Academiejaar
2018-19
Komt voor in:
- Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
9 studiepunten
Gewicht:
9,00
Totale studietijd: 243,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Semester 1)
Onderwijsorganisatie (studietijd)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een
- creditcontract.
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: De Puydt Ariane
Andere docenten: Van Stichel Mira
Taalvak: Ja, Engels
Onderwijstalen: Engels
Kalender: Semester 1
Doelstellingen
Actuele maatschappelijke structuren en tendensen verduidelijken. 3.1,T
Maatschappelijk, internationaal en intercultureel participeren
Actuele maatschappelijke tendensen in het onderwijsvak in essentie verduidelijken. 3.1 W&I
Professionaliseren
Vakkennis m.b.t. het eigen onderwijsvak beheersen. 4.2 T
Basisconcepten uit de vakdidactiek hanteren. 4.2 W&I
Informatiekanalen met betrekking tot het onderwijsvak en vakdidactiek opzoeken. 4.2 W&I
Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen
Modeltraject 2:
Onderwijsvak Engels 3
Onderwijsvak Engels 4
Praktijk 2: vakleraar Engels worden
Modeltraject 3:
Onderwijsvak Engels 5
Praktijk 3: beginnende leraar zijn
Horizontale afstemming:
Onderwijsvak Engels 2
Er staan als leraar
(Be)grijp onderwijs
Algemene didactiek 1
De leraar @ 21E
Psychologie
Algemene didactiek 2
Praktijk 1: exploreren
Praktijk 1: assisteren
Individueel ontwikkelingstraject 1
Inhoud
Didactiek : Learning & Teaching, Classroom Management, Teaching Vocabulary, Teaching Spelling, Use of Visuals in Class, Teaching Grammar (basisprincipes), Opmaak van een lesvoorbereiding (basisprincipes) - websites consulteren
Vak- en vakdidactische informatiebronnen - Digitale bronnen en naslagwerken consulteren zoals grammatica's, woordenboeken en websites
Basiswoordenschat & verbreding - Confusables - Grammatica - Lezen, Spreken (mondelinge presentatie), Luisteren (naar presentaties & BBC), Schrijven (brief, e-mail) - Fonetiek (klankleer + zichzelf opnemen)
Actualiteit m.b.t. het onderwijsvak: invloeden op politieke realiteit, sociale zaken (burgerzin), economisch domein, vrije omgeving, juridisch domein en/of ecologie
Volgtijdelijkheid (VT)
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Begincompetenties
De eindcompetenties van het secundair onderwijs.
Eindcompetenties
OLR
03 Een professionele visie ontwikkelen gekoppeld aan de maatschappelijke realiteit vanuit een internationale en een brede culturele participatie
04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven
dOLR
03.1 Maatschappelijke thema's en ontwikkelingen verantwoord naar onderwijs vertalen
04.2 Eigen vakspecifieke en didactische expertise continu vernieuwen
Onderwijsorganisatie (omschrijving)
Hoorcollege met interactieve elementen
Begeleiding
Begeleiding door lector tijdens de lessen
Monitoraat op afspraak en via mail
Gebruik van elektronische leeromgeving
Evaluatie
Eerste examenkans
Schriftelijk examen (70% van de totaliteit van de beoordeling) + 20% schriftelijk examen permanent assessment grammar tijdens de les + 10% oral skills tijdens de les.
Het aantal vragen bij het schriftelijk examen wordt bepaald naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringstijd. Er wordt duidelijk aangegeven op welk gedeelte van de leerinhoud het examen zich richt.
Het behoort tot de verantwoordelijkheid van de student, wil hij slagen voor dit opleidingsonderdeel, om tijdens de aangeboden lessen aanwezig te zijn, actief te participeren in de gehanteerde didactische werkvormen, de vooropgestelde opdrachten uit te werken en de opgelegde deadlines m.b.t. de taken en opdrachten te respecteren.
Bijzondere bepalingen: Cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019
Tweede examenkans
Schriftelijk examen (100% van de totaliteit van de beoordeling)
Het aantal vragen bij het schriftelijk examen wordt bepaald naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringstijd. Er wordt duidelijk aangegeven op welk gedeelte van de leerinhoud het examen zich richt.
Bijzondere bepalingen: Cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019
Boeken en syllabi
1. Verplicht aan te kopen boeken
Advanced Grammar in Use Third Edition booksVerplicht - Auteur: Martin Hewings
- Uitgever: Cambridge University Press
- Editie: Third Edition books
- ISBN-nr: 978-11-076-9738-6
Andere studiematerialen
Syllabus beschikbaar op elektronische leeromgeving.
Studiekosten
De totale kostprijs van de handboeken vermeld onder de rubriek ‘Studiematerialen: Verplicht’ wordt geraamd op ongeveer 70 euro. De geraamde kostprijs is eenmalig in het geval deze vermelde handboeken in meerdere opleidingsonderdelen en/of meerdere modeltrajecten aangewend worden.
Trefwoorden
Vakdidaktiek
Lerarenvorming
Vreemde talenonderwijs
Grammatica, semantiek, semiotiek, syntaxis
Lexicologie
Engelse taal- en letterkunde