Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Muzikale opvoeding 230259/4161/1819/1/49
Studiegids

Muzikale opvoeding 2

30259/4161/1819/1/49
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, trajectschijf 1
    Keuzeoptie:
    • muzikale opvoeding
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 7 studiepunten
Gewicht: 7,00
Totale studietijd: 189,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2019 (Semester 2)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk27,00 uren
Hoorcollege5,00 uren
Werkcollege60,00 uren
Zelfstudie97,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Lerouge Sophie
Andere docenten: Ruigrok Mirella, Veirman Jonas, Vuye Jan
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2

Doelstellingen

Professionaliseren

Vakkennis m.b.t. het eigen onderwijsvak beheersen. 4.2 T

Basisconcepten uit de vakdidactiek hanteren. 4.2 T

Krachtige leeromgeving

De beginsituatie van de leeromgeving en de lerende in kaart brengen voor het onderwijsvak. 9.1 W&I

Leerplandoelstellingen selecteren. 9.2 T

Eindtermen/ontwikkelingsdoelen en leerplandoelstellingen linken. 9.2 T

Relevante doelstellingen concreet en operationeel formuleren. 9.2 T

Passende leerinhouden selecteren op beginsituatie en doelstellingen. 9.4 W&I

Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen.

Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:
Modeltraject 2:
Onderwijsvak muzikale opvoeding 3
Onderwijsvak muzikale opvoeding 4
Praktijk 2: vakleraar muzikale opvoeding worden
Modeltraject 3:
Onderwijsvak muzikale opvoeding 5
Praktijk 3: beginnende leraar zijn

Horizontale afstemming:
Onderwijsvak muzikale opvoeding 1
Er staan als leraar
(Be)grijp onderwijs
Algemene didactiek 1
De leraar @ 21E
Psychologie
Algemene didactiek 2
Praktijk 1: exploreren
Praktijk 1: assisteren
Individueel ontwikkelingstraject 1

Inhoud

Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:

fundamentele leerinhouden en vaardigheden i.v.m. de vakdidactiek nodig om de leerinhouden voor het secundair onderwijs optimaal te kunnen implementeren in de onderwijspraktijk, aanbrengen en inoefenen, specifiek toegespitst op muziekinstrumenten
Richtlijnen correct formuleren van doelen

Competenties

Vraagstelling
Harmonie:
Hoofdverbindingen
Muziekgeschiedenis:
19de eeuw
20ste eeuw
Vaardigheden:
Muziekleer praktijk
Zang
Piano
Liedbegeleiding

Het didactisch model van Van Gelder - Leerinhouden binnen vak
ET, OD, VOET leerplannen

Volgtijdelijkheid (VT)

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties

Eindtermen secundair onderwijs

Eindcompetenties

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.

OLR
04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven
09 Vakinhoudelijke en didactische expertise integreren om op maat leerkansen voor alle leerlingen te creëren
dOLR
04.2 Eigen vakspecifieke en didactische expertise continu vernieuwen
09.1 Relevante kenmerken van de leerlingen/leerlingengroep/leeromgeving achterhalen die een invloed hebben
op de kwaliteit van leren en onderwijzen
09.2 Doelstellingen op maat afstemmen rekening houdend met de beginsituatie,
eindtermen/ontwikkelingsdoelen, het leerplan, leerlijnen en het pedagogisch project
09.4 Leerinhouden en –strategieën vertalen naar stimulerende leeractiviteiten, op basis van de gekozen doelstellingen

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.

Hoorcollege met interactieve elementen
Practicum/skills lab
Microteaching
Groepswerk
Excursie

Opdrachtgestuurd onderwijs
Begeleid zelfstandig werk
Begeleide zelfstudie

Blended learning

Begeleiding

Monitoraat op afspraak en via mail Gebruik van elektronische leeromgeving Zelfstudiemateriaal

Evaluatie

Eerste examenkans

Schriftelijk examen met gesloten vragen (25% van de totale beoordeling)
Vaardigheidstest (20% van de totale beoordeling)
Proef met jurering en Permanente evaluatie (35% van de totale beoordeling)
Verslag/ logboek/ rapport en Paper/ werkstuk/opdracht/case (20% van de totale beoordeling)
Het aantal vragen bij het schriftelijk examen wordt bepaald naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringstijd. Er wordt duidelijk aangegeven op welk gedeelte van de leerinhoud het examen zich richt.

Bijzondere bepalingen: Cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019
Het behoort tot de verantwoordelijkheid van de student, wil hij slagen voor dit opleidingsonderdeel, om tijdens de aangeboden lessen aanwezig te zijn, actief te participeren in de gehanteerde didactische werkvormen, de vooropgestelde opdrachten uit te werken en de opgelegde deadlines m.b.t. de taken en opdrachten te respecteren.

Tweede examenkans

Voor de tweede examenkans worden volgende evaluatievormen (en verdeling percentage beoordeling) aangewend:
Schriftelijk examen met gesloten vragen (25% van de totale beoordeling)
Vaardigheidstest (20% van de totale beoordeling
Proef met jurering (35% van de totale beoordeling)
Verslag/ logboek/ rapport en Paper/ werkstuk/opdracht/case (20% van de totale beoordeling)
Het aantal vragen bij het schriftelijk examen wordt bepaald naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringstijd. Er wordt duidelijk aangegeven op welk gedeelte van de leerinhoud het examen zich richt.

Bijzondere bepalingen: Cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019

Boeken en syllabi

1. Verplicht aan te kopen boeken
Vademecum van de Algemene MuziekleerVerplicht
  • Auteur: Daniel Gistelinck
  • Uitgever: Aniscore
  • Editie: -
  • ISBN-nr: 978-10-914-9507-4
Van 't blad zingen Deel 1Verplicht
  • Auteur: Marie Egmond
  • Uitgever: Broekmans en Van Poppel B.V. Amsterdam
  • Editie: .
  • ISBN-nr: 978-94-919-0602-2

Andere studiematerialen

Studiemateriaal op de elektronische leeromgeving

Studiekosten

De totale kostprijs van de handboeken vermeld onder de rubriek ‘Studiematerialen: Verplicht’ wordt geraamd op ongeveer 50 euro. De geraamde kostprijs is eenmalig in het geval deze vermelde handboeken in meerdere opleidingsonderdelen en/of meerdere modeltrajecten aangewend worden.
De kostprijs van ander verplicht schriftelijk studiemateriaal wordt geraamd op ongeveer 25 euro.
Bijkomende andere studiekosten worden geraamd op ongeveer 150 euro: de reële kostprijs hangt af van de actuele kostprijs van het verplicht aan te schaffen materieel/materiaal en van de verplichte activiteiten waaraan de studenten dienen deel te nemen.

Trefwoorden

Muziektheorie
Muziekgeschiedenis
Praktische vaardigheden: Piano / zang / groepsmusiceren / muziekleer
Vakdidactiek