Academiejaar
2018-19
Komt voor in:
- Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
7 studiepunten
Gewicht:
7,00
Totale studietijd: 189,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2019 (Semester 2)
Onderwijsorganisatie (studietijd)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Van Eenoo Kevin
Andere docenten: Gaublomme An
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Doelstellingen
Professionaliseren
Vakkennis m.b.t. het eigen onderwijsvak beheersen. 4.2 T
Basisconcepten uit de vakdidactiek hanteren. 4.2 T
Krachtige leeromgeving
De beginsituatie van de leeromgeving en de lerende in kaart brengen voor het onderwijsvak. 9.1 W&I
Leerplandoelstellingen selecteren. 9.2 T
Eindtermen/ontwikkelingsdoelen en leerplandoelstellingen linken. 9.2 T
Relevante doelstellingen concreet en operationeel formuleren. 9.2 T
Passende leerinhouden selecteren op beginsituatie en doelstellingen. 9.4 W&I
Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen.
Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:
Modeltraject 2:
Onderwijsvak Handel-burotica 3
Onderwijsvak Handel-burotica 4
Praktijk 2: vakleraar X worden
Modeltraject 3:
Onderwijsvak Handel-burotica 5
Praktijk 3: beginnende leraar zijn
Horizontale afstemming:
Onderwijsvak Handel-burotica 1
Er staan als leraar
(Be)grijp onderwijs
Algemene didactiek 1
De leraar @ 21E
Psychologie
Algemene didactiek 2
Praktijk 1: exploreren
Praktijk 1: assisteren
Individueel ontwikkelingstraject 1
Inhoud
Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:
Handelseconomie - De economische kringloop - De bedrijfskolom - De bedrijven - De rechten en de plichten van de handelaar - Het verkoopproces - De verkoopsvoorwaarden - De handelsdocumenten - De rechtstreekse – en onrechtstreekse betaling - Verzekeringen - Kredieten - Inkomensvorming van de gezinnen - Inkomensbesteding van de gezinnen
Dubbel boekhouden - Verrichtingen van aankopen handelsgoederen - Verrichtingen van verkopen handelsgoederen
Burgerlijk recht - De federale staat - De juridische piramide - De jeugdrechten - Het huwelijksvermogenstelsel - Erfrecht - Het koopcontract voor roerende – en onroerende goederen
Kantooradministratie - Bedrijven en hun werkzaamheden - Kantoorinrichting
Dactylografie
Internet
Integratie van meerdere toepassingsprogramma's
Multimedia
Rekenblad
Sjablonen
Tekstverwerking
Kantooradministratie - De postbehandeling - E-mail - Elementen - Mogelijkheden - Gebruik (adresboek, distributielijsten …) - Soorten e-maildiensten - (De)compressie - Beveiliging en filters - Gebruikersprofielen - Nettiquette
Agenda- en taakbeheer - Doel en nut - Gebruik (weergave, delen, …)
Op een probleemoplossende manier met toepassingsprogramma's werken
Didactische principes bij de vakinhouden
Factoren die de beginsituatie van een les handel en dactylo/toegepaste informatica beïnvloeden.
De competenties van leerlingen in kaart brengen op het vlak van handel en dactylo/toegepaste informatica.
Het didactisch model van Van Gelder - Leerinhouden binnen vak
ET, OD, VOET leerplannen
Leerplandoelstellingen selecteren
Doelen correct formuleren (richtlijnen)
Volgtijdelijkheid (VT)
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Begincompetenties
Eindtermen secundair onderwijs
Eindcompetenties
Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.
OLR
04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven
09 Vakinhoudelijke en didactische expertise integreren om op maat leerkansen voor alle leerlingen te creëren
dOLR
04.2 Eigen vakspecifieke en didactische expertise continu vernieuwen
09.1 Relevante kenmerken van de leerlingen/leerlingengroep/leeromgeving achterhalen die een invloed hebben op de kwaliteit van leren en onderwijzen
09.2 Doelstellingen op maat afstemmen rekening houdend met de beginsituatie, eindtermen/ontwikkelingsdoelen, het leerplan, leerlijnen en het pedagogisch project
09.4 Leerinhouden en –strategieën vertalen naar stimulerende leeractiviteiten, op basis van de gekozen doelstellingen
Onderwijsorganisatie (omschrijving)
Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/ of bezoeken in internationale context.
- Hoorcollege met activerende elementen
- Werkcollege – Interactievormen: gespreksvormen
- Werkcollege – Interactievormen: groepsdiscussie
- Demonstratie (klemtoon op kennis)
- Demonstratie (klemtoon op handelen)
- Groepswerk
- Blended learning
Begeleiding
Monitoraat op afspraak en via mail
Gebruik van elektronische leeromgeving
Zelfstudiemateriaal
Evaluatie
Eerste examenkans
- Schriftelijk examen (30 % van de totaliteit van de beoordeling)
- Vaardigheidstest (Skills-test) (25 % van de totaliteit van de beoordeling)
- Opdrachten (25 % van de totaliteit van de beoordeling)
- Mondeling examen (20 % van de totaliteit van de beoordeling)
Het aantal vragen bij het schriftelijk examen en mondeling examen wordt bepaald naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringstijd. Er wordt duidelijk aangegeven op welk gedeelte van de leerinhoud het examen zich richt.
Bijzondere bepalingen: cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019
Het behoort tot de verantwoordelijkheid van de student, wil hij slagen voor dit opleidingsonderdeel, om tijdens de aangeboden lessen aanwezig te zijn, actief te participeren in de gehanteerde didactische werkvormen, de vooropgestelde opdrachten uit te werken en de opgelegde deadlines m.b.t. de taken en opdrachten te respecteren.
Tweede examenkans
Voor de tweede examenkans worden volgende evaluatievormen (en verdeling percentage beoordeling) aangewend:
- Schriftelijk examen (65 % van de totale beoordeling)
- Vaardigheidstest (Skills-test) (35 % van de totale beoordeling)
Het aantal vragen bij het schriftelijk examen wordt bepaald naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringstijd. Er wordt duidelijk aangegeven op welk gedeelte van de leerinhoud het examen zich richt.
Bijzondere bepalingen: cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019
Andere studiematerialen
Ondersteunend leermateriaal beschikbaar op elektronische leeromgeving
Actuele artikels uit kranten, tijdschriften
Studiekosten
De totale kostprijs van de handboeken vermeld onder de rubriek ‘Studiematerialen: Verplicht’ wordt geraamd op ongeveer 135 euro. De geraamde kostprijs is eenmalig in het geval deze vermelde handboeken in meerdere opleidingsonderdelen en/of meerdere modeltrajecten aangewend worden.
De kostprijs van ander verplicht schriftelijk studiemateriaal wordt geraamd op ongeveer 50 euro.
Extra muros kosten in het kader van handelseconomie: ongeveer 15 euro (vervoerkosten).
Bijkomende andere studiekosten worden geraamd op ongeveer 50 euro: de reële kostprijs hangt af van de actuele kostprijs van het verplicht aan te schaffen materieel/materiaal en van de verplichte activiteiten waaraan de studenten dienen deel te nemen.
Trefwoorden
Economie
Handelseconomie
Informatica
ICT
Computerondersteundonderwijs
Vakdidactiek
Lerarenvorming