Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Project algemene vakken 111900/4161/1819/1/38
Studiegids

Project algemene vakken 1

11900/4161/1819/1/38
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, trajectschijf 1
    Keuzeoptie:
    • project algemene vakken
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 9 studiepunten
Gewicht: 9,00
Totale studietijd: 243,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Semester 1)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk39,00 uren
Hoorcollege30,00 uren
Werkcollege48,00 uren
Zelfstudie126,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Cochuyt Jo
Andere docenten: Geysen Wis
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Doelstellingen

Maatschappelijk, internationaal en intercultureel participeren
Actuele maatschappelijke tendensen in het onderwijsvak in essentie verduidelijken. 3.1 W&I

Professionaliseren
Vakkennis m.b.t. het eigen onderwijsvak beheersen. 4.2 T
Basisconcepten uit de vakdidactiek hanteren. 4.2 W&I
Informatiekanalen met betrekking tot het onderwijsvak en vakdidactiek opzoeken. 4.2 W&I

Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale en horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen.

Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:
Modeltraject 2:
Onderwijsvak PAV 3
Onderwijsvak PAV 4
Praktijk 2: vakleraar PAV worden
Modeltraject 3:
Onderwijsvak PAV 5
Praktijk 3: beginnende leraar zijn
Horizontale afstemming:
Onderwijsvak PAV 2
Er staan als leraar
(Be)grijp onderwijs
Algemene didactiek 1
De leraar @ 21E
Psychologie
Algemene didactiek 2
Praktijk 1: exploreren
Praktijk 1: assisteren
Individueel ontwikkelingstraject 1


Inhoud

Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:

De opleidingsvorm en het doelpubliek

Het algemeen didactisch kader van het vak PAV

Vak- en vakdidactische informatiebronnen

Leerinhouden die bijdragen tot het bereiken van de eindtermen zoals vermeld in de functionele domeinen en van de vakoverschrijdende eindtermen

Thema België

Actualiteit m.b.t. onderwijsvak: invloeden op politieke realiteit, sociale zaken, economisch domein, vrije omgeving, juridisch domein en/of ecologie

Volgtijdelijkheid (VT)

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties

Eindtermen secundair onderwijs

Eindcompetenties

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.

OLR
03 Een professionele visie ontwikkelen gekoppeld aan de maatschappelijke realiteit vanuit een internationale en een brede culturele participatie
04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven

dOLR
03.1 Maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen verantwoord naar onderwijs vertalen
04.2 Eigen vakspecifieke en didactische expertise continu vernieu
wen

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.

Hoorcollege met interactieve elementen
Thematisch gestuurd onderwijs
Plenaire oefeningen
Opdrachtgestuurd onderwijs
Begeleid zelfstandig werk
Begeleide zelfstudie

Begeleiding

Monitoraat op afspraak en via mail

Gebruik van elektronische leeromgeving

Zelfstudiemateriaal

Evaluatie

Eerste examenkans

Schriftelijk examen (85% van de totaliteit van de beoordeling)
Opdrachten (15% van de totaliteit van de beoordeling)

Het aantal vragen van het schriftelijk examen wordt bepaald naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringstijd. Er wordt duidelijk aangegeven op welk gedeelte van de leerinhoud het examen zich richt.

Bijzondere bepalingen:

Het behoort tot de verantwoordelijkheid van de student wil hij slagen voor dit opleidingsonderdeel, om tijdens de aangeboden lessen aanwezig te zijn, actief te participeren in de gehanteerde didactische werkvormen, de vooropgestelde opdrachten uit te werken en de opgelegde deadlines m.b.t. de taken en opdrachten te respecteren.

cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens & welzijn 2018-2019

Tweede examenkans

Voor de tweede examenkans worden dezelfde evaluatievormen en dezelfde verdeling percentage beoordeling aangewend als met de eerste examenkans.

Studiekosten

De kostprijs van het schriftelijk studiemateriaal wordt geraamd op ongeveer 40 euro.

Trefwoorden

Project algemene vakken
Vakkennis en -vaardigheden
Vakdidactiek
Lerarenvorming