Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Marketing9386/4156/1819/1/54
Studiegids

Marketing

9386/4156/1819/1/54
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de modetechnologie, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Gewicht: 3,00
Totale studietijd: 84,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Semester 1)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Hoorcollege24,00 uren
Zelfstudie60,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Bonne Crescentia
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Doelstellingen

Marketing maakt een essentieel deel uit van elk bedrijfsbeleid. Dit opleidingsonderdeel beoogt de studenten vertrouwd te maken met enkele belangrijke marketingbegrippen -en strategieën. Hierbij wordt eveneens aandacht besteed aan de verschillende marketing-mix instrumenten. De studenten wordt een klantgerichte denkwijze aangeleerd, waarin de kwaliteit van de aangeboden producten belangrijk is.

Inhoud

De leerinhoud wordt lineair behandeld.

Deel 1: Inleiding tot de marketing
Deel 2: Strategische marketing
Deel 3: Het marketingproces
Deel 4: Product
Deel 5: Marketingcommunicatie
Deel 6: Prijs
Deel 7: Distributiebeleid

Volgtijdelijkheid (VT)

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties

Geen (beroeps)specifieke begincompetenties vereist.

Eindcompetenties

AC 02.1: De student verwerkt kritisch informatie binnen zijn beroepssector en hij verwerft zo nieuwe beroepskennis.
Indicator 2.1.1: De student evalueert en combineert kritisch de kennis en de inzichten uit zijn beroepssector. (niveau 3)

BC 02.3: De student is vertrouwd met het marketingproces resp. kostprijsanalyse en past deze toe in praktijksituaties.
Indicator 2.3.1: De student past zijn kennis betreffende marketingbegrippen toe in praktijksituaties o.a. het meebepalen van een markt- en verkoopstrategie. (niveau 2)

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Hoorcolleges ondersteunend door praktische voorbeelden. Elektronisch leerplatform.

Begeleiding

Persoonlijk contact. Steeds mogelijkheid tot persoonlijke afspraak met docent of via e-mail. Elektronische leeromgeving via Chamilo.

Evaluatie

Periodegebonden evaluatie

Schriftelijk examen: Open en gesloten vragen, waarbij zowel theorie als praktische toepassingen worden geëvalueerd en eventueel multiple choice.

Mogelijkheid tot tweede examenkans.

Boeken en syllabi

2. Syllabi
Syllabus MarketingVerplicht
  • Auteur: Bonne Cressy
  • Editie: 2018-2019

Studiekosten

ongeveer €5.

Consulteer de facultaire aanvullingen op het onderwijs- en examenreglement voor de regeling van deze en overige bijzondere studiekosten

Trefwoorden

IWETO-code: S190 Bedrijfsbeleid, S191 Marktstudie.