Academiejaar
2018-19
Komt voor in:
- Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Gewicht:
3,00
Totale studietijd: 81,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Semester 1)
Onderwijsorganisatie (studietijd)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een
- creditcontract.
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Eggermont Pieter
Andere docenten: BEX Tine, Roelandt Filip
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Doelstellingen
Maatschappelijk, internationaal en intercultureel participeren
Actuele maatschappelijke tendensen in het onderwijsvak in essentie verduidelijken. 3.1 W&I
Professionaliseren
Vakkennis m.b.t. het eigen onderwijsvak beheersen. 4.2 T
Basisconcepten uit de vakdidactiek hanteren. 4.2 W&I
Informatiekanalen met betrekking tot het onderwijsvak en vakdidactiek opzoeken. 4.2 W&I
Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming te aanzien van andere opleidingsonderdelen
Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:
Modeltraject 2:
Lichamelijke opvoeding: verdieping individuele sporten
Praktijk 2: WPL LO
Modeltraject 3:
Praktijk 3: WPL 1
Praktijk 3: WPL 2
Watersafety
Horizontale afstemming:
Er staan als leraar
(Be)grijp onderwijs
Algemene didactiek 1
De leraar @ 21E
Psychologie
Algemene didactiek 2
Onderwijsvak: Lichamelijke opvoeding
Praktijk 1: WPL exploreren
Praktijk 1: WPL assisteren
Individueel ontwikkelingstraject 1
Inhoud
Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen
Vakdidactische en Vakspecifieke inhouden
Atletiek: Atletiek: looptechnische vaardigheden, inzichten verwerven in het bewegingsverloop van verschillende atletiekspecifieke disciplines, techniek- en prestatieopdrachten (verspringen, kogelstoten, startactie, uithouding).
Gym: elementaire grondoefeningen en basissprongen, ontwikkelen van fysieke basiseigenschappen, helperstechnieken ifv de veiligheid
Zwemmen: basisvaardigheden van het zwemmen, theoretische en praktische kennis van de leerlijn zwemmen 2014, persoonlijke ontwikkeling van de fysieke eigenschappen van het zwemmen
Volgtijdelijkheid (VT)
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Begincompetenties
Eindtermen secundair onderwijs
Eindcompetenties
Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.
OLR
04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven
dOLR
04.2 Eigen vakspecifieke en didactische expertise continu vernieuwen
opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs
Onderwijsorganisatie (omschrijving)
Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.
Hoorcollege met interactieve elementen
Thematisch gestuurd onderwijs
Demonstraties
Practicum/skills lab
Begeleid zelfstandig werk
Begeleide zelfstudie
Begeleiding
Monitoraat op afspraak en via mail
Gebruik van elektronische leeromgeving
Zelfstudiemateriaal
Evaluatie
Eerste examenkans
Tussentijdse vaardigheidstest (aanwezigheid vereist) (80% van de totale beoordeling)
Het niet kunnen zwemmen van de 200m-afstandsproef (in een zwemslag naar keuze) leidt tot een sanctionering van de eindscore voor individuele sporten 1
Mondeling examen (20% van de totale beoordeling)
Bijzondere bepalingen: Cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019
Het behoort tot de verantwoordelijkheid
van de student, wil hij slagen voor dit opleidingsonderdeel, om tijdens
de aangeboden lessen aanwezig te zijn, actief te participeren in de
gehanteerde didactische werkvormen, de vooropgestelde opdrachten uit te
werken en de opgelegde deadlines m.b.t. de taken en opdrachten te
respecteren.
Tweede examenkans
Voor de tweede examenkans worden volgende evaluatievormen aangewend
Vaardigheidstest (80% van de totale beoordeling)
Het niet kunnen zwemmen van de 200m-afstandsproef (in een zwemslag naar keuze) leidt tot een sanctionering van de eindscore voor individuele sporten 1
Mondeling examen (20% van de totale beoordeling)
Bijzondere bepalingen: Cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019
Studiekosten
De totale kostprijs van de handboeken vermeld onder de rubriek ‘Studiematerialen: Verplicht’ wordt geraamd op ongeveer 60 euro. De geraamde kostprijs is eenmalig in het geval deze vermelde handboeken in meerdere opleidingsonderdelen en/of meerdere modeltrajecten aangewend worden.
Trefwoorden
Vakdidaktiek
Lerarenvorming
Lichamelijke opleiding, motorische ontwikkeling, sport