Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Bachelorproef1286/4161/1819/1/02
Studiegids

Bachelorproef

1286/4161/1819/1/02
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Gewicht: 6,00
Totale studietijd: 162,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Semester 1) of 15.03.2019 (Semester 2)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk162,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Vuye Jan
Andere docenten: BEX Tine, Block Jan, Bossuyt Barber, Cochuyt Jo, Dalkiran Papatya, Dehaene Serano, Delrue Marlies, Demeestere Maarten, Demol Annemie, Gaublomme An, Geysen Wis, Gobyn Saartje, Lagaert Veerle, Lerouge Sophie, Lescur Alain, Moens Grietje, Mouton Tania, Roelandt Filip, Sichien Els, Speleers Lise, Steenhout Petra, Van Daele Annick, Vandaele Bart, Van Eenoo Kevin, Vanhaute Sandra, Van Laethem Marita, Van Landeghem Jouri
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2

Doelstellingen

Communiceren
Gestructureerd een verslag en een presentatie geven voor een jury over thema's uit de praktijk. 1.4 I

Professionaliseren
De basisprincipes van gegevensverzameling binnen een praktijkgericht onderzoek hanteren. 6.1 I
Adviezen vanuit de onderzoeksresultaten aangeven. 6.2 W&I
De onderzoekscyclus voor praktijkgericht onderzoek uitvoeren. 6.2 I
Gemotiveerd verschillende onderzoeksmethodes hanteren voor praktijkgericht onderzoek. 6.2 I
Onderzoeksopzet en praktijkonderzoek verdedigen. 6.2 I
Informatie op actuele relevantie, objectiviteit, betrouwbaarheid en autoriteit van de auteur(s) betreffende de aangehaalde onderwerpen hanteren. 6.2 I

Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen. 

Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:
Modeltraject 1:
De leraar @ 21E
Praktijk 1: assisteren
Praktijk 1: WPL assisteren
Modeltraject 2:
Onderzoek binnen leerdomeinen
Praktijk 2: vakleraar X worden
Praktijk 2: WPL LO
Praktijk 2: WPL BR
Horizontale afstemming:
Onderwijsvak X5
Praktijk 3: beginnende leraar zijn
Praktijk 3: in diverse contexten werken
Praktijk 3: WPL 1
Praktijk 3: WPL 2

Inhoud

Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen: 

Onderzoeksstappen: oriënteren, plannen, ontwerpen, verzamelen, analyseren, concluderen en rapporteren
Bronnenanalyse
Wetenschappelijk zoeken - Endnote


Volgtijdelijkheid (VT)

(geslaagd of gedelibereerd voor Project vakoverschrijdende eindtermen OF geslaagd of gedelibereerd voor Onderzoekslabo binnen leerdomeinen OF geslaagd of gedelibereerd voor Onderzoek binnen leerdomeinen) EN (geslaagd of gedelibereerd voor Leerlingenbegeleiding OF geslaagd of gedelibereerd voor Diversiteit OF geslaagd of gedelibereerd voor Assistent in diverse contexten) EN ((buiten trajectschijf 3 al minstens 101 studiepunten afgewerkt hebben OF ((((geslaagd of gedelibereerd voor Lichamelijke opvoeding 3 OF ((geslaagd of gedelibereerd voor Lichamelijke opvoeding: sportmethodiek en didactiek 2 OF geslaagd of gedelibereerd voor Lichamelijke opvoeding: sportmethodiek en didactiek 2: individuele sporten) EN (geslaagd of gedelibereerd voor Lichamelijke opvoeding: verdedigings- en contactsporten OF geslaagd of gedelibereerd voor Lichamelijke opvoeding: verdedigings- en contactsporten OF geslaagd of gedelibereerd voor Lichamelijke opvoeding: sportmethodiek en didactiek 2: doel- en terugslagsporten))) EN (geslaagd of gedelibereerd voor Lichamelijke opvoeding 4 OF (geslaagd of gedelibereerd voor Lichamelijke opvoeding: verdieping doel- en terugslagsporten EN geslaagd of gedelibereerd voor Lichamelijke opvoeding: verdieping individuele sporten))) OF ((geslaagd of gedelibereerd voor Bewegingsrecreatie 3 OF (geslaagd of gedelibereerd voor Bewegingsrecreatie: fitnessinstructor EN geslaagd of gedelibereerd voor Bewegingsrecreatie: outdoor animator)) EN (geslaagd of gedelibereerd voor Bewegingsrecreatie 4 OF (geslaagd of gedelibereerd voor Bewegingsrecreatie: verdieping fitness EN geslaagd of gedelibereerd voor Bewegingsrecreatie: verdieping recreatieve sporten)))) EN ((geslaagd of gedelibereerd voor Praktijk onderwijsvak bewegingsrecreatie OF geslaagd of gedelibereerd voor Praktijk 2: WPL bewegingsrecreatie) OF (geslaagd of gedelibereerd voor Praktijk onderwijsvak lichamelijke opvoeding OF geslaagd of gedelibereerd voor Praktijk 2: WPL lichamelijke opvoeding))))).

Begincompetenties

In de facultaire onderwijs- en examenregeling (FOER) vindt men de afspraken inzake volgtijdelijkheid die voor dit opleidingsonderdeel van toepassing zijn.

Eindcompetenties

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs. 

OLR
01 Constructief communiceren in diverse contexten met alle actoren
06 Zich via een onderzoekende houding inzetten om de eigen onderwijsrealiteit continu te realiseren

dOLR
01.4 Effectief en efficiënt communiceren met collega's, directie en externe partners
06.1 De resultaten van praktijkgericht onderwijsonderzoek interpreteren
06.2 Praktijkgericht onderzoek voeren ter optimalisatie van de onderwijspraktijk

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context. 

Wat betreft de organisatie van de bachelorproef dient men de richtlijnen voor de bachelorproef te lezen en op te volgen, ter beschikking via de elektronische leeromgeving.

Begeleiding

Begeleiding met promotor op afspraak en via mail
Gebruik van elektronische leeromgeving
Zelfstudiemateriaal

Wat betreft de begeleiding van de bachelorproef dient men de richtlijnen voor de bachelorproef te lezen en op te volgen, ter beschikking via de elektronische leeromgeving.

Evaluatie

Eerste examenkans

Proces (25 % van de totaliteit van de beoordeling)

Verslag (bachelorproef, 50% van de totaliteit van de beoordeling)

Verdediging (25 % van de totaliteit van de beoordeling) 

Wat betreft de evaluatie van de bachelorproef dient men de richtlijnen voor de bachelorproef te lezen en op te volgen, ter beschikking via de elektronische leeromgeving.

Bijzondere bepalingen: cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019.

 

Tweede examenkans
Voor de tweede examenkans worden dezelfde evaluatievormen en dezelfde verdeling percentage beoordeling aangewend als in de eerste examenkans.
Bijzondere bepalingen: cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019.

Studiekosten

De totale kostprijs van de handboeken vermeld onder de rubriek ‘Studiematerialen: Verplicht’ wordt geraamd op ongeveer 32 euro. De geraamde kostprijs is eenmalig in het geval deze vermelde handboeken in meerdere opleidingsonderdelen en/of meerdere modeltrajecten aangewend worden.

De kostprijs voor de afdruk van een presentatieposter (A1-print) wordt geraamd op ongeveer 10 euro.


Trefwoorden

Lerarenvorming

Onderzoek