Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Bewegingsrecreatie: fit en gezond30247/4161/1819/1/29
Studiegids

Bewegingsrecreatie: fit en gezond

30247/4161/1819/1/29
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, trajectschijf 1
    Keuzeoptie:
    • bewegingsrecreatie
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten
Gewicht: 4,00
Totale studietijd: 108,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2019 (Semester 2)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk16,00 uren
Hoorcollege4,00 uren
Werkcollege40,00 uren
Zelfstudie48,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Dehaene Serano
Andere docenten: Eggermont Pieter, Vandaele Bart
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2

Doelstellingen

Professionaliseren
Vakkennis m.b.t. het eigen onderwijsvak beheersen. 4.2 T
Basisconcepten uit de vakdidactiek hanteren. 4.2 T

Krachtige leeromgeving
De beginsituatie van de leeromgeving en de lerende in kaart brengen voor het onderwijsvak. 9.1 W&I
Leerplandoelstellingen selecteren. 9.2 T
Eindtermen/ontwikkelingsdoelen en leerplandoelstellingen linken. 9.2 T
Relevante doelstellingen concreet en operationeel formuleren. 9.2 T
Passende leerinhouden selecteren op beginsituatie en doelstellingen. 9.4 W&I

Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen.

Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:

Modeltraject 2:
Onderwijsvak Bewegingsrecreatie
Praktijk 2: WPL BR

Modeltraject 3:
Onderwijsvak Bewegingsrecreatie
Praktijk 3: WPL 1
Praktijk 3: WPL 2

Horizontale afstemming:
Onderwijsvak: Bewegingsrecreatie
Er staan als leraar
(Be)grijp onderwijs
Algemene didactiek 1
De leraar @ 21E
Psychologie
Algemene didactiek 2
Praktijk 1: exploreren
Praktijk 1: assisteren
Individueel ontwikkelingstraject 1

Inhoud

Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:

Eigen fysieke conditie en vaardigheid
Fi
tness, fysieke activiteit en gezondheid.
Veilig, efficiënt en doelgericht trainen van de rompspieren.
Basiskennis kracht- en cardiotraining
Conditionele (cardio-respiratoir, musculair, …) beginsituatie achterhalen aan de hand van fitheidstest.
Seniorengym: bewegingsmogelijkheden van de oudere sporter herkennen, veilig klimaat creëren en doelgerichte keuze activiteiten i.f.v. belastbaarheid.
Het didactisch model van Van Gelder - Leerinhouden binnen vak
Richtlijnen correct formuleren van doelen
Competenties




Volgtijdelijkheid (VT)

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties

Eindtermen secundair onderwijs

Eindcompetenties

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.

OLR

04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven
09 Vakinhoudelijke en didactische expertise integreren om op maat leerkansen voor alle leerlingen te creëren

dOLR

04.2 Eigen vakspecifieke en didactische expertise continu vernieuwen
09.1 Relevante kenmerken van de leerlingen/leerlingengroep/leeromgeving achterhalen die een invloed hebben op de kwaliteit van leren en onderwijzen
09.2 Doelstellingen op maat afstemmen rekening houdend met de beginsituatie,eindtermen/ontwikkelingsdoelen, het leerplan, leerlijnen en het pedagogisch project
09.4 Leerinhouden en –strategieën vertalen naar stimulerende leeractiviteiten, op basis van de gekozen doelstellingen

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.

Hoorcollege met interactieve elementen
Thematisch gestuurd onderwijs
Demonstraties
Practicum/skills lab
Opdrachtgestuurd onderwijs
Excursie

Begeleiding

Monitoraat op afspraak en via mail
Gebruik van elektronische leeromgeving
Zelfstudiemateriaal

Evaluatie

Eerste examenkans

Schriftelijk examen met open vragen, meerkeuzevragen en gesloten vragen (70% van de totaliteit van de beoordeling)
Tussentijdse vaardigheidstest (aanwezigheid vereist) (30% van de totaliteit van de beoordeling)

Het aantal vragen bij het schriftelijk examen wordt bepaald naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringstijd. Er wordt duidelijk aangegeven op welk gedeelte van de leerinhoud het examen zich richt.
Bijzondere bepalingen: Cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019
Het behoort tot de verantwoordelijkheid van de student, wil hij slagen voor dit opleidingsonderdeel, om tijdens de aangeboden lessen aanwezig te zijn, actief te participeren in de gehanteerde didactische werkvormen, de vooropgestelde opdrachten uit te werken en de opgelegde deadlines m.b.t. de taken en opdrachten te respecteren.


Tweede examenkans

Voor de tweede examenkans worden volgende evaluatievormen (en verdeling percentage beoordeling) aangewend:

Schriftelijk examen met open vragen, meerkeuzevragen en gesloten vragen (70% van de totaliteit van de beoordeling)
Vaardigheidstest (aanwezigheid vereist) (30% van de totaliteit van de beoordeling)

Het aantal vragen bij het schriftelijk examen  wordt bepaald naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringstijd. Er wordt duidelijk aangegeven op welk gedeelte van de leerinhoud het examen zich richt.


Bijzondere bepalingen: Cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019



Boeken en syllabi

1. Verplicht aan te kopen boeken
Sobotta 1 Algemene anatomie en bewegingsapparaatVerplicht
  • Auteur: PAULSEN Waschke
  • Uitgever: Bohn Stafleu van Loghum
  • Editie: 4de editie
  • ISBN-nr: 978-90-368-2124-7

Andere studiematerialen

Verplicht studiemateriaal:

Syllabus beschikbaar op elektronische leeromgeving
Sportkledij en aangepast schoeisel
Cursus BLOSO-VTS: Begeleiden van sportende senioren
Cursus BLOSO-VTS: Specifiek gedeelte Instructeur B - Discipline Individuele Fitness

Studiekosten

De totale kostprijs van de handboeken vermeld onder de rubriek ‘Studiematerialen: Verplicht’ wordt geraamd op ongeveer 40 euro. De geraamde kostprijs is eenmalig in het geval deze vermelde handboeken in meerdere opleidingsonderdelen en/of meerdere modeltrajecten aangewend worden.
De kostprijs van ander verplicht schriftelijk studiemateriaal wordt geraamd op ongeveer 10 euro.
Bijkomende andere studiekosten worden geraamd op ongeveer 20 euro: de reële kostprijs hangt af van de actuele kostprijs van het verplicht aan te schaffen materieel/materiaal en van de verplichte activiteiten waaraan de studenten dienen deel te nemen.

Trefwoorden

Vakdidaktiek
Lerarenvorming
Lichamelijke opleiding, motorische ontwikkeling, sport