Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Project 4: Digital Factory30418/4156/1819/1/58
Studiegids

Project 4: Digital Factory

30418/4156/1819/1/58
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de modetechnologie, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 9 studiepunten
Gewicht: 9,00
Totale studietijd: 240,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Semester 1)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk120,00 uren
Werkcollege48,00 uren
Zelfstudie72,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Bronselaer Karlijn
Andere docenten: De Smet Inge, Garez Ilse, Goens Marieke, Janssens Erika, Thys Nadine
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Doelstellingen

In een Digital factory worden zoveel mogelijk processen geautomatiseerd en zoveel mogelijk bestanden digitaal verwerkt. In dit project zal de digital factory haar focus leggen op het gedeelte productontwikkeling van een gala ensemble voor een jonge twintiger. Het is de bedoeling om zowel de patronen, de pasbeurten als de communicatie van de informatieflow digitaal te verwerken. D.w.z. dat alle informatie nodig voor de kostcalculatie, voor de productie en voor de kwaliteitscontrole van het prototype digitaal beschikbaar moet zijn. Het is tevens de bedoeling om op zoek te gaan naar andere systemen voor het beheer van alle productinformatie omtrent een kledingstuk. Je maakt een keuze uit het meest geschikte voor de mode-industrie en brengt de processen in kaart die daarin beheerd kunnen worden.

Inhoud

Digitale productontwikkeling van een gala ensemble. Gaande van ontwerpen in Adobe illustrator, opmaak volledig technisch dossier, digitaal patroon in Modaris en doorpassen virtueel sample in 3D fit. Zelfstandig onderzoek naar geschikte PLM systemen om de productievoorbereiding te optimaliseren.

DESIGN: 6u
Startend van een opgelegde targetgroup, inspiratiebron en thema, ontwerpen van een commercieel geschikt gala ensemble.
Het ontwerp bestaat uit een mouwloze bloes en rok.
Dit ontwerp is geschikt voor een jonge vrouw met maat 38 en maat 46. Het ontwerp moet dus geschikt zijn voor beide lichaamsvormen.
De lichaamsmaten en avatar van de doelgroep vind je in de bijlage van deze bundel.
Het model moet symmetrisch opgebouwd zijn.
Dit ontwerp wordt uitgetekend in illustrator in 3 verschillende aanzichten.
Ontwerp van een stofdessin in 3 verschillende kleurvarianten uitgewerkt in illustrator.
Vastleggen eigenschappen van de stof: vezel, binding, soepel vallend,…

PATTERN MAKING CAD: 6u
Opmaak van het digitaal patroon. Er wordt een basispatroon van de rok en mouwloze bloes opgesteld in gradatie. Hierin wordt de modelinterpretatie getekend rekening houdend met de gradaties zodat de styling in alle maten tot zijn recht komt. Uiteindelijk wordt het stofverbruik berekend.

3D FIT: 36u
W1 – w6 aanleren software 3D fit van Lectra. Vanaf week 7 toepassen virtuele doorpassen eigen ontwerp en komen tot een 3D fit simulatie. Na deze doorpas formuleren van comments voor het productieatelier om een proto sample te laten produceren.

TECHNICAL FILE: C-uren
Op zelfstandige basis opmaken van het technisch dossier in het Engels.

PLM: C-uren
Ook in zelfstudie worden de meest geschikte processen van PLM systemen in kaart gebracht. De mogelijkheden om de productievoorbereiding te optimaliseren worden naar voor gebracht.

TOILE: C-uren
Stikken toile om de resultaten van de modelintekening te beoordelen.

Volgtijdelijkheid (VT)

((geslaagd of gedelibereerd voor Patroontekenen 1 EN (geslaagd voor Afwerkingstechnieken 1 OF geslaagd of gedelibereerd voor Prototyping 1)) OF geslaagd of gedelibereerd voor Industriële confectietechnieken 1) EN ((geslaagd of gedelibereerd voor Patroontekenen 2 EN geslaagd of gedelibereerd voor Prototyping 2 EN geslaagd of gedelibereerd voor CAD 1) OF geslaagd of gedelibereerd voor Industriële confectietechnieken 2) EN ((geslaagd of gedelibereerd voor Patroontekenen 3 EN geslaagd of gedelibereerd voor Prototyping 3 EN geslaagd of gedelibereerd voor CAD 2) OF geslaagd of gedelibereerd voor Industriële Confectietechnieken 3) EN ((geslaagd of gedelibereerd voor Prototyping 4 EN geslaagd of gedelibereerd voor Patroontekenen 4 EN geslaagd of gedelibereerd voor CAD 3) OF geslaagd of gedelibereerd voor Industriële Confectietechnieken 4) EN (eerder ingeschreven voor Prototyping functioneel textiel OF eerder ingeschreven voor Confectiemachines 1) EN eerder ingeschreven voor Project 3: Procesinnovatie EN eerder ingeschreven voor Project 1: Designers Inspirerend EN eerder ingeschreven voor Project 2: Smart Design.

Begincompetenties

De eindcompetenties bereikt hebben van Designers Inspirerend, Smart Design, Proces innovatie, Mode en design 1 en 2, patroontekenen1, 2, 3 en 4, prototyping1, 2, 3 en 4, Prototyping functioneel textiel, Product design 1 en 2, CAD1, 2 en 3 .

