Academiejaar
2018-19
Komt voor in:
- Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
9 studiepunten
Gewicht:
9,00
Totale studietijd: 243,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Semester 1)
Onderwijsorganisatie (studietijd)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een
- creditcontract.
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Lagaert Veerle
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Doelstellingen
Maatschappelijk, internationaal en intercultureel participeren
Actuele maatschappelijke tendensen in het onderwijsvak in essentie verduidelijken. 3.1 W&I
Professionaliseren
Vakkennis m.b.t. het eigen onderwijsvak beheersen. 4.2 T
Basisconcepten uit de vakdidactiek hanteren. 4.2 W&I
Informatiekanalen met betrekking tot het onderwijsvak en vakdidactiek opzoeken. 4.2 W&I
Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:
Modeltraject 2:
Onderwijsvak Economie 3
Onderwijsvak Economie 4
Praktijk 2: vakleraar Economie worden
Modeltraject 3:
Onderwijsvak Economie 5
Praktijk 3: beginnende leraar zijn
Horizontale afstemming:
Onderwijsvak Economie 2
Er staan als leraar
(Be)grijp onderwijs
Algemene didactiek 1
De leraar @ 21E
Psychologie
Algemene didactiek 2
Praktijk 1: exploreren
Praktijk 1: assisteren
Individueel ontwikkelingstraject 1
Inhoud
Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:
De eenvoudige economische kringloop ontrafelen: de gezinnen en de bedrijven. Bij de gezinnen, bespreking van: inkomen uit arbeid en kapitaal, sociale zekerheidssystemen voor werknemers en zelfstandigen, sparen en beleggen, belastingen, kredieten, verzekeringen. Naast de bespreking van de bedrijven (oprichting, soorten, bedrijfssectoren) ook studie van de handel en de handelaar.
Vakdidactische concepten: een pakkend begin en inductief werken.
Vak- en vakdidactisch informatiebronnen: Optimum reeks en andere handboeken SO, actualiteitsprogramma's, (digitale) kranten, vaktijdschriften en yurls: economie_handel.
Actualiteit m.b.t. onderwijsvak: invloeden op politieke realiteit, sociale zaken, economisch domein, vrije omgeving, juridisch domein en/of ecologie.
Volgtijdelijkheid (VT)
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Begincompetenties
Eindtermen secundair onderwijs
Eindcompetenties
Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.
OLR
03 Een professionele visie ontwikkelen gekoppeld aan de maatschappelijke realiteit vanuit een internationale en een brede culturele participatie
04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven
dOLR
03.1 Maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen verantwoord naar onderwijs vertalen
04.2 Eigen vakspecifieke en didactische expertise continu vernieuwen
Onderwijsorganisatie (omschrijving)
Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.
Hoorcollege met interactieve elementen - Opdracht gestuurd onderwijs - Begeleid zelfstandig werk - Begeleide zelfstudie
Begeleiding
Monitoraat op afspraak en via mail
Gebruik van elektronische leeromgeving
Zelfstudiemateriaal
Evaluatie
Eerste examenkans
Schriftelijk examen (85% van de totaliteit van de beoordeling)
Opdrachten (15% van de totaliteit van de beoordeling)
Het aantal vragen bij het schriftelijk examen wordt bepaald naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringstijd. Er wordt duidelijk aangegeven op welk gedeelte van de leerinhoud het examen zich richt.
Bijzondere bepalingen: Cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019).
Bijzondere bepalingen: Het behoort tot de verantwoordelijkheid van de student, wil hij slagen voor dit opleidingsonderdeel, om tijdens de aangeboden lessen aanwezig te zijn, actief te participeren in de gehanteerde didactische werkvormen, de vooropgestelde opdrachten uit te werken en de opgelegde deadlines m.b.t. de taken en opdrachten te respecteren.
Tweede examenkans
Voor de tweede examenkans worden dezelfde evaluatievormen en dezelfde verdeling percentage beoordeling aangewend als in de eerste examenkans.
Studiekosten
De totale kostprijs van de handboeken vermeld onder de rubriek ‘Studiematerialen: Verplicht’ wordt geraamd op ongeveer 70,00 euro. De geraamde kostprijs is eenmalig in het geval deze vermelde handboeken in meerdere opleidingsonderdelen en/of meerdere modeltrajecten aangewend worden.
De kostprijs van ander verplicht schriftelijk studiemateriaal wordt geraamd op ongeveer 15,00 euro.
Bijkomende andere studiekosten worden geraamd op ongeveer 25,00 euro: de reële kostprijs hangt af van de actuele kostprijs van het verplicht aan te schaffen materieel/materiaal en van de verplichte activiteiten waaraan de studenten dienen deel te nemen.
Trefwoorden
Vakkennis en -vaardigheden
Vakdidactiek
Lerarenvorming
Economie