro. De geraamde kostprijs is eenmalig in het geval deze vermelde leerboeken in meerdere opleidingsonderdelen en /of meerdere modeltrajecten gebruikt worden.
De kostprijs van ander verplicht schriftelijk studiemateriaal wordt geraamd op ongeveer 50 euro.
Bijkomende andere studiekosten worden geraamd op ongeveer 100 euro: de reële kostprijs hangt af van de actuele kostprijs van het verplicht aan te schaffen materiaal en van de verplichte activiteiten waaraan de studenten dienen deel te nemen.
Trefwoorden
Nederlandse taal- en letterkunde
Vakdidaktiek
Lerarenvorming