Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Handel-burotica 15761/4161/1819/1/56
Studiegids

Handel-burotica 1

5761/4161/1819/1/56
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, trajectschijf 1
    Keuzeoptie:
    • handel-burotica
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 9 studiepunten
Gewicht: 9,00
Totale studietijd: 243,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Semester 1)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk39,00 uren
Hoorcollege30,00 uren
Werkcollege48,00 uren
Zelfstudie126,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Van Eenoo Kevin
Andere docenten: Gaublomme An
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Doelstellingen

Maatschappelijk, internationaal en intercultureel participeren
Actuele maatschappelijke tendensen in het onderwijsvak in essentie verduidelijken. 3.1 W&I

Professionaliseren
Vakkennis m.b.t. het eigen onderwijsvak beheersen. 4.2 T
Basisconcepten uit de vakdidactiek hanteren. 4.2 W&I
Informatiekanalen met betrekking tot het onderwijsvak en vakdidactiek opzoeken. 4.2 W&I

Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen.

Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:
Modeltraject 2:
Onderwijsvak Handel-burotica 3
Onderwijsvak Handel-burotica 4
Praktijk 2: vakleraar Handel-burotica worden
Modeltraject 3:
Onderwijsvak Handel-burotica 5
Praktijk 3: beginnende leraar zijn
Horizontale afstemming:
Onderwijsvak Handel-burotica 2
Er staan als leraar
(Be)grijp onderwijs
Algemene didactiek 1
De leraar @ 21E
Psychologie
Algemene didactiek 2
Praktijk 1: exploreren
Praktijk 1: assisteren
Individueel ontwikkelingstraject 1

Inhoud

Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:

Enkelvoudig boekhouden

Dubbel boekhouden - De inventaris - Het vermogen - De balans - De rekeningen - Het journaal - De proef- en saldibalans - De resultatenrekeningen - De btw-rekeningen - De btw-aangifte

Handelsrekenen - De regel van drie - De evenredige verdeling - De onevenredige verdeling - De samengestelde verdeling - De vennootschapsregel - Percentberekeningen - Eenvoudige kansberekeningen - Inleiding tot de statistiek

Verkoopkunde - Het uiterlijk van de verkoper - De klantentypes - Het verkoopgesprek - De goederen - De kassa

Kantooradministratie - Communicatie - Ondersteunen van vergaderingen

Dactylografie

Ergonomische werkhouding

ICT-apparatuur: elementair inzicht

Presentatie

Tekstverwerking

Op een probleemoplossende manier met toepassingsprogramma's werken

Didactische principes bij de vakinhouden - Situering van het onderwijsvak handel-burotica in het SO - Situering in de lessentabellen - Lesbevoegdheid en bekwaamheidsbewijzen van vak naar diploma en omgekeerd opzoeken

Vak- en vakdidactisch informatiebronnen zoals schoolboeken, handboeken, vakdidactische tijdschriften en websites handel-burotica

Actualiteit m.b.t. onderwijsvak: invloeden op politieke realiteit, sociale zaken, economisch domein, vrije omgeving, juridisch domein en/of ecologie

Volgtijdelijkheid (VT)

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties

Eindtermen secundair onderwijs

Eindcompetenties

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.

OLR
03 Een professionele visie ontwikkelen gekoppeld aan de maatschappelijke realiteit vanuit een internationale en een brede culturele participatie
04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven

dOLR
03.1 Maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen verantwoord naar onderwijs vertalen
04.2 Eigen vakspecifieke en didactische expertise continu vernieuwen

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/ of bezoeken in internationale context.

