Academiejaar
2018-19
Komt voor in:
- Bachelor in de modetechnologie, trajectschijf 2
Dit is een deel van het opleidingsonderdeel Procesbeheer.
Studieomvang:
2 studiepunten
Gewicht:
2,00
Totale studietijd: 60,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Semester 1)
Onderwijsorganisatie (studietijd)
Dit deel van het opleidingsonderdeel 'Procesbeheer' wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans:
- wel mogelijk.
- indien in eerste examenkans niet geslaagd voor opleidingsonderdeel 'Procesbeheer', moet dit deel enkel herkanst worden indien niet geslaagd.
Titularis: Campens Caroline
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Doelstellingen
Dit opleidingsonderdeel behandelt onderwerpen en technieken die in de wiskundige statistiek aan bod komen, en heeft een ondersteunende en inzicht verruimende functie ten aanzien van de beroepsgerichte opleidingsonderdelen van de opleiding. Er is een selectie gemaakt van onderwerpen die, bij een eerste grondige kennismaking met de statistiek, noodzakelijk zijn. De opgenomen praktische toepassingen leggen de nadruk op het aanleren van diverse begrippen en methoden om de werkelijkheid via een wiskundig model te beschrijven en te verklaren .
Gelet op de mogelijkheden die softwarepakketten o.a. Excel bieden, is het voor de handliggend om te kiezen voor een aanpak waarbij het gebruik hiervan met de leerstof verweven is.
Bovendien moet de vorming tegemoet komen aan bepaalde attitudes en vaardigheden. (zie eindcompetenties)
Inhoud
1. Beschrijvende statistiek
- Gegevens verzamelen
- Gegevens verwerken
- Gegevens karakteriseren
- Verband tussen variabelen
2. Verklarende statistiek
- Begrip kans
- Waarschijnlijkheidsverdelingen
- Steekproefverdelingen
- Schattingsintervallen
Begincompetenties
De eindcompetenties van patroontekenen 1 uit het eerste jaar professionele bachelor Modetechnologie bezitten sterk ter aanbeveling.
Eindcompetenties
AC 01.1: De student analyseert en ziet verbanden, met het oog op het oplossen van sectorgebonden vraagstellingen.
Indicator 1.1.2: De student kan zelfstandig verbanden leggen tussen verschillende kennisaspecten. (niveau 3)
Indicator 1.1.3: De student verwerkt gegevens en kent methoden of hulpmiddelen om een vraag op te lossen (niveau 3)
AC 07.1: De student zorgt ervoor dat zijn werk beantwoordt aan de gestelde eisen.
Indicator 7.1.2: De student beoordeelt zijn resultaat. (niveau 3)
Onderwijsorganisatie (omschrijving)
Hoorcolleges, leergesprekken, oefeningen, begeleid zelfstandig leren
Begeleiding
Door het inbouwen van zelfstudiemateriaal wordt op de heterogeniteit van de studenten ingespeeld. De ervaring leert eveneens dat er efficiƫnter en effectiever onderwijs kan gegeven worden als er van de oefeningen antwoorden, hints en desgevallend volledige uitwerkingen voorhanden zijn.
In de syllabus wordt per hoofdstuk aangegeven wat de noodzakelijke kennis en vaardigheden zijn.
Het leerproces wordt bijkomend begeleid via digitale leeromgeving.
Contact met de lector (digitaal en volgens afspraak), ook tijdens de niet-verplichte contactmomenten.
Feedback bij eventuele opdrachten.
Evaluatie
Max te behalen punten: 50% van het totaal
Periode gebonden evaluatie : 60 % van de punten
- schriftelijk examen: open en gesloten vragen in verband met het toepassen van de theorie, leggen van logische verbanden tussen verschillende begrippen, oefeningen en toepassingen
- mogelijkheid tot tweede examenkans
Niet-periode gebonden evaluatie : 40 % van de punten
- statistische analyse met excel
- mogelijkheid tot tweede examenkans
Andere studiematerialen
Syllabus en werkboek statistische analyse met excel opgesteld door de lesgever (digitaal verkrijgbaar) aangevuld met eigen lesnota's.
Rekenmachine met mogelijkheid tot het berekenen van normale verdeling, binomiale verdeling en Poissonverdeling.
Laptop met windows 10