Academiejaar
2018-19
Komt voor in:
- Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
4 studiepunten
Gewicht:
4,00
Totale studietijd: 108,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2019 (Semester 2)
Onderwijsorganisatie (studietijd)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Eggermont Pieter
Andere docenten: BEX Tine, Roelandt Filip, Vandaele Bart, Van Puyvelde Shela
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Doelstellingen
Professionaliseren
Vakkennis m.b.t. het eigen onderwijsvak beheersen. 4.2 T
Basisconcepten uit de vakdidactiek hanteren. 4.2 T
Krachtige leeromgeving
De beginsituatie van de leeromgeving en de lerende in kaart brengen voor het onderwijsvak. 9.1 W&I
Leerplandoelstellingen selecteren. 9.2 T
Eindtermen/ontwikkelingsdoelen en leerplandoelstellingen linken. 9.2 T
Relevante doelstellingen concreet en operationeel formuleren. 9.2 T
Passende leerinhouden selecteren op beginsituatie en doelstellingen. 9.4 W&I
Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen
Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:
Modeltraject 2:
Lichamelijke opvoeding: verdieping individuele sporten
Praktijk 2: WPL LO
Modeltraject 3:
Praktijk 3: WPL 1
Praktijk 3: WPL 2
Watersafety
Horizontale afstemming:
Onderwijsvak: Lichamelijke opvoeding
Er staan als leraar
(Be)grijp onderwijs
Algemene didactiek 1
De leraar @ 21E
Psychologie
Algemene didactiek 2
Praktijk 1: exploreren
Praktijk 1: assisteren
Individueel ontwikkelingstraject 1Inhoud
Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:
Eindtermen/ontwikkelingsdoelen uit leerplannen selecteren
-Soorten leerinhouden gepast selecteren
-De didactische beginsituatie van de leeromgeving in kaart brengen
-Relevante doelstellingen concreet en operationeel formuleren
Gym: elementaire oefeningen aan de rekstok, brug en balk, ontwikkelen van fysieke basiseigenschappen, helperstechnieken ifv de veiligheid
Atletiek: looptechnische vaardigheden, inzichten verwerven in het bewegingsverloop van verschillende atletiekspecifieke disciplines, techniek- en prestatieopdrachten (hoogspringen, speerwerpen, aflossing, sprint en halve fond).
Zwemmen: watergewenning, sporttechnische aspecten en inzichten in het bewegingsverloop van schoolslag en crawl met hun start en keerpunten.
Dans: verwerving van basiscompetenties, groepsfitness: aerobic, stepaerobic en streetdance
Volgtijdelijkheid (VT)
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Begincompetenties
Eindtermen secundair onderwijs
Eindcompetenties
Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de
leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend
tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de
Codex Hoger Onderwijs.
OLR
04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven
09 Vakinhoudelijke en didactische expertise integreren om op maat leerkansen voor alle leerlingen te creëren
dOLR
04.2 Eigen vakspecifieke en didactische expertise continu vernieuwen
09.1 Relevante kenmerken van de leerlingen/leerlingengroep/leeromgeving achterhalen die een invloed hebben op de kwaliteit van leren en onderwijzen
09.2 Doelstellingen op maat afstemmen rekening houdend met de beginsituatie, eindtermen/ontwikkelingsdoelen, het leerplan, leerlijnen en het pedagogisch project
09.4 Leerinhouden en –strategieën vertalen naar stimulerende leeractiviteiten, op basis van de gekozen doelstellingen.
Onderwijsorganisatie (omschrijving)
Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.
Hoorcollege met interactieve elementen
Demonstraties
Plenaire oefeningen
Practicum/skills lab
Microteaching
Begeleid zelfstandig werk
Begeleide zelfstudie
Begeleiding
Monitoraat op afspraak en via mail
Gebruik van elektronische leeromgeving
Zelfstudiemateriaal
Evaluatie
Eerste examenkans
Schriftelijk examen met open, gesloten en meerkeuzevragen, gesloten of open boek (30 % van de totale beoordeling: zwemmen, atletiek, gym)
Tussentijdse vaardigheidstest (60% van de totale beoordeling: gym, dans, zwemmen en atletiek) - aanwezigheid verplicht
Het niet kunnen zwemmen van de 400m-afstandsproef (in een zwemslag naar keuze) leidt tot een sanctionering van de eindscore voor individuele sporten 2
Permanente evaluatie (10% dans)
Het aantal vragen van het schriftelijk examen wordt bepaald naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringstijd. Er wordt duidelijk aangegeven op welk gedeelte van de leerinhoud het examen zich richt.
Bijzondere bepalingen: Cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019
Het behoort tot de verantwoordelijkheid van de student, wil hij slagen voor dit opleidingsonderdeel, om tijdens de aangeboden lessen aanwezig te zijn, actief te participeren in de gehanteerde didactische werkvormen, de vooropgestelde opdrachten uit te werken en de opgelegde deadlines m.b.t. de taken en opdrachten te respecteren.
Tweede examenkans
Voor de tweede examenkans worden volgende evaluatievormen aangewend
Schriftelijk examen met open, gesloten en meerkeuzevragen, gesloten of open boek (30 % van de totale beoordeling: zwemmen, atletiek en gym)
Vaardigheidstest (60% van de totale beoordeling: gym, zwemmen , dans en atletiek) - aanwezigheid verplicht
Het niet kunnen zwemmen van de 400m-afstandsproef (in een zwemslag naar keuze) leidt tot een sanctionering van de eindscore voor individuele sporten 2
Opdracht (10% dans)
Het aantal vragen bij het schriftelijk examen (mondeling examen) wordt bepaald naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringstijd. Er wordt duidelijk aangegeven op welk gedeelte van de leerinhoud het examen zich richt.
(cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019).
Studiekosten
De totale kostprijs van de handboeken vermeld onder de rubriek ‘Studiematerialen: Verplicht’ wordt geraamd op ongeveer 100 euro. De geraamde kostprijs is eenmalig in het geval deze vermelde handboeken in meerdere opleidingsonderdelen en/of meerdere modeltrajecten aangewend worden.
Trefwoorden
Vakdidaktiek
Lerarenvorming
Lichamelijke opleiding, motorische ontwikkeling, sport