Academiejaar
2018-19
Komt voor in:
- Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
9 studiepunten
Gewicht:
9,00
Totale studietijd: 243,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Semester 1)
Onderwijsorganisatie (studietijd)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een
- creditcontract.
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Vandergheynst Sabine
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Doelstellingen
Maatschappelijk, internationaal en intercultureel participeren
Actuele maatschappelijke structuren en tendensen verduidelijken. 3.1 T
Professionaliseren
Basisconcepten uit de vakdidactiek hanteren. 4.2 W&I
Vakkennis m.b.t. eigen onderwijsvak kunnen beheersen. 4.2 T
Informatiekanalen met betrekking tot het onderwijsvak en vakdidactiek opzoeken 4.2 W&I
Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen.
Verticale afstemming :
Modeltraject 2:
Onderwijsvak techniek 3
Onderwijsvak techniek 4
Praktijk 2: vakleraar techniek worden
Modeltraject 3:
Onderwijsvak techniek 5
Praktijk 3: beginnende leraar zijn
Horizontale afstemming:
Onderwijsvak techniek 2
Er staan als leraar
(Be)grijp onderwijs
Algemene didactiek 1
De leraar @ 21E
Psychologie
Algemene didactiek 2
Praktijk 1: exploreren
Praktijk 1: assisteren
Individueel ontwikkelingstraject 1
Inhoud
Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen :
Vakspecifieke didactiek :
De visie op het vak :
Kennismaking met de gewenste pedagogisch-didactische invulling
Evolutie in aanpak van het vak
Actieve werkvormen voor het vak techniek :
Actieve werkvormen voor de vakinhoudelijke module 'energie' en transfermogelijkheden naar andere vakinhoudelijke modules
Actieve werkvormen als 'inbouwelementen' in een project
Koppeling met de visie op het vak
Maken als competentie :
Een geschikt stappenplan opstellen
Vakspecifieke inhouden
Inleiding tot het vak :
Situering van het vak in de lerarenopleiding en in het secundair onderwijs
Visie op het vak in relatie tot de evolutie van het vak
Kennismaking met de gewenste inhoudelijke en pedagogisch-didactische invulling van het vak in het SO
Actualiteit m.b.t. het onderwijsvak:
Relatie van het vak techniek met mens, maatschappij, milieu
Vakinhoud energie :
Algemene begrippen
Energie en arbeid, kracht- en bewegingsoverbrengingssystemen
De energieproblematiek
Elektrische energie
De kerncomponenten van techniek in de vakinhoudelijke module 'energie'
Maken als competentie :
Gereedschappen doelmatig, correct, veilig en ergonomisch hanteren in het technieklokaal
Onderzoeken als competentie :
Geschikte vakinhoudelijke en vakdidactische informatiebronnen raadplegen
Ontwerpen als competentie :
Een eigen technisch systeem ontwerpen
Volgtijdelijkheid (VT)
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Begincompetenties
Eindtermen secundair onderwijs
Eindcompetenties
Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.
OLR
03 Een professionele visie ontwikkelen gekoppeld aan de maatschappelijke realiteit vanuit een internationale
en een brede culturele participatie
04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven
dOLR
03.1 Maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen verantwoord naar onderwijs vertalen
04.2 Eigen vakspecifieke en didactische expertise continu vernieuwen
Onderwijsorganisatie (omschrijving)
Hoorcollege met activerende elementen
Practicum / skills lab
Groepswerk
Opdrachtgestuurd onderwijs
Begeleid zelfstandig werk
Extra-muros
Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.
Begeleiding
Monitoraat op afspraak en via mail
Gebruik van elektronische leeromgeving
Zelfstudiemateriaal
Evaluatie
Eerste examenkans
Schriftelijk examen (75% van de totaliteit van de beoordeling)
Het aantal vragen bij het schriftelijk examen wordt bepaald naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringstijd. Er wordt duidelijk aangegeven op welk gedeelte van de leerinhoud het examen zich richt.
Opdrachten (25% van de totaliteit van de beoordeling)
Bijzondere bepalingen : cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019
Het behoort tot de verantwoordelijkheid van de student, wil hij slagen voor dit opleidingsonderdeel, om tijdens de aangeboden lessen aanwezig tee zijn, actief te participeren in de gehanteerde didactische werkvormen, de vooropgestelde opdrachten uit te werken en de opgelegde deadlines m.b.t. de taken en opdrachten te respecteren.
Tweede examenkans
Voor de tweede examenkans worden dezelfde evaluatievormen en dezelfde procentuele verdeling voor de beoordeling aangewend als in de eerste examenkans.
Bijzondere bepalingen : cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019
Andere studiematerialen
Cursus 'Algemene inleiding tot het vak techniek'
Cursus 'Techniek1 : energie'
Studiekosten
Studiekosten, andere dan verplicht schriftelijk studiemateriaal, worden geraamd op ongeveer 100 euro : de reële kostprijs hangt af van de actuele kostprijs van het verplicht aan te schaffen materiaal/materieel en van de verplichte activiteiten waaraan de student dient deel te nemen.
Trefwoorden
toegepaste wetenschappen
didactiek
lerarenvorming