Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Frans 230252/4161/1819/1/05
Studiegids

Frans 2

30252/4161/1819/1/05
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, trajectschijf 1
    Keuzeoptie:
    • Frans
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 7 studiepunten
Gewicht: 7,00
Totale studietijd: 189,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2019 (Semester 2)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk27,00 uren
Hoorcollege21,00 uren
Werkcollege36,00 uren
Zelfstudie105,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Vanassche Barbara
Taalvak: Ja, Frans
Onderwijstalen: Frans
Kalender: Semester 2

Doelstellingen

Professionaliseren
Vakkennis m.b.t. het eigen onderwijsvak beheersen. 4.2 T
Basisconcepten uit de vakdidactiek hanteren. 4.2 T

Krachtige leeromgeving
De beginsituatie van de leeromgeving en de lerende in kaart brengen voor het onderwijsvak. 9.1 W&I
Leerplandoelstellingen selecteren. 9.2 T
Eindtermen/ontwikkelingsdoelen en leerplandoelstellingen linken. 9.2 T
Relevante doelstellingen concreet en operationeel formuleren. 9.2 T
Passende leerinhouden selecteren op beginsituatie en doelstellingen. 9.4 W&I

Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen.

Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen–model:
Modeltraject 2:
Onderwijsvak Frans 3
Onderwijsvak Frans 4
Praktijk 2: vakleraar Frans worden

Modeltraject 3:
Onderwijsvak Frans 5
Praktijk 3: beginnende leraar zijn

Horizontale afstemming:
Onderwijsvak Frans 1
Er staan als leraar
(Be)grijp onderwijs
Algemene didactiek 1
De leraar @ 21E
Psychologie
Algemene didactiek 2
Praktijk 1: exploreren
Praktijk 1: assisteren
Individueel ontwikkelingstraject 1

Inhoud

Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:

Didactiek
Het didactisch model van Van Gelder
Beginsituatie en verwachte voorkennis
Eindtermen, ontwikkelingsdoelen, vakoverschrijdende eindtermen en leerplannen
Richtlijnen correct formuleren van doelen 
Leerinhouden binnen vak
Werkvormen en didactische principes
Belang van een aantal factoren die een communicatieve en interactieve aanpak bevorderen
Opbouw van een lesvoorbereiding met aandacht voor structuur, beginfase, formulering van doelstellingen, leerinhouden

Kennis en vaardigheden
Thematische basiswoordenschat : verbreding (vervolg)
Grammatica: grammatica op zinsniveau, zinsontleding; 
Taalzorg: Erreurs courantes (herhaling en vervolg)
Fonetiek: inleiding tot de fonetiek, uitspraakoefeningen en fonetisch alfabet
Cultuur: verschillende thema's over de populaire cultuur en de francofonie + extra-muros

Taaltaken op niveau B1 ikv Europees Portfolio (ERK)

  • Europees paspoort aanmaken
  •  schrijfvaardigheid: creatieve schrijfopdrachten en bv. een kort verslag, een review van een artikel of een film
  • mondelinge taalvaardigheid: bv. presentaties of conversatie-oefeningen over verschillende thematieken uit de francofonie, informatie rond bv. professionalisering uitwisselen, een gebeurtenis vertellen, een boek of film samenvatten of bespreken, een oplossing zoeken voor een probleem, een informele discussie voeren, op een informele manier zijn mening geven en iemands mening vragen,...
  • leesvaardigheid: romans en didactische, informatieve, argumentatieve en artistiek-litteraire teksten/artikels lezen
  • expressief voorlezen
  • luistervaardigheid: bv. films, informatieve programma's, interviews, praatprogramma's, journaals over de francofonie in ruime zin

Volgtijdelijkheid (VT)

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties

Eindtermen secundair onderwijs

Eindcompetenties

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.

OLR
04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven
09 Vakinhoudelijke en didactische expertise integreren om op maat leerkansen voor alle leerlingen te creëren
dOLR
04.2 Eigen vakspecifieke en didactische expertise continu vernieuwen
09.1 Relevante kenmerken van de leerlingen/leerlingengroep/leeromgeving achterhalen die een invloed hebben op de kwaliteit van leren en onderwijzen
09.2 Doelstellingen op maat afstemmen rekening houdend met de beginsituatie, eindtermen/ontwikkelingsdoelen, het leerplan, leerlijnen en het pedagogisch project
09.4 Leerinhouden en –strategieën vertalen naar stimulerende leeractiviteiten, op basis van de gekozen doelstellingen


Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.

