Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Engels 13992/4161/1819/1/50
Studiegids

Engels 1

3992/4161/1819/1/50
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, trajectschijf 1
    Keuzeoptie:
    • Engels
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 9 studiepunten
Gewicht: 9,00
Totale studietijd: 243,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Semester 1)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk39,00 uren
Hoorcollege30,00 uren
Werkcollege48,00 uren
Zelfstudie126,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: De Puydt Ariane
Andere docenten: Van Stichel Mira
Taalvak: Ja, Engels
Onderwijstalen: Engels
Kalender: Semester 1

Doelstellingen

Actuele maatschappelijke structuren en tendensen verduidelijken. 3.1,T

Maatschappelijk, internationaal en intercultureel participeren
Actuele maatschappelijke tendensen in het onderwijsvak in essentie verduidelijken. 3.1 W&I

Professionaliseren
Vakkennis m.b.t. het eigen onderwijsvak beheersen.  4.2 T
Basisconcepten uit de vakdidactiek hanteren. 4.2 W&I
Informatiekanalen met betrekking tot het onderwijsvak en vakdidactiek opzoeken. 4.2 W&I

Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen

Modeltraject 2:

Onderwijsvak Engels 3

Onderwijsvak Engels 4

Praktijk 2: vakleraar Engels worden

Modeltraject 3:

Onderwijsvak Engels 5

Praktijk 3: beginnende leraar zijn

Horizontale afstemming:

Onderwijsvak Engels 2

Er staan als leraar

(Be)grijp onderwijs

Algemene didactiek 1

De leraar @ 21E

Psychologie

Algemene didactiek 2

Praktijk 1: exploreren

Praktijk 1: assisteren

Individueel ontwikkelingstraject 1


Inhoud

Didactiek : Learning & Teaching, Classroom Management, Teaching Vocabulary, Teaching Spelling, Use of Visuals in Class, Teaching Grammar (basisprincipes), Opmaak van een lesvoorbereiding (basisprincipes) - websites consulteren

Vak- en vakdidactische informatiebronnen - Digitale bronnen en naslagwerken consulteren zoals grammatica's, woordenboeken en websites

Basiswoordenschat & verbreding - Confusables - Grammatica - Lezen, Spreken (mondelinge presentatie), Luisteren (naar presentaties & BBC), Schrijven (brief, e-mail) - Fonetiek (klankleer + zichzelf opnemen)

Actualiteit m.b.t. het onderwijsvak: invloeden op politieke realiteit, sociale zaken (burgerzin), economisch domein, vrije omgeving, juridisch domein en/of ecologie


Volgtijdelijkheid (VT)

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties

De eindcompetenties van het secundair onderwijs.

Eindcompetenties

OLR

03  Een professionele visie ontwikkelen gekoppeld aan de maatschappelijke realiteit vanuit een internationale en een brede culturele participatie

04  Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven

dOLR

03.1 Maatschappelijke thema's en ontwikkelingen verantwoord naar onderwijs vertalen

04.2  Eigen vakspecifieke en didactische expertise continu vernieuwen

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Hoorcollege met interactieve elementen

Begeleiding

Begeleiding door lector tijdens de lessen

Monitoraat op afspraak en via mail

Gebruik van elektronische leeromgeving



Evaluatie

Eerste examenkans
Schriftelijk examen (70% van de totaliteit van de beoordeling) + 20% schriftelijk examen permanent assessment grammar tijdens de les + 10% oral skills tijdens de les.
Het aantal vragen bij het schriftelijk examen wordt bepaald naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringstijd. Er wordt duidelijk aangegeven op welk gedeelte van de leerinhoud het examen zich richt.
Het behoort tot de verantwoordelijkheid van de student, wil hij slagen voor dit opleidingsonderdeel, om tijdens de aangeboden lessen aanwezig te zijn, actief te participeren in de gehanteerde didactische werkvormen, de vooropgestelde opdrachten uit te werken en de opgelegde deadlines m.b.t. de taken en opdrachten te respecteren.
Bijzondere bepalingen: Cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019

Tweede examenkans
Schriftelijk examen (100% van de totaliteit van de beoordeling)

Het aantal vragen bij het schriftelijk examen wordt bepaald naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringstijd. Er wordt duidelijk aangegeven op welk gedeelte van de leerinhoud het examen zich richt.
Bijzondere bepalingen: Cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019

Boeken en syllabi

1. Verplicht aan te kopen boeken
Advanced Grammar in Use Third Edition booksVerplicht
  • Auteur: Martin Hewings
  • Uitgever: Cambridge University Press
  • Editie: Third Edition books
  • ISBN-nr: 978-11-076-9738-6

Andere studiematerialen

Syllabus beschikbaar op elektronische leeromgeving.

Studiekosten

De totale kostprijs van de handboeken vermeld onder de rubriek ‘Studiematerialen: Verplicht’ wordt geraamd op ongeveer 70 euro. De geraamde kostprijs is eenmalig in het geval deze vermelde handboeken in meerdere opleidingsonderdelen en/of meerdere modeltrajecten aangewend worden.

Trefwoorden

Vakdidaktiek
Lerarenvorming
Vreemde talenonderwijs
Grammatica, semantiek, semiotiek, syntaxis
Lexicologie
Engelse taal- en letterkunde