Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Handel-burotica 230255/4161/1819/1/10
Studiegids

Handel-burotica 2

30255/4161/1819/1/10
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, trajectschijf 1
    Keuzeoptie:
    • handel-burotica
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 7 studiepunten
Gewicht: 7,00
Totale studietijd: 189,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2019 (Semester 2)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk27,00 uren
Hoorcollege21,00 uren
Werkcollege36,00 uren
Zelfstudie105,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Van Eenoo Kevin
Andere docenten: Gaublomme An
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2

Doelstellingen

Professionaliseren
Vakkennis m.b.t. het eigen onderwijsvak beheersen. 4.2 T
Basisconcepten uit de vakdidactiek hanteren. 4.2 T

Krachtige leeromgeving
De beginsituatie van de leeromgeving en de lerende in kaart brengen voor het onderwijsvak. 9.1 W&I
Leerplandoelstellingen selecteren. 9.2 T
Eindtermen/ontwikkelingsdoelen en leerplandoelstellingen linken. 9.2 T
Relevante doelstellingen concreet en operationeel formuleren. 9.2 T
Passende leerinhouden selecteren op beginsituatie en doelstellingen. 9.4 W&I

 Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen.

Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:
Modeltraject 2:
Onderwijsvak Handel-burotica 3
Onderwijsvak Handel-burotica 4
Praktijk 2: vakleraar X worden
Modeltraject 3:
Onderwijsvak Handel-burotica 5
Praktijk 3: beginnende leraar zijn

Horizontale afstemming:
Onderwijsvak Handel-burotica 1
Er staan als leraar
(Be)grijp onderwijs
Algemene didactiek 1
De leraar @ 21E
Psychologie
Algemene didactiek 2
Praktijk 1: exploreren
Praktijk 1: assisteren
Individueel ontwikkelingstraject 1

Inhoud

Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:

Handelseconomie - De economische kringloop - De bedrijfskolom - De bedrijven - De rechten en de plichten van de handelaar - Het verkoopproces - De verkoopsvoorwaarden - De handelsdocumenten - De rechtstreekse – en onrechtstreekse betaling - Verzekeringen - Kredieten - Inkomensvorming van de gezinnen - Inkomensbesteding van de gezinnen

Dubbel boekhouden - Verrichtingen van aankopen handelsgoederen - Verrichtingen van verkopen handelsgoederen

Burgerlijk recht - De federale staat - De juridische piramide - De jeugdrechten - Het huwelijksvermogenstelsel - Erfrecht - Het koopcontract voor roerende – en onroerende goederen

Kantooradministratie - Bedrijven en hun werkzaamheden - Kantoorinrichting

Dactylografie

Internet

Integratie van meerdere toepassingsprogramma's

Multimedia

Rekenblad

Sjablonen

Tekstverwerking

Kantooradministratie - De postbehandeling - E-mail - Elementen - Mogelijkheden - Gebruik (adresboek, distributielijsten …) - Soorten e-maildiensten - (De)compressie - Beveiliging en filters - Gebruikersprofielen - Nettiquette

Agenda- en taakbeheer - Doel en nut - Gebruik (weergave, delen, …)

Op een probleemoplossende manier met toepassingsprogramma's werken

Didactische principes bij de vakinhouden

Factoren die de beginsituatie van een les handel en dactylo/toegepaste informatica beïnvloeden.
De competenties van leerlingen in kaart brengen op het vlak van handel en dactylo/toegepaste informatica.

Het didactisch model van Van Gelder - Leerinhouden binnen vak

ET, OD, VOET leerplannen
Leerplandoelstellingen selecteren
Doelen correct formuleren (richtlijnen)

Volgtijdelijkheid (VT)

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties

Eindtermen secundair onderwijs

Eindcompetenties

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.

OLR
04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven
09 Vakinhoudelijke en didactische expertise integreren om op maat leerkansen voor alle leerlingen te creëren

dOLR
04.2 Eigen vakspecifieke en didactische expertise continu vernieuwen
09.1 Relevante kenmerken van de leerlingen/leerlingengroep/leeromgeving achterhalen die een invloed hebben op de kwaliteit van leren en onderwijzen
09.2 Doelstellingen op maat afstemmen rekening houdend met de beginsituatie, eindtermen/ontwikkelingsdoelen, het leerplan, leerlijnen en het pedagogisch project
09.4 Leerinhouden en –strategieën vertalen naar stimulerende leeractiviteiten, op basis van de gekozen doelstellingen

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/ of bezoeken in internationale context.

