Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Informatica 16194/4161/1819/1/34
Studiegids

Informatica 1

6194/4161/1819/1/34
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, trajectschijf 1
    Keuzeoptie:
    • informatica
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 9 studiepunten
Gewicht: 9,00
Totale studietijd: 243,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Semester 1)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk39,00 uren
Hoorcollege30,00 uren
Werkcollege48,00 uren
Zelfstudie126,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Van Daele Annick
Andere docenten: Lescur Alain
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Doelstellingen

Het is passend te verantwoorden waarom dit opleidingsonderdeel wordt opgenomen in het opleidingsprogramma.

Maatschappelijk, internationaal en intercultureel participeren
Actuele maatschappelijke tendensen in het onderwijsvak in essentie verduidelijken. 3.1 W&I

Professionaliseren
Vakkennis m.b.t. het eigen onderwijsvak beheersen. 4.2 T
Basisconcepten uit de vakdidactiek hanteren. 4.2 W&I
Informatiekanalen met betrekking tot het onderwijsvak en vakdidactiek opzoeken. 4.2 W&I

Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen.

Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:
Modeltraject 2:
Onderwijsvak INFORMATICA 3
Onderwijsvak INFORMATICA 4
Praktijk 2: vakleraar Informatica worden
Modeltraject 3:
Onderwijsvak INFORMATICA 5
Praktijk 3: beginnende leraar zijn
Horizontale afstemming:
Onderwijsvak INFORMATICA 2
Er staan als leraar
(Be)grijp onderwijs
Algemene didactiek 1
De leraar @ 21E
Psychologie
Algemene didactiek 2
Praktijk 1: exploreren
Praktijk 1: assisteren
Individueel ontwikkelingstraject 1

Inhoud

Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:

Vakdidactische concepten en principes (Vakdidactiek en –methodiek):

Situering van het vak informatica in het onderwijslandschap - De lesbevoegdheid van de leerkracht informatica - Specifieke vakdidactische – en vakinhoudelijke terminologie - Situering van het vak informatica in de lessentabellen - Fasen in een les informatica (logische structuur). Verwervingsniveaus (kennis, vaardigheden, inzicht en attitudes) in een les informatica.


Vakspecifieke inhouden:
Alle vakspecifieke inhouden worden gelinkt aan de vakdidactiek informatica.

Ontwerp: programmeerlogica – probleemanalyse:
Programmeerlogica onder andere aan de hand van de Top-Down methode
Algoritmen: het concept algoritme, de representatie van een algoritme, algoritmen ontdekken, iteratieve structuren, recursieve structuren
Algoritmisch denken/probleemanalyse aan de hand van flow-chart/Nassi-Schneidermann
Algoritmisch denken met scratch

Implementatie:
Introductie programmeren aan de hand van Pascal als voorbeeldtaal.

Physical computing: 
Introductie met grafische programmeeromgeving

Inleiding tot de informatica
Gegevensopslag: bits en hoe worden ze opgeslagen, Het werkgeheugen, het massageheugen, informatie representeren in de vorm van bitpatronen, het binaire systeem, integers opslaan, breuken opslaan

Toepassingspakketten:
Basisconcepten tekstverwerking tot opmaken grote documenten, gevorderde functies & mailings; vergelijkende studie van diverse tekstverwerkingspakketten
Basisconcepten digitaal presenteren: vergelijkende studie van diverse presenteerpakketten
Maken van zelfstudiepakketten
Geïntegreerde toepassingen

Nieuwe media en technologieën:
Verkennen digitale leeromgevingen als leraar
Diverse multimediale toepassingen die een meerwaarde voor de lerende zijn en kaderen binnen de vakdidactiek. 


Actualiteit:
Actualiteit m.b.t. onderwijsvak: invloeden op politieke realiteit, sociale zaken, economisch domein, vrije omgeving, juridisch domein en/of ecologie.

Volgtijdelijkheid (VT)

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties

Eindtermen secundair onderwijs

Eindcompetenties

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.

OLR
03 Een professionele visie ontwikkelen gekoppeld aan de maatschappelijke realiteit vanuit een internationale
en een brede culturele participatie
04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven

dOLR
03.1 Maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen verantwoord naar onderwijs vertalen
04.2 Eigen vakspecifieke en didactische expertise continu vernieuwen

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.
Hoorcollege met interactieve elementen- Werkcolleges: begeleide oefeningen 
Demonstraties- Plenaire oefeningen- Practicum/skills lab- Microteaching- Groepswerk- 
Opdrachtgestuurd onderwijs- Begeleid zelfstandig werk - Begeleide zelfstudie

Begeleiding

Monitoraat op afspraak en via mail
Gebruik van elektronische leeromgeving
Zelfstudiemateriaal

Evaluatie

Eerste examenkans
Schriftelijk examen met open vragen, gesloten of openboek (35% van de totaliteit van de beoordeling)
Vaardigheidstest (45 % van de totaliteit van de beoordeling)
Paper/werkstuk/opdracht/case (20% van de totaliteit van de beoordeling)
Het aantal vragen bij het schriftelijk examen wordt bepaald naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringstijd. Er wordt duidelijk aangegeven op welk gedeelte van de leerinhoud het examen zich richt.
Bijzondere bepalingen: Cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019
Bijzondere bepalingen
Het behoort tot de verantwoordelijkheid van de student, wil hij slagen voor dit opleidingsonderdeel, om tijdens de aangeboden lessen aanwezig te zijn, actief te participeren in de gehanteerde didactische werkvormen, de vooropgestelde opdrachten uit te werken en de opgelegde deadlines m.b.t. de taken en opdrachten te respecteren.

Tweede examenkans
Voor de tweede examenkans worden dezelfde evaluatievormen en dezelfde verdeling percentage beoordeling aangewend als in de eerste examenkans.
Het aantal vragen bij het schriftelijk examen wordt bepaald naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringstijd. Er wordt duidelijk aangegeven op welk gedeelte van de leerinhoud het examen zich richt.
Bijzondere bepalingen: Cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019

Boeken en syllabi

1. Verplicht aan te kopen boeken
Computer Science: An overviewVerplicht
  • Auteur: : J. Glenn Brookshear
  • Uitgever: Pearson education
  • Editie: 12th edition
  • ISBN-nr: 978-01-337-6006-4
Computer Science: An overviewVerplicht
  • Auteur: Buffel A
  • Editie: Die Keure
  • ISBN-nr: 978-12-920-6116-0
MS Word 2016Verplicht
  • Auteur: Van den Broeck, E., & Cuypers, E.
  • Uitgever: Van In - De Boeck.
  • Editie: 2017
  • ISBN-nr: 978-90-455-5966-7
Programmeren met ScratchVerplicht
  • Auteur: Marji, M.
  • Uitgever: Visual Steps
  • ISBN-nr: 978-90-590-5403-5

Studiekosten

De totale kostprijs van de handboeken vermeld onder de rubriek ‘Studiematerialen: Verplicht’ wordt geraamd op ongeveer 125 euro. De geraamde kostprijs is eenmalig in het geval deze vermelde handboeken in meerdere opleidingsonderdelen en/of meerdere modeltrajecten aangewend worden.
De kostprijs van ander verplicht schriftelijk studiemateriaal wordt geraamd op ongeveer 15 euro.

Trefwoorden

Vakdidactiek
Lerarenvorming
Computerwetenschappen
Informatica
Computertechnologie