Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
(Be)grijp onderwijs30226/4161/1819/1/91
Studiegids

(Be)grijp onderwijs

30226/4161/1819/1/91
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Gewicht: 3,00
Totale studietijd: 81,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Semester 1)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk28,00 uren
Hoorcollege15,00 uren
Werkcollege4,00 uren
Zelfstudie34,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: De Maegd Katrien
Andere docenten: Cosyns Jasper, Sys Hannelore
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Doelstellingen

Communiceren
Argumentatietechnieken grondig aanwenden. 1.1 T

Maatschappelijk, internationaal en intercultureel participeren
De structuur en de organisatie van onderwijs verduidelijken. 3.1 W&I
Actief en maatschappelijk verantwoord burgerschap omschrijven. 3.1 W&I
De effecten van actuele maatschappelijke structuren en tendensen op onderwijs grondig becommentariëren. 3.1 T
Actuele onderwijsthema's systemisch benaderen. 3.1 W&I
Actuele maatschappelijke tendensen binnen onderwijs correct in een internationale context plaatsen. 3.2 W&I
Waarden en normen correct omschrijven. 3.3 W&I
Het eigen sociaal-cultureel bewustzijn en dat van anderen illustreren. 3.3 W&I
Cultuurparticipatieproces onderbouwd uitbreiden 3.3 W&I

Leerbegeleiding
De deontologie van het lerarenberoep passend illustreren. 10.1 W&I


Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen.

Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:
Modeltraject 2:
Praktijk 2: vakleraar X worden
Praktijk 2: WPL LO
Praktijk 2: WPL BR
Assistent in diverse contexten
Modeltraject 3:
Praktijk 3: beginnende leraar zijn
Praktijk 3: in diverse contexten werken
Praktijk 3: WPL 1
Praktijk 3: WPL 2
Keuzemodule
Thematische uitdieping
Horizontale afstemming:
Onderwijsvak X1
Onderwijsvak X2
Praktijk 1: exploreren
Praktijk 1: assisteren
Praktijk 1: WPL exploreren
Praktijk 1: WPL assisteren

Inhoud

Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:

Deel 1 - Onderwijsorganisatie binnen de politieke & bestuurlijke realiteit en op verschillende domeinen zoals sociale zaken/ economische en vrije omgeving/ culturele diversiteit/ juridisch en ecologie. Exemplarisch wordt het onderwijssysteem binnen landen naast België besproken.

Deel 2 - Actualiteit en de effecten/ gevolgen binnen onderwijs: hervorming secundair onderwijs, M-decreet, onthaalbeleid, gelijke onderwijskansen, (super)diversiteit in maatschappij en onderwijs, stromingen binnen onderwijs ... . Inleiding over twee educaties binnen onderwijs (cf. VOET): cultuureducatie en educatie voor duurzame ontwikkeling. 

Deel 3 - Kritisch denken: argumentatietechnieken, betoog en filosofisch gesprek.

De onderdelen worden systemisch benaderd, vertrekkende uit de actualiteit.

Voor LO-BR worden enkele inhouden uit deel 2 afgebakend en worden inhouden met betrekking tot de sportsector aangereikt: politiek en sport, sportbeleid in Vlaanderen, doelgroepen in sport, internationale contexten van sport met een verplicht luik over de organisatie van de sport. 


Volgtijdelijkheid (VT)

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties

Eindtermen secundair onderwijs

Eindcompetenties

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.

Opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR)
01 Constructief communiceren in diverse contexten met alle actoren
03 Een professionele visie ontwikkelen gekoppeld aan de maatschappelijke realiteit vanuit een internationale en een breed culturele participatie
10 Binnen het juridisch, deontologisch, organisatorisch en administratief kader, efficiënt en effectief functioneren

deel-OLR
01.1 Zich krachtig en expressief als leraar positioneren
03.1 Maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen verantwoord naar onderwijs vertalen
03.2 Het beroep van leraar vorm geven door een internationale participatie
03.3 Het beroep van leraar vorm geven door een breed culturele participatie
10.1 Relevante en actuele juridische en administratieve taken behorend tot het leraarschap correct en deontologisch uitvoeren.



Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Werkcollege (interactievorm: gespreksvorm; filosofisch gesprek)
Hoorcollege met activerende elementen. 
Begeleid zelfstandig werk

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.

Begeleiding

Monitoraat op afspraak en via mail
Gebruik van elektronische leeromgeving

Evaluatie

Eerste examenkans

Schriftelijk examen met open vragen zowel met open als gesloten boek (100 % van de totaliteit van de beoordeling). 

Het aantal vragen bij het schriftelijk examen wordt bepaald naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringstijd. Er wordt duidelijk aangegeven op welk gedeelte van de leerinhoud het examen zich richt.

Het behoort tot de verantwoordelijkheid van de student, wil hij slagen voor dit opleidingsonderdeel, om tijdens de aangeboden lessen aanwezig te zijn, actief te participeren in de gehanteerde didactische werkvormen, de vooropgestelde opdrachten uit te werken en de opgelegde deadlines m.b.t. de taken en opdrachten te respecteren.

Bijzondere bepalingen: Cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019.



Tweede examenkans
Voor de tweede examenkans worden dezelfde evaluatievormen en dezelfde verdeling percentage beoordeling aangewend als in de eerste examenkans.

Het aantal vragen bij het schriftelijk examen wordt bepaald naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringstijd. Er wordt duidelijk aangegeven op welk gedeelte van de leerinhoud het examen zich richt.

Bijzondere bepalingen: Cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019.


Boeken en syllabi

1. Verplicht aan te kopen boeken
Dus, want, maar en tenzijVerplicht
  • Auteur: De Maeyer Jan
  • Editie: .
  • ISBN-nr: 978-94-629-2981-4
2. Syllabi
syllabus (Be)grijp onderwijsVerplicht
  • Auteur: De Maegd Katrien, Permentier Veerle
  • Editie: 2018-2019

Studiekosten

De totale kostprijs van de handboeken vermeld onder de rubriek ‘Studiematerialen: Verplicht’ wordt geraamd op maximum 30 euro . De geraamde kostprijs is eenmalig in het geval deze vermelde handboeken in meerdere opleidingsonderdelen en/of meerdere modeltrajecten aangewend worden.

Trefwoorden

Lerarenvorming

Sociale pedagogiek