- Hoorcollege met activerende elementen
- Werkcollege – Interactievormen: gespreksvormen
- Werkcollege – Interactievormen: groepsdiscussie
- Demonstratie (klemtoon op kennis)
- Demonstratie (klemtoon op handelen)
- Groepswerk
- Blended learning

Begeleiding

Monitoraat op afspraak en via mail
Gebruik van elektronische leeromgeving
Zelfstudiemateriaal

Evaluatie

Eerste examenkans
- Schriftelijk examen (30 % van de totaliteit van de beoordeling)
- Vaardigheidstest (Skills-test) (25 % van de totaliteit van de beoordeling)
- Opdrachten (25 % van de totaliteit van de beoordeling)
- Mondeling examen (20 % van de totaliteit van de beoordeling)

Het aantal vragen bij het schriftelijk examen en mondeling examen wordt bepaald naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringstijd. Er wordt duidelijk aangegeven op welk gedeelte van de leerinhoud het examen zich richt.


Bijzondere bepalingen: cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019

Het behoort tot de verantwoordelijkheid van de student, wil hij slagen voor dit opleidingsonderdeel, om tijdens de aangeboden lessen aanwezig te zijn, actief te participeren in de gehanteerde didactische werkvormen, de vooropgestelde opdrachten uit te werken en de opgelegde deadlines m.b.t. de taken en opdrachten te respecteren.

Tweede examenkans
Voor de tweede examenkans worden volgende evaluatievormen (en verdeling percentage beoordeling) aangewend:
- Schriftelijk examen (65 % van de totale beoordeling)
- Vaardigheidstest (Skills-test) (35 % van de totale beoordeling)

Het aantal vragen bij het schriftelijk examen wordt bepaald naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringstijd. Er wordt duidelijk aangegeven op welk gedeelte van de leerinhoud het examen zich richt.

Bijzondere bepalingen: cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019

Boeken en syllabi

1. Verplicht aan te kopen boeken
Bank en beurswezenVerplicht
  • Auteur: Harald De Muynck, Kevin De Muynck
  • Uitgever: Academia Press
  • Editie: 2018
  • ISBN-nr: 978-94-014-5401-8
MS Excel 2016Verplicht
  • Auteur: Van den Broeck, E.
  • Uitgever: De Boeck
  • Editie: 2016
  • ISBN-nr: 978-90-455-5715-1
Optimum 2.1 handelseconomieVerplicht
  • Auteur: -
  • Uitgever: De Boeck
  • Editie: -
  • ISBN-nr: 978-90-455-5310-8
Word 2016 deel 2 Gevorderd voor wie echt met Word wil werkenVerplicht
  • Auteur: Danny Devriendt
  • Editie: .
  • ISBN-nr: 978-90-768-6219-4

Andere studiematerialen

Ondersteunend leermateriaal beschikbaar op elektronische leeromgeving

Actuele artikels uit kranten, tijdschriften

Studiekosten

De totale kostprijs van de handboeken vermeld onder de rubriek ‘Studiematerialen: Verplicht’ wordt geraamd op ongeveer 135 euro. De geraamde kostprijs is eenmalig in het geval deze vermelde handboeken in meerdere opleidingsonderdelen en/of meerdere modeltrajecten aangewend worden.

De kostprijs van ander verplicht schriftelijk studiemateriaal wordt geraamd op ongeveer 50 euro.

Extra muros kosten in het kader van handelseconomie: ongeveer 15 euro (vervoerkosten).

Bijkomende andere studiekosten worden geraamd op ongeveer 50 euro: de reële kostprijs hangt af van de actuele kostprijs van het verplicht aan te schaffen materieel/materiaal en van de verplichte activiteiten waaraan de studenten dienen deel te nemen.

Trefwoorden

Economie
Handelseconomie
Informatica
ICT
Computerondersteundonderwijs
Vakdidactiek
Lerarenvorming