Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Nederlands 110255/4161/1819/1/77
Studiegids

Nederlands 1

10255/4161/1819/1/77
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, trajectschijf 1
    Keuzeoptie:
    • Nederlands
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 9 studiepunten
Gewicht: 9,00
Totale studietijd: 243,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Semester 1)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk39,00 uren
Hoorcollege30,00 uren
Werkcollege48,00 uren
Zelfstudie126,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Suy Sigrid
Taalvak: Ja, Nederlands
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Doelstellingen


Maatschappelijk, internationaal en intercultureel participeren
Actuele maatschappelijke tendensen in het onderwijsvak in essentie verduidelijken. 3.1 W&I

Professionaliseren
Vakkennis m.b.t. het eigen onderwijsvak beheersen.  4.2 T
Basisconcepten uit de vakdidactiek hanteren. 4.2 W&I
Informatiekanalen met betrekking tot het onderwijsvak en vakdidactiek opzoeken. 4.2 W&I


Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen.

Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:
Modeltraject 2:
Onderwijsvak NEDERLANDS 3
Onderwijsvak NEDERLANDS 4
Praktijk 2: vakleraar Nederlands worden
Modeltraject 3:
Onderwijsvak NEDERLANDS 5
Praktijk 3: beginnende leraar zijn
Horizontale afstemming:
Onderwijsvak NEDERLANDS 2
Er staan als leraar
(Be)grijp onderwijs
Algemene didactiek 1
De leraar @ 21E
Psychologie
Algemene didactiek 2
Praktijk 1: exploreren
Praktijk 1: assisteren
Individueel ontwikkelingstraject 1

Inhoud

Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:
Vakkennis en -vaardigheden:

Een overzicht van de geschiedenis van het Nederlands - De ontwikkeling van het Nederlands, taalvariëteiten en standaardtaal
Grammatica: de zinsleer
Spelling: basisregels, vervoeging van het werkwoord, dictee
Klankleer: fonetiek en uitspraakoefeningen
Taalzorg: taalcorrectie en gepast formuleren, deel 1
Schooltaalwoorden, deel 1
Verbreding van de basiswoordenschat: uitdrukkingen en gezegden, woordenschat uit de actualiteit
Literatuur: literaire theorie, een overzicht van de genres
literair overzicht van periode in de Nederlandse literatuur
Referentiële teksten: behandelt het schrijven van e-mail, een non-fictieboek naar keuze in verband met het Nederlands
Spreken en luisteren: bevat vooral uitspraakoefeningen en presentaties
Lezen: klassieke werken uit de canon der Nederlandse literatuur, artikelen in verband met het Nederlands
Naslagwerken en informatiebronnen raadplegen
Vakdidactiek en -methodiek:
Het onderwijsleermodel voor het vak Nederlands
Algemeen kader voor de vier vaardigheden (spreken, luisteren, lezen en schrijven)
Inleiding tot de didactiek van het vak Nederlands met vakdidactische terminologie en enkele belangrijke didactische principes
Overzicht van de verschillende methodes en verschuivingen
Tijdschriften: Fons, Jeugdliteratuur in de praktijk, Leesgoed, Leeswelp, Leeswolf, Les, Levende Talen Magazine, Levende Talen Tijdschrift, Lezen, Literatuur zonder Leeftijd, Didactief, Neerlandia, Ons Erfdeel, Onze Taal, Poëziekrant, Tijdschrift Taal, Vonk.


Volgtijdelijkheid (VT)

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties

Eindtermen secundair onderwijs

Eindcompetenties

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.

OLR
03 Een professionele visie ontwikkelen gekoppeld aan de maatschappelijke realiteit vanuit een internationale en een brede culturele participatie
04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven

dOLR
03.1 Maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen verantwoord naar onderwijs vertalen
04.2 Eigen vakspecifieke en didactische expertise continu vernieuwen

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.

