Academiejaar
2018-19
Komt voor in:
- Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
9 studiepunten
Gewicht:
9,00
Totale studietijd: 243,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Semester 1)
Onderwijsorganisatie (studietijd)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een
- creditcontract.
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Vanassche Barbara
Taalvak: Ja, Frans
Onderwijstalen: Frans
Kalender: Semester 1
Doelstellingen
Maatschappelijk, internationaal en intercultureel participeren
Actuele maatschappelijke tendensen in het onderwijsvak in essentie verduidelijken. 3.1 W&I
Professionaliseren
Vakkennis m.b.t. het eigen onderwijsvak beheersen. 4.2 T
Basisconcepten uit de vakdidactiek hanteren. 4.2 W&I
Informatiekanalen met betrekking tot het onderwijsvak en vakdidactiek opzoeken. 4.2 W&I
Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen.
Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen–model:
Modeltraject 2:
Onderwijsvak Frans 3
Onderwijsvak Frans 4
Praktijk 2: vakleraar Frans worden
Modeltraject 3:
Onderwijsvak Frans 5
Praktijk 3: beginnende leraar zijn
Horizontale afstemming:
Onderwijsvak Frans 2
Er staan als leraar
(Be)grijp onderwijs
Algemene didactiek 1
De leraar @ 21E
Psychologie
Algemene didactiek 2
Praktijk 1: exploreren
Praktijk 1: assisteren
Individueel ontwikkelingstraject 1
Inhoud
Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:
Didactiek
Vakdidactische basisterminologie
Kennismaking met de componenten van het vreemde talenonderwijs: grammatica en woordenschat, de vijf vaardigheden, strategieën, attitudes
Geschiedenis van de didactiek van het vreemde talenonderwijs: de communicatieve en activerende aanpak
Kennismaking met enkele basisconcepten van de hedendaagse Europese visie op het moderne vreemdetalenonderwijs: communicatieve aanpak,taaltaken, ERK, inductief grammaticaonderwijs
Integratie van woordenschat en grammatica in een les
De rol van leerkracht en van leerling
Didactische bijscholingen bv. evalueren, actief met taal, creatief schrijven,… (ism Profff vzw)
Didactische leermiddelen
Naslagwerken FLE (bv. woordenboeken, grammatica's, didactische bronnen,...)
Websites zoals bijvoorbeeld TV5 Monde, Le point du fle, Le web pédagogique, RFI
Mediatheek van het Frans documentatiecentrum voor Vlaanderen (Roeland'bib): extra-muros
Kennis en vaardigheden
Actualiteit m.b.t. onderwijsvak: invloeden op politieke realiteit, sociale zaken, economisch domein, vrije omgeving, juridisch domein en/of ecologie (oa. extra-muros: week van de Franse Film)
Thematische basiswoordenschat : herhaling en verbreding
Grammatica: grammaticale basisterminologie, herhaling van de basisgrammatica, basisprincipes van woordleer
Taalzorg: Erreurs courantes
Cultuur: presentatie ikv een artistiek-literair-historisch overzicht van Frankrijk
Taaltaken op niveau A2-B1 (zie ERK) ikv Portfolio
- schrijfvaardigheid: samenvatting
- mondelinge taalvaardigheid aan de hand van presentaties en conversatie-oefeningen: oa. een gebeurtenis vertellen, een boek of film samenvatten, zijn eigen opinie en reacties op een film/boek/artikel beschrijven
- leesvaardigheid: bv. informatieve, argumentatieve, narratieve en artistiek-literaire teksten lezen
- luistervaardigheid: bv. het nieuws, toegankelijke films, documentaires, TV-series
Volgtijdelijkheid (VT)
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Begincompetenties
Eindtermen secundair onderwijs
Eindcompetenties
Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.
OLR
03 Een professionele visie ontwikkelen gekoppeld aan de maatschappelijke realiteit vanuit een internationale en een brede culturele participatie
04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven
dOLR
03.1 Maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen verantwoord naar onderwijs vertalen
04.2 Eigen vakspecifieke en didactische expertise continu vernieuwen
Onderwijsorganisatie (omschrijving)
Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.
Hoorcollege met interactieve elementen
Plenaire oefeningen
Opdrachtgestuurd onderwijs
Begeleid zelfstandig werk
Begeleide zelfstudie
Groepswerk
Microteaching
Gastspreker
Portfolio
Extra-muros (week van de Franse Film)
Begeleiding
Monitoraat op afspraak en via mail
Gebruik van elektronische leeromgeving
Zelfstudiemateriaal
Evaluatie
Eerste examenkans
Permanente evaluatie (15% van de totaliteit van de beoordeling)
Opdracht (25% van de totaliteit van de beoordeling)
Mondeling examen (30% van de totaliteit van de beoordeling)
Schriftelijk examen (30% van de totaliteit van de beoordeling)
Het aantal vragen bij het schriftelijk examen en bij het mondeling examen wordt bepaald naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringtijd. Er wordt duidelijk aangegeven op welk gedeelte van de leerinhoud het examen zich richt.
Bijzondere bepalingen: Cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019
Het behoort tot de verantwoordelijkheid van de student, wil hij slagen voor dit opleidingsonderdeel, om tijdens de aangeboden lessen aanwezig te zijn, actief te participeren in de gehanteerde didactische werkvormen, de vooropgestelde opdrachten uit te werken en de opgelegde deadlines m.b.t. de taken en opdrachten te respecteren.
Tweede examenkans
Voor de tweede examenkans worden volgende evaluatievormen (en verdeling percentage beoordeling) aangewend:
Opdracht (25% van de totaliteit van de beoordeling)
Mondeling examen (45% van de totaliteit van de beoordeling)
Schriftelijk examen (30% van de totaliteit van de beoordeling)
Het aantal vragen bij het schriftelijk examen en bij het mondeling examen wordt bepaald naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringtijd. Er wordt duidelijk aangegeven op welk gedeelte van de leerinhoud het examen zich richt.
Bijzondere bepalingen: Cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019
Studiekosten
De totale kostprijs van de handboeken vermeld onder de rubriek ‘Studiematerialen: Verplicht’ wordt geraamd op ongeveer 100 euro. De geraamde kostprijs is eenmalig in het geval deze vermelde handboeken in meerdere opleidingsonderdelen en/of meerdere modeltrajecten aangewend worden.
De kostprijs van ander verplicht schriftelijk studiemateriaal wordt geraamd op ongeveer 50 euro.
Bijkomende andere studiekosten worden geraamd op ongeveer 50 euro: de reële kostprijs hangt af van de actuele kostprijs van het verplicht aan te schaffen materieel/materiaal en van de verplichte activiteiten waaraan de studenten dienen deel te nemen.
Trefwoorden
Vakdidaktiek
Lerarenvorming
Vreemde talenonderwijs
Grammatica, semantiek, semiotiek, syntaxis
Lexicologie