Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Geschiedenis 15329/4161/1819/1/15
Studiegids

Geschiedenis 1

5329/4161/1819/1/15
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, trajectschijf 1
    Keuzeoptie:
    • geschiedenis
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 9 studiepunten
Gewicht: 9,00
Totale studietijd: 243,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Semester 1)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk39,00 uren
Hoorcollege30,00 uren
Werkcollege48,00 uren
Zelfstudie126,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Geysen Wis
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Doelstellingen

Maatschappelijk, internationaal en intercultureel participeren
Actuele maatschappelijke tendensen in het onderwijsvak in essentie verduidelijken. 3.1 W&I

Professionaliseren
Vakkennis m.b.t. het eigen onderwijsvak beheersen. 4.2 T
Basisconcepten uit de vakdidactiek hanteren. 4.2 W&I
Informatiekanalen met betrekking tot het onderwijsvak en vakdidactiek opzoeken. 4.2 W&I

Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen.
Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:

Modeltraject 2:
Onderwijsvak Geschiedenis 3
Onderwijsvak Geschiedenis 4
Praktijk 2: vakleraar Geschiedenis  worden

Modeltraject 3:
Onderwijsvak Geschiedenis 5
Praktijk 3: beginnende leraar zijn

Horizontale afstemming:
Onderwijsvak Geschiedenis 2
Er staan als leraar
(Be)grijp onderwijs
Algemene didactiek 1
De leraar @ 21E
Psychologie
Algemene didactiek 2
Praktijk 1: exploreren
Praktijk 1: assisteren
Individueel ontwikkelingstraject 1

Inhoud

Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:
Krachtlijnen van de geschiedenis van de prehistorie
Krachtlijnen van de geschiedenis van het oude Nabije Oosten (politiek, sociaal-economisch en cultureel)
Krachtlijnen van de geschiedenis van de klassieke oudheid (politiek, sociaal-economisch en cultureel)
Actualiteit m.b.t. onderwijsvak: invloeden op politieke realiteit, sociale zaken, economisch domein, vrije omgeving, juridisch domein en/of ecologie

Geschiedenisdidactiek: gesprekken en houdingen voor de klas, het abc van een les, geschiedenis in het secundair onderwijs

Volgtijdelijkheid (VT)

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties

Eindtermen secundair onderwijs

Eindcompetenties

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.

OLR
03 Een professionele visie ontwikkelen gekoppeld aan de maatschappelijke realiteit vanuit een internationale en een brede culturele participatie
04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven
dOLR
03.1 Maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen verantwoord naar onderwijs vertalen
04.2 Eigen vakspecifieke en didactische expertise continu vernieuwen

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.
Thematisch gestuurd onderwijs
Demonstraties
Plenaire oefeningen
Microteaching
Opdrachtgestuurd onderwijs
Hoorcollege met interactieve elementen
Werkcollege
Gastspreker
Groepswerk
Online discussiegroepen
Begeleid zelfstandig werk

Begeleiding

Monitoraat op afspraak en via mail

Gebruik van elektronische leeromgeving

Zelfstudiemateriaal

Evaluatie

Eerste examenkans:

Schriftelijk examen met gesloten en open vragen (85% van de totaliteit van de beoordeling)

Het aantal vragen van het schriftelijk examen wordt bepaald naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringstijd. Er wordt duidelijk aangegeven op welk gedeelte van de leerinhoud het examen zich richt.

Paper/ werkstuk/opdracht/case (15% van de totaliteit van de beoordeling)

Bijzondere bepalingen: Cf. OER Hogeschool Gent  2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019
Het behoort tot de verantwoordelijkheid van de student, wil hij slagen voor dit opleidingsonderdeel, om tijdens de aangeboden lessen aanwezig te zijn, actief te participeren in de gehanteerde didactische werkvormen, de opdrachten uit te werken en de opgelegde deadlines te respecteren.

Tweede examenkans
Voor de tweede zittijd worden dezelfde evaluatievormen en dezelfde verdeling percentage beoordeling aangewend als in de eerste examenkans.


Boeken en syllabi

1. Verplicht aan te kopen boeken
Een kennismaking met de oude wereldVerplicht
  • Auteur: Lukas de Blois & Bert van der Spek
  • Uitgever: Coutinho
  • Editie: 2017
  • ISBN-nr: 978-90-469-0587-6
GeschiedenisdidactiekVerplicht
  • Auteur: A. Wilschut
  • Uitgever: Coutinho
  • ISBN-nr: 978-90-469-0302-5
2. Syllabi
Geschiedenis 1Verplicht
  • Auteur: Wis Geysen(samensteller)
  • Editie: 2018-2019

Studiekosten

De totale kostprijs van de handboeken vermeld onder de rubriek 'Studiematerialen: verplicht' wordt geraamd op ongeveer 50 euro. De geraamde kostprijs is eenmalig in het geval deze vermelde handboeken in meerdere opleidingsonderdelen en/of meerdere modeltrajecten aangewend worden.

De kostprijs van ander verplicht schriftelijk studiemateriaal wordt geraamd op 15 euro.

Bijkomende andere studiekosten worden geraamd op ongeveer 25 euro: de reële kostprijs hangt af van de actuele kostprijs van het verplicht aan te schaffen materieel/materiaal en van de verplichte activiteiten waaraan de studenten dienen deel te nemen.


Trefwoorden

Geschiedenis van de oudheid

Vakdidaktiek

Lerarenvorming