Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Project 1: Designers Inspirerend30409/4156/1819/1/43
Studiegids

Project 1: Designers Inspirerend

30409/4156/1819/1/43
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de modetechnologie, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 5 studiepunten
Gewicht: 5,00
Totale studietijd: 150,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2019 (Semester 2)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk96,00 uren
Werkcollege36,00 uren
Zelfstudie18,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Bronselaer Karlijn
Andere docenten: De Smet Inge, Janssens Erika, Laperre Ann, Raes Greet
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2

Doelstellingen

Het ontwerp van een collectie is de start van het productieproces in confectie. Het is belangrijk voor een later beroepsleven dat je het volledige proces kent en hierbij atmosferen en thema's herkent. In groepjes visualiseer en vertaal je beelden en indrukken naar een commerciële ready-to-wear collectie. De designers zijn de inspiratie voor de confectiesector.

Inhoud

Studie van een bestaand confectiemerk en ontwerpen van een collectie voor die kledinglijn.

Opdracht:
Een confectiebedrijf zoekt een stylist voor het ontwerpen van een ready-to-wear collectie voor het komende seizoen.
Analyse van de doelgroep voor de collectie.
Gedetailleerde omschrijving van de doelgroep.
Analyseren van de kledinglijn op basis van collecties van vorige seizoen(en).
Ontwerpen van een nieuwe collectie voor dit merk.
Opmaak van de ontwerpen in Adobe Illustrator. Gebruiken van verschillende functies voor het maken van een ontwerptekening.
Visualiseren van de thematiek waaruit de collectie getekend wordt.
Opstellen van een kleur- en materiaalanalyse.
Ontwerpen van minimum 5 nieuwe silhouetten voor het komende seizoen.

Volgtijdelijkheid (VT)

((simultaan te volgen met Patroontekenen 1 EN simultaan te volgen met Prototyping 1) OF eerder ingeschreven voor Industriële confectietechnieken 1) EN simultaan te volgen met Mode en design 1 EN simultaan te volgen met Productdesign 1 EN (simultaan te volgen met Patroontekenen 2 OF eerder ingeschreven voor Industriële confectietechnieken 2).

Begincompetenties

Het is noodzakelijk Mode en design I, patroontekenen 1, prototyping 1 en productdesign1 gevolgd te hebben.

Eindcompetenties

AC 01.1: De student analyseert en ziet verbanden, met het oog op het oplossen van sectorgebonden vraagstellingen.
Indicator 1.1.1: De student verzamelt en interpreteert zelfstandig relevante gegevens en wendt geselecteerde methodes en hulpmiddelen innovatief aan om niet vertrouwde complexe vraagstellingen op te lossen. (niveau 3)

AC 03.1: De student reflecteert over zijn eigen functioneren.
Indicator 3.1.1: De student reflecteert kritisch over zichzelf en geeft zijn sterktes en zwaktes helder aan. De student formuleert spontaan verbeterdoelen en stuurt uit zichzelf zijn eigen aanpak bij op basis van feedback en nieuwe inzichten. (niveau 2)

AC 04.1: De student werkt projectmatig.
Indicator 4.1.1: De student zorgt voor realistische en relevante doelstellingen door rekening te houden met de beschikbare tijd en middelen, en met onvoorziene omstandigheden. De student plant en structureert complexe werkzaamheden op een methodische, realistische en soepele manier. De student focust en beheerst het verloop van de werkzaamheden. (niveau 2)

AC 04.2: De student stuurt aan en neemt medeverantwoordelijkheid op voor collectieve resultaten.
Indicator 4.2.1: De student bevordert het doelgericht handelen bij anderen. Hij brengt samenwerkingsverbanden tot stand en handhaaft die. Hij neemt medeverantwoordelijkheid op voor het bepalen, opvolgen en bijsturen van collectieve resultaten. (niveau 2)

AC 05.2: De student communiceert mondeling en schriftelijk helder en overtuigend, aangepast aan het niveau van zijn doelgroep.
Indicator 5.2.1: De student verduidelijkt zijn visie en beargumenteert overtuigend zijn standpunten. Hij verdedigt die ten aanzien van een brede of gespecialiseerde doelgroep. (niveau 1)

AC 06.1: De student is creatief.
Indicator 06.1.1: De student wendt autonoom en op basis van praktijkonderzoek nieuwe methoden en hulpmiddelen aan om niet-vertrouwde complexe problemen op te lossen. (niveau 1)

ABC 01.1: De student staat open voor de inbreng van anderen en levert een constructieve bijdrage binnen een multidisciplinair team.
Indicator 1.1.1: De student levert in het kader van een complexe opdracht een constructieve inbreng in een multidisciplinair team. Hij toont respect voor de inbreng van anderen. Hij is opbouwend, assertief en handelt integer ten opzichte van zijn teamleden. (niveau 2)

ABC 01.2: De student organiseert zijn werkzaamheden met het oog op gestelde deadlines en komt afspraken binnen een team na.
Indicator 1.2.1: De student organiseert zelfstandig complexe werkzaamheden zodat hij met het oog op verschillende deadlines de juiste prioriteiten stelt. De student anticipeert op toekomstige taken en komt afspraken na. (niveau 1)

BC 01.1: De student bedenkt originele, vernieuwende ideeën en werkt deze uit rekening houdend met de commercialisatie van het geconfectioneerd artikel;
Indicator 1.1.1: De student is creatief ingesteld om binnen een bestaande commerciële collectie vernieuwende en originele ideeën te bedenken en uit te werken. (niveau 3)

BC01.2: De student ontwerpt een nieuwe collectie conform de strategie van het brand/label.
Indicator 1.2.1: De student ontwerpt een nieuwe collectie gericht op de doelgroep binnen een bestaande brand. (niveau 3)

BC02.2: De student herkent verschillende stijlen en evolutie in de mode en past deze toe.
Indicator 2.2.1: De student beschrijft de stijlevolutie van een ontwerper, onderscheidt de verschillende stijlen en past deze toe. (niveau 4)

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Projectonderwijs:
groepsbijeenkomsten met en zonder begeleiding door lectoren, werkcolleges, atelier, oefensessies.

Begeleiding

Begeleiding van lectoren tijdens groepsbijeenkomsten en oefeningenlessen.

Evaluatie

Totaal te behalen punten: 80 ptn.

Proces: 50 % van het aantal punten
- Reflectieverslagen
- Projectmatig werk
- Presentatie

Product: 50 % van het aantal punten
- Positionering en analyse merk
- Ontwerpen, thematiek en kleur nieuwe collectie
- Referentieplaat
- Patroon en toile ontwerp

tweede examenkans enkel mogelijk voor deel van de productevaluatie

Studiekosten

Geraamde totaalprijs: 105 euro 
- Projecthandleiding "Designers Inspirerend?": wordt  ter beschikking gesteld op Chamilo
- Materialen voor opmaak portfolio: 15 euro
- Tekenmateriaal: 20 euro
- Baalkatoen en stof voor uitwerking silhouet: 70 euro
- Verplicht gebruik van eigen laptop (opgegeven specificaties)

Consulteer de facultaire aanvullingen op het onderwijs- en examenreglement voor de regeling van deze en overige bijzondere studiekosten

Trefwoorden

h745 Beeldende kunst - 3D-modeontwerp