- Hoorcollege met activerende elementen
- Werkcollege – Interactievormen: gespreksvormen
- Werkcollege – Interactievormen: groepsdiscussie
- Demonstratie (klemtoon op kennis)
- Demonstratie (klemtoon op handelen)
- Groepswerk
- Begeleid zelfstandig

Begeleiding

Monitoraat op afspraak en via e-mail
Gebruik van elektronische leeromgeving
Zelfstudiemateriaal

Evaluatie

Eerste examenkans
- Schriftelijk examen (60 % van de totaliteit van de beoordeling)
- Vaardigheidstest (Skills-test) (20 % van de totaliteit van de beoordeling)
- Opdrachten (20 % van de totaliteit van de beoordeling)

Het aantal vragen bij het schriftelijk examen wordt bepaald naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringstijd. Er wordt duidelijk aangegeven op welk gedeelte van de leerinhoud het examen zich richt.

Bijzondere bepalingen: cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019

Het behoort tot de verantwoordelijkheid van de student, wil hij slagen voor dit opleidingsonderdeel, om tijdens de aangeboden lessen aanwezig te zijn, actief te participeren in de gehanteerde didactische werkvormen, de vooropgestelde opdrachten uit te werken en de opgelegde deadlines m.b.t. de taken en opdrachten te respecteren.

Tweede examenkans
Voor de tweede examenkans worden volgende evaluatievormen (en verdeling percentage beoordeling) aangewend:
- Schriftelijk examen (70 % van de totale beoordeling)
- Vaardigheidstest (Skills-test) (30 % van de totale beoordeling)

Het aantal vragen bij het schriftelijk examen wordt bepaald naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringstijd. Er wordt duidelijk aangegeven op welk gedeelte van de leerinhoud het examen zich richt.

Bijzondere bepalingen: cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019

Boeken en syllabi

1. Verplicht aan te kopen boeken
Bin-boekjeVerplicht
  • Auteur: Pedagogische begeleidingsdienst van het GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap
  • ISBN-nr: 978-10-901-6893-1
Optimum boekhouden 2.1Verplicht
  • Uitgever: De Boeck
  • ISBN-nr: 978-90-455-6079-3
Optimum boekhouden 2.1Verplicht
  • Auteur: .
  • Editie: recentste
  • ISBN-nr: 978-90-455-6079-3
Sleutelboek Computerhardware 2.0Verplicht
  • Auteur: Marc Gooris
  • Editie: De Boeck
  • ISBN-nr: 978-16-162-7169-5
Sleutelboek Computerhardware 2.0Verplicht
  • Auteur: Marc Goris
  • Uitgever: De Boeck
  • ISBN-nr: 978-16-162-7169-5
typ-top 1 onlineVerplicht
  • Auteur: Dirk Vandeputte, Koenraad Six
  • Uitgever: De Boeck
  • Editie: 2018
  • ISBN-nr: 978-90-455-6102-8
Word 2016 deel 1 Basis voor wie écht met Word wil werkenVerplicht
  • Auteur: Danny Devriendt
  • Uitgever: De Boeck
  • Editie: Uitgave 2016
  • ISBN-nr: 978-90-768-6218-7
2. Syllabi
Syllabus handelsrekenenVerplicht
  • Auteur: An Gaublomme
  • Editie: 2018-2019
Vakdidactiek HandelVerplicht
  • Auteur: An Gaublomme
  • Editie: 2018-2019

Studiekosten

De totale kostprijs van de handboeken vermeld onder de rubriek ‘Studiematerialen: Verplicht’ wordt geraamd op ongeveer 150 euro. De geraamde kostprijs is eenmalig in het geval deze vermelde handboeken in meerdere opleidingsonderdelen en/of meerdere modeltrajecten aangewend worden.

De kostprijs van ander verplicht schriftelijk studiemateriaal wordt geraamd op ongeveer 50 euro.

Bijkomende andere studiekosten worden geraamd op ongeveer 20 euro: de reële kostprijs hangt af van de actuele kostprijs van het verplicht aan te schaffen materieel/materiaal en van de verplichte activiteiten waaraan de studenten dienen deel te nemen.

Trefwoorden

Economie
Handelseconomie
Informatica
ICT
Computergesteund onderwijs
Vakdidactiek
Lerarenvorming