Academiejaar
2018-19
Komt voor in:
- Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
7 studiepunten
Gewicht:
7,00
Totale studietijd: 189,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2019 (Semester 2)
Onderwijsorganisatie (studietijd)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Detollenaere Kristel
Andere docenten: De Puydt Ariane
Taalvak: Ja, Engels
Onderwijstalen: Engels
Kalender: Semester 2
Doelstellingen
Professionaliseren
Vakkennis m.b.t. het eigen onderwijsvak beheersen. 4.2 T
Basisconcepten uit de vakdidactiek hanteren. 4.2 T
Krachtige leeromgeving
De didactische beginsituatie van de leeromgeving en de lerende in kaart brengen. 9.1 W&I
Eindtermen/ontwikkelingsdoelen selecteren. 9.2 T
Leerplandoelstellingen uit leerplannen selecteren. 9.2 T
Relevante doelstellingen concreet en operationeel formuleren. 9.2 T
Soorten leerinhouden gepast selecteren op beginsituatie en doelstellingen. 9.4 T
Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen
Modeltraject 2:
Onderwijsvak Engels 3
Onderwijsvak Engels 4
Praktijk 2: vakleraar Engels worden
Modeltraject 3:
Onderwijsvak Engels 5
Praktijk 3: beginnende leraar zijn
Horizontale afstemming:
Onderwijsvak Engels 1
Er staan als leraar
(Be)grijp onderwijs
Algemene didactiek 1
De leraar @ 21E
Psychologie
Algemene didactiek 2
Praktijk 1: exploreren
Praktijk 1: assisteren
Individueel ontwikkelingstraject 1
Inhoud
Didactiek: woordenschatdidactiek, spellingdidactiek, eindtermen/ontwikkelingsdoelen, leerplannen, correct formuleren van doelen, richtlijnen voor het maken van lesvoorbereidingen
Grammatica: present, past and future tenses, imperative, modal verbs, expressing quantity, genitive
Woordenschat: weather, transport and travel, education, clothes, housing
Vaardigheden: lezen, luisteren (naar presentaties en BBC), spreken (telefoongesprek, discussie, mondelinge presentatie, rollenspel), schrijven (postkaart, uitnodiging, informeel e-mailbericht)
Fonetiek: vowels and diphtongs, word and sentence stress, connected speech
Volgtijdelijkheid (VT)
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Begincompetenties
De eindcompetenties van Engels 1 bereikt hebben.
Eindcompetenties
Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.
OLR
04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven
09 Vakinhoudelijke en didactische expertise integreren om op maat leerkansen voor alle leerlingen te creëren
dOLR
04.2 Eigen vakspecifieke en didactische expertise continu vernieuwen
09.1 Relevante kenmerken van de leerlingen/leerlingengroep/leeromgeving achterhalen die een invloed hebben op de kwaliteit van leren en onderwijzen
09.2 Doelstellingen op maat afstemmen rekening houdend met de beginsituatie, eindtermen/ontwikkelingsdoelen, het leerplan, leerlijnen en het pedagogisch project
09.4 Leerinhouden en –strategieën vertalen naar stimulerende leeractiviteiten, op basis van de gekozen doelstellingen
Onderwijsorganisatie (omschrijving)
Hoorcollege met activerende elementen
Begeleiding
Begeleiding door lector met mogelijkheid lector steeds te contacteren via elektronische leeromgeving.
Evaluatie
Eerste examenkans
Schriftelijk examen voor de onderdelen : Vocabulary en skills, LTEFL (vakdidactiek) en Pronunciation (klankleer) (50% van de totaliteit van de beoordeling)
Mondeling examen voor: Literature en Culture, speaking skills (20% van de totaliteit van de beoordeling)
Permanente evaluatie voor Grammatica (20% van de totaliteit van de beoordeling)
Portfolio (10% van de totaliteit van de beoordeling)
Het aantal vragen bij het schriftelijk examen en bij het mondeling examen wordt bepaald naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringstijd. Er wordt duidelijk aangegeven op welk gedeelte van de leerinhoud het examen zich richt.
Het behoort tot de verantwoordelijkheid van de student, wil hij slagen voor dit opleidingsonderdeel, om tijdens de aangeboden lessen aanwezig te zijn, actief te participeren in de gehanteerde didactische werkvormen, de vooropgestelde opdrachten uit te werken en de opgelegde deadlines m.b.t. de taken en opdrachten te respecteren.
Bijzondere bepalingen: Cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019
Tweede examenkans
Schriftelijk examen voor de onderdelen : Vocabulary en skills, LTEFL (vakdidactiek) en Pronunciation (klankleer) (50% van de totaliteit van de beoordeling)
Mondeling examen voor: Literature en Culture, speaking skills (20% van de totaliteit van de beoordeling)
Indien de student niet geslaagd is voor permanente evaluatie grammatica tijdens de eerste examens, kan hij dit opnieuw doen tijdens het schriftelijk examen van de tweede examenkans (20% van de beoordeling)
Portfolio (1O% van de totaliteit van de beoordeling)
Het aantal vragen bij het schriftelijk examen en bij het mondeling examen wordt bepaald naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringstijd. Er wordt duidelijk aangegeven op welk gedeelte van de leerinhoud het examen zich richt.
Het behoort tot de verantwoordelijkheid van de student, wil hij slagen voor dit opleidingsonderdeel, om tijdens de aangeboden lessen aanwezig te zijn, actief te participeren in de gehanteerde didactische werkvormen, de vooropgestelde opdrachten uit te werken en de opgelegde deadlines m.b.t. de taken en opdrachten te respecteren.
Bijzondere bepalingen: Cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019
Studiekosten
De totale kostprijs van de handboeken vermeld onder de rubriek ‘Studiematerialen: Verplicht’ wordt geraamd op ongeveer 40,00 euro. De geraamde kostprijs is eenmalig in het geval deze vermelde handboeken in meerdere opleidingsonderdelen en/of meerdere modeltrajecten aangewend worden.
Trefwoorden
Lerarenvorming
Vreemde talenonderwijs
Vakdidactiek
Fonetiek, fonologie, prosodie
Grammatica, semantiek, semiotiek, syntaxis
Lexicologie
Engelse taal- en letterkunde