Hoorcollege met activerende elementen
Werkcollege: interactievorm onderwijsgesprek
Werkcollege: begeleide oefeningen
Werkcollege: begeleid zelfstandig werk
Werkcollege: begeleid groepswerk
Werkcollege: opdracht gestuurd onderwijs

Portfolio

Begeleiding

Monitoraat op afspraak en via mail
Gebruik van elektronische leeromgeving
Zelfstudiemateriaal

Evaluatie

Eerste examenkans
Evaluatievorm: Schriftelijk examen (95% van de totale beoordeling)

Opdrachten (5 % van de totale beoordeling)

Het aantal vragen bij het schriftelijk examen wordt bepaald naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringstijd. Er wordt duidelijk aangegeven op welk gedeelte van de leerinhoud het examen zich richt.
Bijzondere bepalingen: Cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019
Het behoort tot de verantwoordelijkheid van de student, wil hij slagen voor dit opleidingsonderdeel, om tijdens de aangeboden lessen aanwezig te zijn, notities te nemen, actief te participeren in de gehanteerde didactische werkvormen, de vooropgestelde opdrachten uit te werken en de opgelegde deadlines m.b.t. de taken en opdrachten te respecteren.

Tweede examenkans
Voor de tweede examenkans worden dezelfde evaluatievormen en dezelfde verdeling percentage beoordeling aangewend als in de eerste examenkans.
Het aantal vragen bij het schriftelijk examen wordt bepaald naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringstijd. Er wordt duidelijk aangegeven op welk gedeelte van de leerinhoud het examen zich richt.
Bijzondere bepalingen: Cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019


Boeken en syllabi

1. Verplicht aan te kopen boeken
Handboek SpellingVerplicht
  • Auteur: De Schryver, Johan en Neijt, Anneke
  • Uitgever: Wolters Plantyn
  • Editie: 2012
  • ISBN-nr: 978-90-301-0581-7
Nederlands in de onderbouw: een praktische didactiekVerplicht
  • Auteur: Helge Bonset, Tiddo Ekens, Martien de Boer
  • Uitgever: Coutinho
  • Editie: 2020
  • ISBN-nr: 978-90-469-0759-7
Nederlandse literatuur Van de middeleeuwen tot vandaagVerplicht
  • Auteur: Dirk de Geest, An Faems, Koen Rymenants, Tom Sintobin
  • Uitgever: NV UITGEVERIJ ALTIORA AVERBODE
  • Editie: 2006
  • ISBN-nr: 978-90-317-2407-9
Prisma Basisgrammatica NederlandsVerplicht
  • Auteur: Henriette Houët
  • Uitgever: Het Spectrum
  • Editie: 2016
  • ISBN-nr: 978-90-003-5316-3
Taalboek NederlandsVerplicht
  • Auteur: Smedts, W. en Van Belle, W.
  • Uitgever: Pelckmans
  • Editie: 1ste, 2011
  • ISBN-nr: 978-90-289-6205-7
Woordenboek voor correct taalgebruikVerplicht
  • Auteur: Theissen, S. en Debrabandere, P.
  • Uitgever: Wolters Plantyn
  • Editie: 2004, derde herziene uitgave
  • ISBN-nr: 978-90-301-8318-1
Woordenboek voor correct taalgebruik oefenboekVerplicht
  • Auteur: Theissen, S. en Debrabandere, P.
  • Uitgever: Wolters Plantyn
  • Editie: 2004
  • ISBN-nr: 978-90-301-8328-0
2. Syllabi
Nederlands 1Verplicht
  • Auteur: Suy Sigrid
  • Editie: 2018-2019

Andere studiematerialen

Wie problemen heeft met de werkwoordspelling: Van der Westen, W. (2005). Welgespeld - Werkwoordspelling voor hoger onderwijs. Bussum, Coutinho

Studiekosten

De totale kostprijs van de leerboeken vermeld onder de rubriek ‘Studiematerialen: Verplicht’ wordt geraamd op ongeveer 250 euro. De geraamde kostprijs is eenmalig in het geval deze vermelde leerboeken in meerdere opleidingsonderdelen en /of meerdere modeltrajecten gebruikt worden.
De kostprijs van ander verplicht schriftelijk studiemateriaal wordt geraamd op ongeveer 40 euro.
Bijkomende andere studiekosten worden geraamd op ongeveer 50 euro: de reële kostprijs hangt af van de actuele kostprijs van het verplicht aan te schaffen materiaal en van de verplichte activiteiten waaraan de studenten dienen deel te nemen.

Trefwoorden

Nederlandse taal- en letterkunde
Vakdidaktiek
lerarenvorming