Academiejaar
2018-19
Komt voor in:
- Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
9 studiepunten
Gewicht:
9,00
Totale studietijd: 243,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Semester 1)
Onderwijsorganisatie (studietijd)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een
- creditcontract.
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Vanhaute Sandra
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Doelstellingen
Maatschappelijk, internationaal en intercultureel participeren
Actuele maatschappelijke tendensen in het onderwijsvak in essentie verduidelijken. 3.1 W&I
Professionaliseren
Vakkennis m.b.t. het eigen onderwijsvak beheersen. 4.2 T
Basisconcepten uit de vakdidactiek hanteren. 4.2 W&I
Informatiekanalen met betrekking tot het onderwijsvak en vakdidactiek opzoeken. 4.2 W&I
Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van
andere opleidingsonderdelen.
Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:
Modeltraject 2:
Onderwijsvak voeding-verzorging 3
Onderwijsvak voeding-verzorging 4
Praktijk 2: vakleraar voeding-verzorging worden
Modeltraject 3:
Onderwijsvak voeding-verzorging 5
Praktijk 3: beginnende leraar zijn
Horizontale afstemming:
Onderwijsvak voeding-verzorging 2
Er staan als leraar
(Be)grijp onderwijs
Algemene didactiek 1
De leraar @ 21E
Psychologie
Algemene didactiek 2
Praktijk 1: exploreren
Praktijk 1: assisteren
Individueel ontwikkelingstraject 1
Inhoud
Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:
Vakinhouden:
Biologie/gezondheidsleer: plantkunde, celleer, huid, bewegingsapparaat, bloedsomloop
Voeding: voedingsleer: inleidende begrippen, koolhydraten, vetten, eiwitten, basistechnieken en theorie bij praktijk voeding verzorging
Verzorging: E.H.B.O.
Vakdidactische concepten: oa. onderwijsbevoegdheid leerkracht VV, beroepsprofielen en mogelijkheden, de voedings- zorgsector
Vak- en vakdidactische informatiebronnen
Actualiteit m.b.t. onderwijsvak: invloeden op politieke realiteit, sociale zaken, economisch domein, vrije omgeving, juridisch domein en/of ecologie
Volgtijdelijkheid (VT)
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Begincompetenties
Eindtermen secundair onderwijs
Eindcompetenties
Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de
Codex Hoger Onderwijs.
OLR
03 Een professionele visie ontwikkelen gekoppeld aan de maatschappelijke realiteit vanuit een internationale
en een brede culturele participatie
04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven
dOLR
03.1 Maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen verantwoord naar onderwijs vertalen
04.2 Eigen vakspecifieke en didactische expertise continu vernieuwen
Onderwijsorganisatie (omschrijving)
Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid,
de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.
Hoorcollege met interactieve elementen
Demonstraties
Plenaire oefeningen
Werkcollege
Gastspreker
Opdrachtgestuurd onderwijs
Begeleid zelfstandig werk
Begeleiding
Monitoraat op afspraak en via mail
Gebruik van elektronische leeromgeving
Zelfstudiemateriaal
Evaluatie
Eerste examenkans
Evaluatievorm:
Schriftelijk examen met open vragen, gesloten of open boek
(75% van de totaliteit van de beoordeling)
Opdrachten (10% van de totaliteit van de beoordeling)
Permanente evaluatie
(15% van de totaliteit van de beoordeling)
Het aantal vragen bij het schriftelijk examen wordt bepaald naar haalbaarheid binnen
de voorziene examineringstijd. Er wordt duidelijk aangegeven op welk gedeelte van de leerinhoud het examen
zich richt.
Bijzondere bepalingen: Cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn2018-2019
Het behoort tot de verantwoordelijkheid van de student, wil hij slagen voor dit opleidingsonderdeel, om tijdens
de aangeboden lessen aanwezig te zijn, actief te participeren in de gehanteerde didactische werkvormen, de
vooropgestelde opdrachten uit te werken en de opgelegde deadlines m.b.t. de taken en opdrachten te
respecteren.
Tweede examenkans
Voor de tweede examenkans worden volgende evaluatievormen (en verdeling percentage beoordeling) aangewend:
Schriftelijk examen met open, vragen, gesloten of open boek (75% van de totaliteit van de beoordeling)
Praktijkexamen (20% van de totaliteit van de beoordeling)
Opdrachten (5% van de totaliteit van de beoordeling)
Het aantal vragen bij het schriftelijk examen wordt bepaald naar haalbaarheid binnen
de voorziene examineringstijd. Er wordt duidelijk aangegeven op welk gedeelte van de leerinhoud het examen
zich richt.
Bijzondere bepalingen: Cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019
Studiekosten
De totale kostprijs van de handboeken vermeld onder de rubriek ‘Studiematerialen: Verplicht’ wordt geraamd
op ongeveer 200 euro. De geraamde kostprijs is eenmalig in het geval deze vermelde handboeken in
meerdere opleidingsonderdelen en/of meerdere modeltrajecten aangewend worden.
De kostprijs van ander verplicht schriftelijk studiemateriaal wordt geraamd op ongeveer 50 euro.
Bijkomende andere studiekosten worden geraamd op ongeveer 200 euro: de reële kostprijs hangt af van de
actuele kostprijs van het verplicht aan te schaffen materieel/materiaal en van de verplichte activiteiten
waaraan de studenten dienen deel te nemen. De reële kosten van het verbruikte materiaal worden via factuur aan de studenten aangerekend.
Trefwoorden
anatomie
fysiologie
voeding
vakdidactiek
lerarenvorming