Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Sociologie12876/4155/1819/1/90
Studiegids

Sociologie

12876/4155/1819/1/90
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de landschaps- en tuinarchitectuur, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Gewicht: 3,00
Totale studietijd: 75,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2019 (Semester 2)
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Verraest Sofie
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk10,00 uren
Hoorcollege24,00 uren
Zelfstudie41,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Hoorcolleges

Omschrijving Doelstellingen

Ruimte heeft, als maatschappelijk product, een structureel karakter en is in staat over langere perioden bepaalde sociale praktijken in stand te houden en/of te initiëren.
Door deze vaststelling rijst de vraag naar de maakbaarheid van de samenleving op basis van weloverwogen ruimtelijke ingrepen.
Binnen dit opleidingsonderdeel zullen gangbare sociaal-wetenschappelijke theorieën gekoppeld worden aan ruimtelijke kwesties.
Daarbij gaat de aandacht vooral uit naar de interactie tussen de ruimte, de ontwerper en de gebruikers en (lokale) actoren – en hun normen, behoeften en interesses.
Voor de landschaps- en tuinarchitect wordt de (buiten)ruimte daarmee niet enkel benaderd als matterscape (fysieke realiteit, kan door het ontwerp tot stand zijn gekomen), maar ook als mindscape (innerlijke / subjectieve realiteit, vanuit individuele beleving) en powerscape (sociale realiteit).

Omschrijving Inhoud

  • Inleiding op een aantal sociaal-wetenschappelijke basistheorieën en hun toepassing in het sociaal-ruimtelijk ontwerpen en plannen: van theorie naar (ontwerp)praktijk
  • Inleiding op sociaal-ruimtelijk ontwerpen en plannen
  • Inleiding op participatie en burgerschap

Omschrijving Begincompetenties (tekst)

Zie rubriek volgtijdelijkheid en gelijktijdigheid.

Omschrijving Eindcompetenties (tekst)

Algemene competenties

  • Denk- en redeneervaardigheid.
  • Het verwerven en verwerken van informatie.
  • Ingesteldheid tot levenslang leren.

Algemeen beroepsgerichte competenties

  • Zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van eenvoudige probleemsituaties in de beroepspraktijk.
  • Besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk.

Beroepsspecifieke competenties
Landschappen plannen in een ruimtelijke socio-economische en culturele context.


Indicatoren
De student maakt kennis met het sociaal-ruimtelijk ontwerpen. De student is vertrouwd met basisbegrippen binnen participatie en burgerschap.

Omschrijving Begeleiding

Studenten hebben steeds de mogelijkheid om een individuele afspraak met de docent te maken.

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Schriftelijk examen

Tweede zittijd is mogelijk
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.

Omschrijving Studiematerialen (tekst): Verplicht

Studiematerialen worden ter beschikking gesteld via de cursusdienst en digitale leeromgeving.

Omschrijving Studiekosten

De studiekosten zitten vervat in het ateliergeld.

Omschrijving Volgtijdelijkheid (VT)

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.