Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Digitale visualisatie 333197/4155/1819/1/73
Studiegids

Digitale visualisatie 3

33197/4155/1819/1/73
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de landschaps- en tuinarchitectuur, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Gewicht: 3,00
Totale studietijd: 75,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Semester 1)
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Isselée Johan
Andere docenten: Joye Ruben
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Werkcollege36,00 uren
Zelfstudie39,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Werkcolleges.

Omschrijving Doelstellingen

Doorheen de eerste twee bachelorjaren doorlopen de studenten de opleidingsonderdelen Digitale visualisatie1, 2 en 3. Binnen deze opleidingsonderdelen bouwen de studenten expertise op ten aanzien van digitale applicaties relevant binnen het ontwerpproces en richtinggevend in het presenteren van ontwerpen.

De focus ligt in dit opleidingsonderdeel op het verdiepen van het digitaal visualiseren van landschaps- en tuinontwerpen aan de hand van verschillende applicaties: het uittekenen (en opwerken van) profielen, vanuit een 2D CAD-plan komen tot een gedetailleerde 3D-model, het nauwkeurig uitwerken en voorstellen van het reliëf in 3D (via triangulatie, rasters en hoogtelijnen), het nauwkeurig uitwerken van een terreinmodulatie aangevuld met grondverzetberekening.

Omschrijving Inhoud

Aan de hand van Adobe Photoshop wordt aangeleerd hoe een fotorealistische visualisatie van een deel van het ontwerp opgebouwd wordt. Aansluitend hieraan worden fotorealistische dwarsprofielen gekoppeld.

Aan de hand van SketchUp wordt binnen de lessenreeks de volledige workflow doorlopen om een 2D CAD-plan correct op te bouwen en op basis hiervan te komen tot een gedetailleerd 3D-model (met inbegrip van reliëf). De nodige plug-ins die dit ondersteunen/vereenvoudigen komen aan bod.

Aan de hand van het AutoDesk Civil 3D wordt aangeleerd hoe met de basisgegevens van een topografische opmeting een digitaal terreinmodel kan opgesteld worden. Digitaal creëren van hoogtelijnen en grondverzetberekeningen volgen uit dit model.

Omschrijving Begincompetenties (tekst)

Zie rubriek volgtijdelijkheid en gelijktijdigheid.

Omschrijving Eindcompetenties (tekst)

Algemene competenties

  • Denk- en redeneervaardigheid
  • Het verwerven en verwerken van informatie Het vermogen tot communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen …
  • Ingesteldheid tot levenslang leren

Algemene beroepsgerichte competenties

Zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van eenvoudige probleemsituaties in de beroepspraktijk


Beroepsspecifieke competenties

Grafische taal en de juiste vakterminologie aanwenden die de afgestudeerde in staat stelt zijn ontwerpvisie krachtig uit te drukken, met de betrokken actoren vlot te communiceren en ze te adviseren. Deskundig gebruik maken van de informaticatechnologie om zijn takenpakket kwalitatief uit te voeren

In staat zijn een 2D CAD-plan correct voor te bereiden en er op een efficiënte wijze verder mee aan de slag kunnen gaan binnen een 3D-omgeving.


Indicatoren

  • De student kan de digitaal opgemeten terreinpunten op een juiste manier inbrengen in Civil3D
  • De student kan een volledige “surface” uitwerken en op diverse manieren presenteren (triangulatie, raster en hoogtelijnen).
  • De student kan aan de hand van “surfaces” voor bestaande en ontworpen toestand een grondverzetberekening laten doorgaan en visueel voorstellen.
  • De student kan met behulp van Photoshop een specifiek deel van het ontwerp “fotorealistisch” visualiseren. Verschillende stijlen zijn mogelijk.
  • De student kan van hetzelfde deel van het ontwerp dwarsprofielen “fotorealistisch” visualiseren.
  • De student beheerst de verschillende Photoshoptechnieken om dit uit te voeren.
  • De student kan een 2D CAD-plan correct voorbereiden i.f.v. 3D-toepassingen.
  • De student beheerst de verschillende technieken om een gedetailleerd 3D-model te maken.
  • De student kan reliëf op een correcte manier voorstellen binnen de 3D-toepassing.
  • De student weet met plug-ins om te gaan binnen de 3D-toepassing.

Omschrijving Begeleiding

Studenten hebben steeds de mogelijkheid om een individuele afspraak met de docent te maken.

Bijkomende tutorials/stappenplannen en handleidingen worden via het digitaal leerplatform toegankelijk gemaakt.

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Civil 3D
Computerexamen

Photoshop
Indienen van een fotorealistische visualisatie van een deel van het ontwerp uit Ontwerpen II.

SketchUp
Het uitwerken van een 3D-model toegepast op Ontwerpen II.


Tweede zittijd: Civil 3D: computerexamen
Photoshop en SketchUp: herwerken van de opdracht
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.

Omschrijving Studiematerialen (tekst): Verplicht

Syllabus Photoshop, syllabus Civil 3D, digitale handleidingen en tutorials/stappenplannen

Omschrijving Studiekosten

De kostprijs van de syllabus en de applicaties zit vervat in het ateliergeld.

Het SketchUp handboek uit Digitale visualisatietechnieken 2 wordt hergebruikt.

Omschrijving Trefwoorden

Digitale visualisatie, Photoshop, Civil 3D, SketchUp

Omschrijving Volgtijdelijkheid (VT)

geslaagd voor Digitale visualisatie 1 EN geslaagd voor Digitale visualisatie 2.