Eindcompetenties

AC 03.1: De student reflecteert over zijn eigen functioneren.
Indicator 3.1.1: De student reflecteert kritisch over zichzelf en geeft zijn sterktes en zwaktes helder aan. De student formuleert spontaan verbeterdoelen en stuurt uit zichzelf zijn eigen aanpak bij op basis van feedback en nieuwe inzichten. (niveau 3)

AC 04.1: De student werkt projectmatig.
Indicator 4.1.1: De student zorgt voor realistische en relevante doelstellingen door rekening te houden met de beschikbare tijd en middelen, en met onvoorziene omstandigheden. De student plant en structureert complexe werkzaamheden op een methodische, realistische en soepele manier. De student focust en beheerst het verloop van de werkzaamheden. (niveau 3)

AC 04.2:
De student stuurt aan en neemt medeverantwoordelijkheid op voor collectieve resultaten.
Indicator 4.2.1: De student bevordert het doelgericht handelen bij anderen. Hij brengt samenwerkingsverbanden tot stand en handhaaft die. Hij neemt medeverantwoordelijkheid op voor het bepalen, opvolgen en bijsturen van collectieve resultaten. (niveau 3)

AC 05.1: De student kent en past het (internationaal) vakjargon correct toe.
Indicator 5.1.1: De student past systematisch (internationaal) vakjargon correct toe en actualiseert voortdurend zijn vakjargon, aangepast aan de gespecialiseerde (internationale) context waarin hij zich bevindt. (niveau 3)

AC 05.2: De student communiceert mondeling en schriftelijk helder en overtuigend, aangepast aan het niveau van zijn doelgroep.
Indicator 5.2.1: De student verduidelijkt zijn visie en beargumenteert overtuigend zijn standpunten. Hij verdedigt die ten aanzien van een brede of gespecialiseerde doelgroep. (niveau 2)

AC 06.1: De student is creatief.
Indicator 6.1.1: De student wendt autonoom en op basis van praktijkonderzoek nieuwe methoden en hulpmiddelen aan om niet-vertrouwde complexe problemen op te lossen. (niveau 2)

ABC 01.1: De student staat open voor de inbreng van anderen en levert een constructieve bijdrage binnen een multidisciplinair team.
Indicator 1.1.1: De student levert in het kader van een complexe opdracht een constructieve inbreng in een multidisciplinair team. Hij toont respect voor de inbreng van anderen. Hij is opbouwend, assertief en handelt integer ten opzichte van zijn teamleden. nNiveau 3).

ABC 01.2: De student organiseert zijn werkzaamheden met het oog op gestelde deadlines en komt afspraken binnen een team na.
Indicator 1.2.1: De student organiseert zelfstandig complexe werkzaamheden zodat hij met het oog op verschillende deadlines de juiste prioriteiten stelt. De student anticipeert op toekomstige taken en komt afspraken na. (niveau 2)

BC 01.1: De student bedenkt originele, vernieuwende ideeën en werkt deze uit rekening houdend met de commercialisatie van het geconfectioneerd artikel.
Indicator 1.1.1: De student is creatief ingesteld om binnen een bestaande commerciële collectie vernieuwende en originele ideeën te bedenken en uit te werken. (niveau 4)

BC 03.5: De student kent en hanteert sectorspecifieke softwareprogramma’s
Indicator 3.5.1: De student kent en bedient de sectorspecifieke softwareprogramma’s. (niveau 4)

BC 07.1: De student onderzoekt nieuwe ontwikkelingen en innovaties voor techniek- en productvernieuwing
Indicator 7.1.1: De student kent de nieuwe ontwikkelingen en innovaties en bedenkt binnen deze context producten. (niveau 4)

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Projectonderwijs

Begeleiding

Begeleiding tijdens groepsbijeenkomsten en oefeningen

Evaluatie

Evaluatie reflectie: 10 punten (individueel punt)
- Stiptheid, correct taalgebruik en lay-out
- Kritische analyse en reflectie van acties
- Student formuleert positieve acties
- Student formuleert moeilijkheden en verbeterpunten
- Evolutie student

Evaluatie projectmatig werken: 10 punten (individueel punt)
- Beoordelingscriteria teamwork en vergadertechnieken:
- Voorbereiding: agenda, verslagen
- Structuur vergadering
- Actie, tempo en attitude voorzitter en teamleden
- Resultaat: nemen van beslissingen
- Conclusie van vergadering en formulering voor werkweek

Evaluatie presentatie: 20 punten (individueel /15 + groepspunt /5)

Evaluatie inhoud: 60 punten
  - Evaluatiecriteria Design: 10 punten
       Commercieel correct voor target Group, inspiration and theme.
       Niveau Illustrator bestand.
  - Evaluatiecriteria CAD: 10 punten
       Patroon technisch niveau basis patroon, model intekening, gradaties en stofverbruik
  - Evaluatiecriteria 3D fit: 20 punten
       Voorbereiding in 2D Modaris
       Resultaten 3D simulatie
       Terugkoppeling aanpassingen en formulering comments
  - Evaluatiecriteria van Technical File: 10 punten
       Niveau Illustrator bestanden
       Alle informatie beschreven in de handleiding
  - Evaluatiecriteria PLM: 5 punten
       Kritische besluitvorming overzicht mogelijkheden van de geschikte PLM systemen
  - Evaluatiecriteria Toile: 5 punten
       Nauwkeurig, presentabel, belijning en verhouding volgens ontwerp

Studiekosten

Geraamde totaalprijs: 75 euro
- Materialen voor portfolio: 15 euro
- Stof en benodigdheden voor uitwerking prototype: 60 euro

- Seminari en gastspreker: 5 euro

Consulteer de facultaire aanvullingen op het onderwijs- en examenreglement voor de regeling van deze en overige bijzondere studiekosten

Trefwoorden

h745 beeldende kunst - 3D-modeontwerp