Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Schetsmatig onderzoek 133186/4155/1819/1/87
Studiegids

Schetsmatig onderzoek 1

33186/4155/1819/1/87
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de landschaps- en tuinarchitectuur, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Gewicht: 3,00
Totale studietijd: 75,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Academiejaar)
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Poullier Caroline
Andere docenten: Libbrecht Harlind
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk39,00 uren
Werkcollege36,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Werkcolleges, opbouw van schetsboek en aandacht voor logboek.

Omschrijving Doelstellingen

Het opleidingsonderdeel Schetsmatig onderzoek 1 is het eerste luik van twee opeenvolgende opleidingsonderdelen schetsmatig onderzoek.
De focus ligt op de manuele voorstelling(stechnieken).
Twee belangrijke doelstellingen staan binnen beide opleidingsonderdelen voorop, de student is competent in (i) het waarnemingstekenen en (ii) het ontwerpend schetsen.
Zowel waarnemend, projectie-, perspectief- en ontwerpend tekenen scherpen het ruimtelijk inzicht aan. Het zijn binnen een ontwerpopleiding noodzakelijke competenties voor de analytische en synthetische stappen binnen een onderzoeks- en ontwerpproces.
De schetscompetenties stellen een student in staat om ondubbelzinnig, leesbaar en beeldend te communiceren binnen elke stap van het ontwerp- en projectproces.

Omschrijving Inhoud

  • basistechnieken en tekenwijzen
  • basisprincipes van compositie, bladschikking, planlay-out
  • grafische technieken voor diverse plannen en stappen in het planproces o.a. analyseplan, conceptschetsen, het presentatieplan en presentatieprofiel (zowel zwart/wit als kleur)
  • ontwerpschetsen
  • beschrifting met de vrije hand
  • waarnemingstekenen met de vrije hand van tweedimensionale geometrische vormen, eenvoudige stillevens met zowel geometrische als organische vormen
  • gebruik en toepassing van grijswaarden en kleur
  • onderlinge verhoudingen, maat, schaal en kijkhoogte
  • grondbeginselen van één- en tweevluchtpuntsperspectief
  • perspectieftechnieken voor tuinperspectieven
  • weergave van groenelementen in perspectief
Vanuit de inhouden en het materiaal dat de student hier creëert is er input voor het logboek uit Ontwerpen I.

Omschrijving Begincompetenties (tekst)

Zie rubriek volgtijdelijkheid en gelijktijdigheid.

Omschrijving Eindcompetenties (tekst)

Algemene competenties

  • Denk- en redeneervaardigheid
  • Verwerven en verwerken van informatie
  • Creativiteit
  • Het vermogen tot communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen …
  • Ingesteldheid tot levenslang leren

Algemene beroepsspecifieke competenties

  • Zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van eenvoudige probleemsituaties in de beroepspraktijk
  • Ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

Beroepsspecifieke competenties

Grafische taal en de juiste vakterminologie aanwenden die de afgestudeerde in staat stelt zijn ontwerpvisie krachtig uit te drukken, met de betrokken actoren vlot te communiceren en ze te adviseren.


Indicatoren

  • De student bezit door regelmatig oefenen de beheersing van de oog-hand coördinatie
  • Hij/zij kan vlot eenvoudige stillevens juist en krachtig weergeven
  • Hij/zij begrijpt de begrippen verhouding en maatvoering en kan verhoudingen meten (zonder lat) en overbrengen naar de gewenste schaal
  • Hij/zij hanteert basisbegrippen voor compositie en bladschikking
  • De student kan een aangepaste grafiek gebruiken voor de verschillende stappen en plannen in het ontwerpproces
  • De student kan al tekenend vorm geven en ontwerpen
  • De student kan de principes van 1- en 2-vluchtpuntsperspectief toepassen
  • Hij/zij kan de basistheorie over toegepaste kleurenleer toepassen in presentatieplannen en presentatieprofielen, landschaps- en tuinontwerpen, 2D vormstudies
  • Hij/zij is vertrouwd met (plan)lay-out, belettering, iconen, …

Omschrijving Begeleiding

Studenten hebben steeds de mogelijkheid om een individuele afspraak met de docent te maken.

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Permanente evaluatie.
 
De studenten leggen hun schetsboek en logboek voor, waarin ze de evolutie van hun schetsmatig onderzoek dienen aan te tonen.

Deze bundeling bevat zowel de tekeningen, schetsen en oefeningen die in de les worden gemaakt als verdere oefeningen en studies in de vorm van zelfstudie.

Tweede examenkans: niet mogelijk
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: niet mogelijk.

Omschrijving Studiematerialen (tekst): Verplicht

Syllabus beschikbaar via cursusdienst
Handboek: Landscape Graphics, Plan, Section, and Perspective Drawing of Landscape Spaces, Grant W. Reid FASLA, ISBN 0-8230-7333-5 (wordt aangekocht via Ontwerpen I)

Aanbevolen vakliteratuur

Construction and Design Manual, drawing for Landscape Architects, Sabrina Wilk, DOM publishers, ISBN978-3-86922-535-7
Form-Space-Order; F. Ching ISBN 0471286168
Design Drawing, F. Ching ISBN 0471286540
Kleur groen, Theresia Bos Ebben Boomkwekers
Design en Lay-out: grondbeginselen …, David Dabner, Libero ISBN 978-90-5764886-1
Kleurenleer, Tom Fraser, … Libero ISBN 90-5764-583-1
Landscape as inspiration, Hans Dieter Schaal, Ernst & Sohn, ISBN 978-185490303-7

Omschrijving Studiekosten

Cursus: via ateliergeld
Handboek: via studiekosten Ontwerpen I
Tekengereedschap: via studiekosten Ontwerpen I
Specifiek tekengereedschap en materialen: ± € 100

Omschrijving Trefwoorden

Landschapsarchitectuur: grafische vorming, vormleer, handtekenen, perspectieftekenen

Omschrijving Volgtijdelijkheid (VT)

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.