Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Beleidsinstrumenten voor landschapsplanning33203/4155/1819/1/83
Studiegids

Beleidsinstrumenten voor landschapsplanning

33203/4155/1819/1/83
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de landschaps- en tuinarchitectuur
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Gewicht: 3,00
Totale studietijd: 75,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2019 (Semester 2)
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Docenten: Foré Pieter
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Hoorcollege12,00 uren
Werkcollege12,00 uren
Zelfstudie51,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Hoorcollege, afgewisseld met groepsdiscussie en oefeningensessies.

Omschrijving Doelstellingen

In de dichtbevolkte regio van Vlaanderen ligt de open ruimte onder grote druk door een veelheid aan (ruimtelijke) claims en steeds snellere ruimtelijke evoluties.
Naast het aanbrengen van een uitgebreid begrippenkader m.b.t. ruimtelijke kwaliteit, ruimtelijke draagkracht en ruimtelijk beleid, wordt ook ingegaan op het Vlaams planologisch instrumentarium dat tot doel heeft verdere ruimtelijke ontwikkeling op een doordachte en gestructureerde manier te laten gebeuren.

Tot de doelstellingen behoort ook dat de landschaps- en tuinarchitect beleidsdocumenten - zoals een structuurplan of een ruimtelijke uitvoeringsplan - kan opzoeken, interpreteren, informatie weet te ?lteren en de juiste begrippen leert hanteren, zodoende zijn of haar eigen ontwerpbeslissingen te weten kaderen in het gemeentelijke, provinciale of gewestelijk beleid.
Tevens wordt de wetgeving die van toepassing is op het buitengebied (onder andere: Natuurdecreet, Bosdecreet, Landschapsdecreet) uitgebreid behandeld.
De nadruk ligt niet alleen op de Vlaamse wetgeving, maar tevens op de Europese en mondiale regelingen.

Omschrijving Inhoud

  • Evolutie van onze ruimte
  • Inzicht in ruimtelijke kwaliteit en ruimtelijk beleid
  • Historische en huidige ruimtelijke beleidsinstrumenten van Vlaanderen (o.a. Gewestplan, Structuurplanning, wetgeving van het ‘buitengebied’)
  • Belangrijkste begrippen uit ruimtelijke beleidsdocumenten (vb.: nokhoogte, bouwvrije zone, etc.)

Omschrijving Begincompetenties (tekst)

Zie rubriek volgtijdelijkheid en gelijktijdigheid.

Omschrijving Eindcompetenties (tekst)

Algemene competenties

  • Het verwerven en verwerken van informatie
  • Kritische ingesteldheid
  • Het vermogen tot communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen ...
  • Ingesteldheid tot levenslang leren

Algemene, beroepsgerichte competenties

  • Zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van eenvoudige probleemsituaties in de beroepspraktijk
  • Besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

Beroepsspeci?eke competenties

  • De historisch gegroeide stedelijke en landschappelijke structuren aanduiden, het verband ertussen uitdrukken en evalueren
  • Landschappen plannen in een ruimtelijke socio-economische en culturele context
  • Het begrippenkader van de groenstructuurplanning op de desbetreffende beleidsniveaus hanteren en aldus het beleid adviseren
  • Grafische taal en de juiste vakterminologie aanwenden die de afgestudeerde in staat stelt zijn ontwerpvisie krachtig uit te drukken, met de betrokken actoren vlot te communiceren en ze te adviseren


Indicatoren

  • De voornaamste ruimtelijke evoluties in Vlaanderen kunnen benoemen, alsook in staat zijn hieraan de belangrijkste oorzaken en gevolgen te linken.
  • Het kunnen verklaren van de meest courante begrippen op vlak van ruimtelijke kwaliteit en ruimtelijk beleid (ruimtelijke draagkracht, duurzaamheid, ruimtelijke kwaliteit,…).
  • Het Vlaams planologisch instrumentarium of wettelijke kader inzake ruimtelijke planning kunnen verduidelijken (alsook de evolutie en verschillende niveaus), meer in het bijzonder:
    • De wet op de ruimtelijke ordening en stedenbouw van 1962
    • DORO / Vlaamse codex ruimtelijke ordening
    • Structuurplanning als moderne planvorm
    • Diverse planvormen (Gewestplannen, APA, BPA, RUP’s, Structuurplannen, BRV,…)
    • Beleidsplan Ruimte Vlaanderen
  • Het kunnen verduidelijken van de belangrijkste wetgeving en instrumentarium van de open ruimte (o.a. Natuurdecreet, Bermbesluit, Bosdecreet, Landinrichting, etc.)
  • De informatie kunnen opzoeken omtrent de wetgeving die van toepassing is op een ontwerp of ingreep. Deze informatie kunnen verwerken en op een duidelijke wijze voorstellen naar een specifiek doelpubliek en de gevolgen die deze wetgeving met zich meebrengt kritisch kunnen aantonen in functie van het algemeen belang.

Omschrijving Begeleiding

Tussen de lessen door is de lesgever steeds bereid om vragen aangaande de leerstof te beantwoorden. Extra contacten zijn mogelijk op afspraak.

Omschrijving Evaluatie (tekst)

50% permanente evaluatie (projectbundel), 50% schriftelijk examen.

Tweede zittijd:
50% permanente evaluatie (projectbundel), 50% schriftelijk examen.

De inhoudelijke evaluatie gebeurt aan de hand van een schriftelijk theoretisch examen met open vragen (50%).

Naargelang de complexiteit van de vraag wordt er individueel of in kleine groepjes gewerkt aan één of meerdere cases (met een verschillende beleidsmatige onderzoeksvraag), waar op een vooraf bepaald projectgebied de ruimtelijk beleidsdocumenten grondig wordt bestudeerd en geplande ingrepen worden afgetoetst aan de hand van de geldende wetten en decreten.
De geldende wetten en decreten worden aan de hand van cartogra?sche (GIS, …) en tekstuele vertaling helder gepresenteerd in een projectbundel (50%).
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.

Omschrijving Studiematerialen (tekst): Verplicht

Cursus te verkrijgen via de cursusdienst.
Presentatienota’s en verwijzingen naar verschillende digitale bronnen (Chamilo).

Omschrijving Studiekosten

10 euro (afdruk projectbundel)

Omschrijving Trefwoorden

Ruimtelijke kwaliteit, ruimtelijk beleid, beleidsinstrumenten

Omschrijving Volgtijdelijkheid (VT)

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.