Academiejaar
2018-19
Komt voor in:
- Bachelor in de landschaps- en tuinarchitectuur, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
15 studiepunten
Gewicht:
15,00
Totale studietijd: 450,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Academiejaar)
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Hoedelmans Thomas
Andere docenten: Druart Hans, Joye Ruben, Libbrecht Harlind, Vanneste Jonas
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
In deze cursus wordt door middel van atelierwerking individueel of in groepsvorm gewerkt aan diverse ruimtelijke vraagstukken.
Ateliers met projectmatige opdrachten.
Excursies.
Lezingen.
Zelfstudie.
Begeleid zelfstandig werk.
Doorheen het academiejaar vindt het proces van de student zijn neerslag in een logboek dat mee onderwerp kan zijn van de begeleiding.
Omschrijving Doelstellingen
Verdergaand op de leerervaringen uit Ontwerpen I leren studenten het ontwerpproces verder uit te diepen en specifieke ontwerpmethodieken aan te wenden. De ontwerpopdrachten dagen studenten uit door de confrontatie met veranderende complexiteiten. Binnen deze ontwerpopdrachten wordt de focus gelegd op het ontwikkelen van een onderbouwde visie die zich vertaalt in ruimtelijke concepten met een sterke aandacht voor de context.
Studenten worden in hun ontwerpproces ondersteund en gestimuleerd vanuit de ondersteunende opleidingsonderdelen Ontwerpmethodieken en de Ontwerplabo’s Technieken en Beplanting II.
Omschrijving Inhoud
De student verdiept zijn ontwerptraject door middel van ontwerpopdrachten met een groeiende complexiteit van zowel private als publieke groene ruimtes. Door middel van analyse en onderzoek wordt een probleemstelling en/of programma bepaald. Ontwerpend onderzoek leidt tot het uitwerken en het visualiseren van een ontwerpplan. Binnen de diversiteit aan ontwerpopdrachten worden studenten minstens in één opdracht geconfronteerd met het thema landschap.
1. Opdracht publieke ruimte (groepsopdracht)
2. Opdracht private ruimte
3. Opdracht publieke ruimte
4. Opdracht publieke ruimte
5. Keuze-opdracht: publieke ruimte of private ruimte
Omschrijving Eindcompetenties (tekst)
Algemene competenties
- Denk- en redeneervaardigheid.
- Het verwerven en verwerken van informatie.
- Kritische ingesteldheid.
- Projectmatig werken.
- Creativiteit.
- Het vermogen tot communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen
- Ingesteldheid tot levenslang leren.
Beroepsspecifieke competenties
Teamgericht kunnen werken. Zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van eenvoudige probleemsituaties in de beroepspraktijk. Ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën. Besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk.
Indicatoren
- De student kan de ontwerpmethodiek toepassen op ontwerpopdrachten landschaps- en tuinarchitectuur
- De student kan de doelstelling, probleemstelling en de aanleiding van de ontwerpopdracht formuleren.
- De student kan de historische context van het projectgebied onderzoeken, het belang ervan inschatten en hiermee op een gepaste manier omgaan in zijn ontwerp.
- De student kan de relevante aspecten als basisgegevens voor zijn ontwerp bepalen, onderzoeken, begrijpen, interpreteren en er op een gepaste wijze rekening mee houden in zijn ontwerp.
- De student kan de ontwerpopdracht plaatsen in de ruime maatschappelijke context waarin deze zich bevindt en kan deze op een gepaste wijze integreren in het ontwerp.
- De student kan de randvoorwaarden en programmapunten van de ontwerpopdrachten achterhalen en omschrijven tot een werkbaar ontwerpinstrument.
- De student kan literatuur en referentieprojecten op relevantie detecteren, deze onderzoeken in functie van de ontwerpopdracht en vertalen naar bruikbare informatie voor de ontwerpopdracht.
- De student kan het ontwerpend onderzoek concluderend finaliseren.
- De student kan het ontwerpend onderzoek op een gepaste, creatieve en inspirerende wijze omzetten in een ontwerp, zowel door het vormen van een visie en nemen van uitgangspunten. De student kan op een conceptuele wijze deze visie en uitgangspunten omzetten, vertalen naar een structureel functioneel plan en dit omzetten naar een ontwerpplan.
- De student neemt initiatief en is actief betrokken tijdens de ontwerpateliers.
- De student kan binnen de gegeven tijdsplanning zelf het ontwerpproces plannen en bijsturen.
- De student documenteert steeds het ontwerpproces om gemaakte keuzes inzichtelijk te maken.
- De student kan zijn/haar ontwerp helder en beknopt mondeling presenteren.
Omschrijving Begeleiding
Studenten hebben steeds de mogelijkheid om een individuele afspraak met de docent te maken.
Omschrijving Evaluatie (tekst)
Permanente evaluatie (=1/2e procesbeoordeling) – jury (=1/2e productbeoordeling).
Op de jury worden 2 ontwerpopdrachten gepresenteerd.
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Deliberatie-info:Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Omschrijving Studiematerialen (tekst): Verplicht
Eigen nota’s.
Presentaties digitaal beschikbaar.
Omschrijving Studiekosten
Circa 200€ aan materiaal en kosten eigen aan de projecten.
Omschrijving Trefwoorden
t 250 Landschapsarchitectuur
Omschrijving Volgtijdelijkheid (VT)