Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Project kunstvakken 127217/4161/1819/1/23
Studiegids

Project kunstvakken 1

27217/4161/1819/1/23
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, trajectschijf 1
    Keuzeoptie:
    • project kunstvakken
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 9 studiepunten
Gewicht: 9,00
Totale studietijd: 243,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Semester 1)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk39,00 uren
Hoorcollege10,00 uren
Werkcollege78,00 uren
Zelfstudie116,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Vuye Jan
Andere docenten: Lerouge Sophie, Moens Grietje, Pelgrims Sophie, Van Laethem Marita
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Doelstellingen

Maatschappelijk, internationaal en intercultureel participeren
Actuele maatschappelijke tendensen in het onderwijsvak in essentie verduidelijken. 3.1 W&I

Professionaliseren
Vakkennis m.b.t. het eigen onderwijsvak beheersen. 4.2 T
Basisconcepten uit de vakdidactiek hanteren. 4.2 W&I
Informatiekanalen met betrekking tot het onderwijsvak en vakdidactiek opzoeken. 4.2 W&I

Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen.
Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:
Modeltraject 2:
Onderwijsvak project kunstvakken 3
Onderwijsvak project kunstvakken 4
Praktijk 2: vakleraar project kunstvakken worden
Modeltraject 3:
Onderwijsvak project kunstvakken 5
Praktijk 3: beginnende leraar zijn
Horizontale afstemming:
Onderwijsvak project kunstvakken 2
Er staan als leraar
(Be)grijp onderwijs
Algemene didactiek 1
De leraar @ 21E
Psychologie
Algemene didactiek 2
Praktijk 1: exploreren
Praktijk 1: assisteren
Individueel ontwikkelingstraject 1

Inhoud

Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:
Kunststudio (intra muros):
-intercultureel participeren
-kunst in ruime context
-oriëntatie in meerdere kunstdisciplines
-vocabularium van verschillende domeinen/kunstdisciplines
-inleving en beleving van verschillende domeinen muzische vakken/kunstdisciplines
-onderzoek naar basisinhouden van de initiële esthetica

Xpressief en educatie:
-initiatie in het discipline-overschrijdend denken en doen op het vlak van de vijf domeinen van de expressie/kunstdisciplines
-basis media, woord/drama, beweging/drama, muziek, beeld en educatieve mogelijkheden
-spelen met kunst: ruimte(besef), ruimtebeleving, houding, ritmegebruik, vorm en lichaam

BasiX:
-bouwstenen, beeldaspecten en parameters van meerdere kunstdisciplines
-initiatie in ‘ritme & ruimte’ en ‘toon & klank’ binnen de disciplines beeld, muziek en cross-overs
-onderzoek naar de internationale kunsthistoriek en/of kunstactualiteit op het vlak van ‘ritme & ruimte’, ‘toon & klank’
-experiment en onderzoek naar de basis van ‘ritme & ruimte’, ‘toon & klank’ en educatieve mogelijkheden
-basistechnieken van ‘ritme & ruimte’, ‘toon & klank’
-artistiek studiewerk op vlak van de basis van ‘ritme & ruimte’, ‘toon & klank’

De student als onderzoeker, vakman, unieke ik, samenspeler en performer

KunsteduX:

Maatschappelijk, internationaal en intercultureel participeren
-Kunstbeschouwing en kunstbeleving

-Kijk- en luistervaardigheid in relatie tot muziek, drama, woord, dans/beweging: multidisciplinaire luister- en kijkwijzers
-Situeren van kunstvakken in het onderwijslandschap en cultuurlandschap
Professionaliseren

-De ontwikkeling van het jonge kind
-Functionele didactische middelen: basisprincipes
-Leerplannen DKO en muzische vorming
-De 5/6 rollen van de kunstenaar binnen het DKO.
-Vak- en vakdidactische informatiebronnen
-Het didactisch model van Van Gelder: vakgerichte deeltoepassingen
-Basisconcepten vakdidactiek: vakjargon; doelstellingen (leerplandoelen, lesdoelen en lesfasedoelen), horizontale-verticale structuur van een lesvoorbereiding, instap en leerrendement, de conceptcirkel
De student  leraar, als onderzoeker en vakman








Volgtijdelijkheid (VT)

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties

Eindtermen secundair onderwijs

In de facultaire onderwijs- en examenregeling (FOER) vindt men de afspraken inzake volgtijdelijkheid die voor dit opleidingsonderdeel van toepassing zijn

Eindcompetenties

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.

OLR:03 Een professionele visie ontwikkelen gekoppeld aan de maatschappelijke realiteit vanuit een internationale en een brede culturele participatie
- 03.1 Maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen verantwoord naar onderwijs vertalen

OLR:04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven
- 04.2 Eigen vakspecifieke en didactische expertise continu vernieuwen

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.
Hoorcollege met interactieve elementen
Werkcollege: begeleide oefeningen
Thematisch gestuurd onderwijs
Groepswerk
Demonstraties
Practicum/skills lab
Begeleid zelfstandig werk

Begeleiding

Monitoraat op afspraak en via mail
Gebruik van elektronische leeromgeving
Zelfstudiemateriaal

Evaluatie

Eerste examenkans
Evaluatievorm logboek (40% van de totaliteit van de beoordeling):
- afzonderlijke leeropdrachten gespreid over het semester vormen een logboek met meerdere onderdelen zoals de onderzoeksresultaten, schetsen, ontwerpen, studiewerk, werkstuk, bewijs van vereiste attitudes
- de evaluatiecriteria worden bij aanvang per taak toegelicht
Evaluatievorm vaardigheidstests (skill-tests) (60% van de totaliteit van de beoordeling):
- eindopdrachten zoals artistieke realisaties en/of toonmomenten die soms gedocumenteerd en gefundeerd zijn met paper, een lesschema, didactisch ondersteunend materiaal
Bijzondere bepalingen:
Cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019
Het behoort tot de verantwoordelijkheid van de student, wil hij slagen voor dit opleidingsonderdeel, om tijdens de aangeboden lessen aanwezig te zijn, actief te participeren in de gehanteerde didactische werkvormen, de vooropgestelde opdrachten uit te werken en de opgelegde deadlines m.b.t. de taken en opdrachten te respecteren.
Tweede examenkans
Voor de tweede examenkans worden dezelfde evaluatievormen en dezelfde verdeling percentage beoordeling aangewend als in de eerste examenkans.
Bijzondere bepalingen:
Cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019

Boeken en syllabi

1. Verplicht aan te kopen boeken
ZeppelinVerplicht
  • Auteur: Koen Crul
  • Uitgever: Pelckmans
  • Editie: 213
  • ISBN-nr: 978-94-633-7098-1

Studiekosten

De kostprijs van ander verplicht schriftelijk studiemateriaal wordt geraamd op ongeveer 15 euro.
Bijkomende andere studiekosten worden geraamd op ongeveer 200 euro: de reële kostprijs hangt af van de actuele kostprijs van het verplicht aan te schaffen materieel/materiaal en van de verplichte activiteiten waaraan de studenten dienen deel te nemen.

Trefwoorden

Project Kunstvakken
Vakdidactiek
Lerarenvorming beeld/muziek/woord
Kunst
Kunst&Cultuur en/in onderwijs