Academiejaar
2018-19
Komt voor in:
- Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Gewicht:
3,00
Totale studietijd: 81,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2019 (Semester 2)
Onderwijsorganisatie (studietijd)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Lescur Alain
Andere docenten: Labee Lien, Van Oost Hilde, Verhoeyen Koen
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Doelstellingen
Professionaliseren
De functionaliteiten van de elektronische leeromgeving benoemen 4.1 W&I
Verduidelijken hoe de elektronische leeromgeving in te zetten om het onderwijsleerproces te verbeteren. 4.1 W&I
Het begrip mediawijsheid volledig omschrijven. 4.1 W&I
Sociale en ethische aspecten van ICT onderscheiden. 4.1 W&I
Aspecten van mediawijsheid kritisch, bewust en actief voor de onderwijspraktijk aanwenden. 4.1 T
Sociale en ethische aspecten van ICT hanteren. 4.1 T
Verschillende bronnen en vormen van berichtgeving over (onderwijs)onderzoek correct raadplegen. 6.1 W&I
Een selectie maken uit verschillende bronnen en vormen van berichtgeving voor (onderwijs)onderzoek. 6.1 T
Krachtige leeromgeving
Functioneel gebruik van multimedia in het kader van leeractiviteiten grondig beschrijven. 8.1 W&I
Binnen mediawijsheid het aspect van een verantwoordde en veilige (ICT) omgeving bewaken. 8.1 – W&I
Cloud systemen functioneel inzetten. 8.1 W&I
ICT-tools voor samenwerkend leren inzetten. 8.1 T
Mogelijkheden van multimedia in het kader van leeractiviteiten onderzoeken. 8.1 T
De juiste software/apps gebruiken om educatief materiaal te maken. 8.1 T
(zelfgemaakte) ICT-tools aanwenden om te differentiëren. 8.1 T
De competenties, opgenomen in de 21st century skills, voortdurend aanwenden met het oog op de huidige kennis- en netwerksamenleving. 8.1 T
Bewust vanuit de ICT vakoverschrijdende eindtermen werken. 9.3 W&I
Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen.
Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:
Modeltraject 2:
Onderzoek binnen leerdomeinen
Praktijk 2: vakleraar X worden
Praktijk 2: WPL LO
Praktijk 2: WPL BR
Modeltraject 3:
Bachelorproef
Praktijk 3: beginnende leraar zijn
Praktijk 3: WPL 1
Praktijk 3: WPL 2
Horizontale afstemming:
Onderwijsvak X1
Onderwijsvak X2
Praktijk 1: exploreren
Praktijk 1: assisteren
Praktijk 1: WPL exploreren
Praktijk 1: WPL assisteren
Individueel ontwikkelingstraject 1
Inhoud
Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:
Aan de slag met de 21ste century skills
Digitale didactiek
Algemene mediakunde
Sociaal-ethische aspecten van ICT. Ethiek en weerbaarheid in de informatiesamenleving
Mediawijs en het belang van mediawijsheid voor onderwijs. De verplichtingen en verantwoordelijkheden in mediagedrag voor leerkrachten en leerlingen.
Uitwisselen en verzamelen van data, samenwerken aan data (collaboration tools)
Soorten informatiebronnen (primair, secundair …) - Bronnenanalyse - Auteursrecht, gegevensbescherming en privacy
Zoekstrategieën en soorten databanken: bv. BYB, bv. Informatievaardigheden
Multimedia voor leeractiviteiten - Kennismaking met multimediale leermiddelen zoals video en fotobewerking, leerpaden maken, screencasts maken, online toeten opzetten, stop-motion maken, diverse apps leren inzetten, ...
Forums leren inzetten om het leerproces te bevorderen
ICT tool aanmaken die het mogelijk maken om aan de hand van flipping the classroom onderwijs te verstrekken
ICT tools aanmaken om het remediëren en differentiëren te faciliteren
Volgtijdelijkheid (VT)
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Begincompetenties
Eindtermen secundair onderwijs
Eindcompetenties
Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.
OLR
04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven
06 Zich via een onderzoekende houding inzetten om de eigen onderwijsrealiteit continu te realiseren
08 Ondernemend een dynamisch en innoverende leeromgeving creëren in al zijn facetten
09 Vakinhoudelijke en didactische expertise integreren om op maat leerkansen voor alle leerlingen te creëren
dOLR
04.1 Actuele methodieken en technologie in de eigen onderwijspraktijk integreren
06.1 De resultaten van praktijkgericht onderwijsonderzoek interpreteren
08.1 Leerlingen begeleiden in het functioneel en met kritische zin aanwenden van multimedia, ICT en andere leermiddelen
09.3 Een coherente samenhang nastreven in het onderwijsaanbod zowel vakspecifiek als vakoverschrijdend.
Onderwijsorganisatie (omschrijving)
Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.
Hoorcollege met activerende elementen
Flipping the classroom
Begeleiding
Monitoraat op afspraak en via e-mail
Gebruik van elektronische leeromgeving
Zelfstudiemateriaal/cursusmateriaal
Evaluatie
Eerste examenkans
Schriftelijk examen (40 % van de totaliteit van de beoordeling)
Opdracht (60 % van de totaliteit van de beoordeling)
Peer-assessment (zodoende de groepsscore te individualiseren) Bij niet deelname aan de peer-assessment wordt de eindscore op twintig met twee twintigsten verminderd.
Het aantal vragen bij het schriftelijk examen wordt bepaald naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringstijd. Er wordt duidelijk aangegeven op welk gedeelte van de leerinhoud het examen zich richt.
Bijzondere bepalingen: Cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019
Bijzondere bepalingen
Het behoort tot de verantwoordelijkheid van de student, wil hij slagen voor dit opleidingsonderdeel, om tijdens de aangeboden lessen aanwezig te zijn, actief te participeren in de gehanteerde didactische werkvormen, de vooropgestelde opdrachten uit te werken en de opgelegde deadlines m.b.t. de taken en opdrachten te respecteren.
Tweede examenkans
Voor de tweede examenkans worden dezelfde evaluatievormen en dezelfde verdeling percentage beoordeling aangewend als in de eerste examenkans.
Het aantal vragen bij het schriftelijk examen wordt bepaald naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringstijd. Er wordt duidelijk aangegeven op welk gedeelte van de leerinhoud het examen zich richt.
Bijzondere bepalingen: cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019
Studiekosten
De totale kostprijs van de handboeken vermeld onder de rubriek ‘Studiematerialen: Verplicht’ wordt geraamd op ongeveer 0 euro. De geraamde kostprijs is eenmalig in het geval deze vermelde handboeken in meerdere opleidingsonderdelen en/of meerdere modeltrajecten aangewend worden.
De kostprijs van ander verplicht schriftelijk studiemateriaal wordt geraamd op ongeveer 15 euro.
Bijkomende andere studiekosten worden geraamd op ongeveer 15 euro: de reële kostprijs hangt af van de actuele kostprijs van het verplicht aan te schaffen materieel/materiaal en van de verplichte activiteiten waaraan de studenten dienen deel te nemen.
Trefwoorden
flipping the classroom
21ste century skills
digitale didactiek
Sociale pedagogiek
ICT
multimediale leermiddelen
Apps
Computergesteund onderwijs
Lerarenvorming