Academiejaar
2018-19
Komt voor in:
- Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
7 studiepunten
Gewicht:
7,00
Totale studietijd: 189,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2019 (Semester 2)
Onderwijsorganisatie (studietijd)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: De Kestelier Muriel
Andere docenten: Sichien Els
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Doelstellingen
Professionaliseren
Vakkennis m.b.t. het eigen onderwijsvak beheersen. 4.2 T, 3.2. W§I
Basisconcepten uit de vakdidactiek hanteren. 4.2 T
Krachtige leeromgeving
De beginsituatie van de leeromgeving en de lerende in kaart brengen voor het onderwijsvak. 9.1 W&I
Leerplandoelstellingen selecteren. 9.2 T
Eindtermen/ontwikkelingsdoelen en leerplandoelstellingen linken. 9.2 T
Relevante doelstellingen concreet en operationeel formuleren. 9.2 T
Passende leerinhouden selecteren op beginsituatie en doelstellingen. 9.4 W&I
Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen.
Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:
Modeltraject 2:
Onderwijsvak aardrijkskunde 3
Onderwijsvak aardrijkskunde 4
Praktijk 2: vakleraar aardrijkskunde worden
Modeltraject 3:
Onderwijsvak aardrijkskunde 5
Praktijk 3: beginnende leraar zijn
Horizontale afstemming:
Onderwijsvak aardrijkskunde 1
Er staan als leraar
(Be)grijp onderwijs
Algemene didactiek 1
De leraar @ 21E
Psychologie
Algemene didactiek 2
Praktijk 1: exploreren
Praktijk 1: assisteren
Individueel ontwikkelingstraject 1
Inhoud
Dit opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:
Didactiek:
Ruime leeromgeving - Beginsituatie bij een bepaald onderwijsvak (leermaterialen,….) binnen de vakdidactiek
Richtlijnen correct formuleren van doelen - competenties
CSA-principe, didactiek kaarten, figuren en tabellen (met vraagstelling (vervolg))
Model van Van Gelder: leerinhouden binnen vak
Eindtermen, ontwikkelingsdoelen en vakoverschrijdende eindtermen -
Leerplannen - competenties
Vakinhoud:
Geologie
Bodemkunde
Geomorfologie
Excursie en veldwerk kust
Toerisme en recreatie
Topografische kennis België en Europa
Geografisch gerelateerde actualiteit
Land of regio aansluitend bij de actualiteit
Buitenlandse excursie
Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van bezoeken in internationale context.
Volgtijdelijkheid (VT)
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Begincompetenties
eindtermen secundair onderwijs
Eindcompetenties
Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.
OLR
03 Maatschappelijk, internationaal en (intercultureel) participeren
04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven
09 Vakinhoudelijke en didactische expertise integreren om op maat leerkansen voor alle leerlingen te creëren
dOLR
03.02 Het beroep van leraar vorm geven door een internationale participatie
04.2 Eigen vakspecifieke en didactische expertise continu vernieuwen
09.1 Relevante kenmerken van de leerlingen/leerlingengroep/leeromgeving achterhalen die een invloed hebben op de kwaliteit van leren en onderwijzen
09.2 Doelstellingen op maat afstemmen rekening houdend met de beginsituatie, eindtermen/ontwikkelingsdoelen, het leerplan, leerlijnen en het pedagogisch project
09.4 Leerinhouden en –strategieën vertalen naar stimulerende leeractiviteiten, op basis van de gekozen doelstellingen
Onderwijsorganisatie (omschrijving)
Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.
Hoorcollege met interactieve elementen
Demonstraties
Plenaire oefeningen
Practicum/skills lab
Microteaching
Groepswerk
Opdrachtgestuurd onderwijs
Veldwerk
Begeleid zelfstandig werk
Begeleide zelfstudie
Blended LearningBegeleiding
Monitoraat op afspraak en via mail
Gebruik elektronische leeromgeving
Zelfstudiemateriaal
Evaluatie
Eerste examenkans:
Schriftelijke examen (85 % van de totaliteit van de beoordeling)
Taken en opdrachten (15% van de totaliteit van de beoordeling)
Het aantal vragen bij het schriftelijk examen wordt bepaald naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringstijd. Er wordt duidelijk aangegeven op welk gedeelte van de leerinhoud het examen zich richt.
Bijzondere bepalingen: Cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019.
Het behoort tot de verantwoordelijkheid van de student, wil hij slagen voor dit opleidingsonderdeel, om tijdens de aangeboden lessen aanwezig te zijn, actief te participeren in de gehanteerde didactische werkvormen, de vooropgestelde opdrachten uit te werken en de opgelegde deadlines m.b.t. de taken en opdrachten te respecteren.
De extra-murosactiviteiten (binnenlandse en buitenlandse) zijn verplicht. Bij een gewettigde afwezigheid volgt een verplichte vervangopdracht.
Tweede examenkans:
Voor de tweede examenkans worden dezelfde evaluatievormen en dezelfde verdeling percentage beoordeling aangewend als bij de eerste.
Het aantal vragen bij het schriftelijk examen wordt bepaald naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringstijd. Er wordt duidelijk aangegeven op welk gedeelte van de leerinhoud het examen zich richt.
Bijzondere bepalingen: Cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019.
Andere studiematerialen
Syllabus
Powerpointpresentaties van lector
Notities student
Informatie op de elektronische leeromgeving
Al aangekochte boeken:
Goemans A, Goyvaerts E., Polaris go! 1, Plantyn, 2015
Demuynck, E. Smeyers, W., Verbouw, K. & Snoeck, C., TOPOS 1-GO!-OVSG (2u) leerwerkboek
Van Hecke E., Vanderhallen D., Slegers L., Delva R., e.a. (2013). Zenith 5/6 ASO wetenschappen. Pelckmans
Eén Atlas naar keuze:
De Mayer PH. e.a., Atlas De Boeck, De Boeck, 2015
Van Hecke E. e.a., Plantijn Algemene wereldatlas, Plantijn, 2008, 2012 of 2017
Studiekosten
De totale kostprijs van de handboeken vermeld onder de rubriek 'Studiemateriaal: Verplicht' wordt geraamd op ongeveer 20 euro. De geraamde kostprijs is eenmalig in het geval deze vermelde handboeken in meerdere opleidingsonderdelen en/of meerdere modeltrajecten aangewend worden.
De kostprijs van andere verplicht schriftelijk studiemateriaal wordt geraamd op ongeveer 15 euro.
Bijkomende andere studiekosten worden geraamd op ongeveer 350 euro: de reële kostprijs hangt af van de actuele kostprijs van het verplicht aan te schaffen materieel/materiaal en van de verplichte activiteiten waaraan de studenten dienen deel te nemen.
Trefwoorden
Aardwetenschappen
Vakdidactiek
Lerarenvorming
Internationalisering