Hoorcollege met interactieve elementen
Demonstraties
Plenaire oefeningen
Gastspreker
Groepswerk
Portfolio
Opdrachtgestuurd onderwijs
Begeleid zelfstandig werk
Begeleid zelfstudie
Blended-learning
Extra-muros 
Studiedag Frans ism. Profff vzw

Begeleiding

Monitoraat op afspraak en via mail
Gebruik van elektronische leeromgeving
Zelfstudiemateriaal

Evaluatie

Eerste examenkans

Opdrachten (20% van de totaliteit van de beoordeling) 
Permanente evaluatie (25% van de totaliteit van de beoordeling)
Schriftelijk examen (30% van de totaliteit van de beoordeling)
Mondeling examen (25% van de totaliteit van de beoordeling)

Het aantal vragen bij het schriftelijk examen en mondeling examen wordt bepaald naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringstijd. Er wordt duidelijk aangegeven op welk gedeelte van de leerinhoud het examen zich richt. 

Bijzondere bepalingen: Cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019

Het behoort tot de verantwoordelijkheid van de student, wil hij slagen voor dit opleidingsonderdeel, om tijdens de aangeboden lessen aanwezig te zijn, actief te participeren in de gehanteerde didactische werkvormen, de vooropgestelde opdrachten uit te werken en de opgelegde deadlines m.b.t. de taken en opdrachten te respecteren.

Tweede examenkans

Voor de tweede examenkans worden volgende evaluatievormen (en verdeling percentage beoordeling) aangewend:

Opdrachten (30% van de totaliteit van de beoordeling)
Schriftelijk examen (30% van de totaliteit van de beoordeling)
Mondeling examen (40% van de totaliteit van de beoordeling)

Het aantal vragen bij het schriftelijk examen en mondeling examen wordt bepaald naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringstijd. Er wordt duidelijk aangegeven op welk gedeelte van de leerinhoud het examen zich richt.

Bijzondere bepalingen: Cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019

Boeken en syllabi

1. Verplicht aan te kopen boeken
Erreurs courantesVerplicht
  • Auteur: Cornu, Ph. e.a.
  • Uitgever: Leuven/Apeldoorn: Garant
  • Editie: 18
  • ISBN-nr: 978-90-441-3626-5
Grammaire 2000Verplicht
  • Auteur: De Spiegeleer J., e.a.
  • Uitgever: Deurne: Wolters-Plantyn
  • Editie: Laatste
  • ISBN-nr: 978-90-301-3800-6
La prononciation en classeVerplicht
  • Auteur: Briet, G. e.a.
  • Uitgever: PUG FLE
  • ISBN-nr: 978-27-061-1847-0
Le Robert de poche plus 2017Verplicht
  • Auteur: Dictionnaires Le Robert
  • Uitgever: Le Robert
  • Editie: .
  • ISBN-nr: 978-23-210-1280-1
Les 500 exercices de grammaire avec corrigés - niveau B1Verplicht
  • Auteur: .
  • Uitgever: Hachette
  • Editie: .
  • ISBN-nr: 978-20-115-5433-8
Vocabulaire progressif du français. Niveau intermédiaireVerplicht
  • Auteur: Leroy-Miquel, Cl., Golio-Lété, A.
  • Uitgever: Cle international
  • Editie: 2e
  • ISBN-nr: 978-94-603-0258-9
2. Syllabi
Frans 2: culture et civilisationVerplicht
  • Auteur: Barbara Vanassche
  • Editie: 2018-2019
Frans 2: Didactique du FLEVerplicht
  • Auteur: Barbara Vanassche
  • Editie: 2018-2019
Frans 2: morpho-syntaxeVerplicht
  • Auteur: Barbara Vanassche
  • Editie: 2018-2019
Frans 2: PhonétiqueVerplicht
  • Auteur: Barbara Vanassche
  • Editie: 2018-2019

Studiekosten

De totale kostprijs van de handboeken vermeld onder de rubriek ‘Studiematerialen: Verplicht’ wordt geraamd op ongeveer 110 euro. De geraamde kostprijs is eenmalig in het geval deze vermelde handboeken in meerdere opleidingsonderdelen en/of meerdere modeltrajecten aangewend worden.

De kostprijs van ander verplicht schriftelijk studiemateriaal wordt geraamd op ongeveer 25 euro.

Bijkomende andere studiekosten worden geraamd op ongeveer 120 euro: de reële kostprijs hangt af van de actuele kostprijs van het verplicht aan te schaffen materieel/materiaal en van de verplichte activiteiten waaraan de studenten dienen deel te nemen.

Trefwoorden

Lerarenvorming
Vreemde talenonderwijs
Vakdidaktiek
Fonetiek, fonologie, prosodie
Grammatica, semantiek, semiotiek, syntaxis
Lexicologie