Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Ontwerp- en vormleer33179/4155/1819/1/43
Studiegids

Ontwerp- en vormleer

33179/4155/1819/1/43
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de landschaps- en tuinarchitectuur, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 5 studiepunten
Gewicht: 5,00
Totale studietijd: 125,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Academiejaar)
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Docenten: Carrijn Johan, Joye Ruben, Van Ryckeghem Steve
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk12,00 uren
Hoorcollege24,00 uren
Werkcollege36,00 uren
Zelfstudie53,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Hoorcolleges, werkcolleges (atelier met oefeningen), groepsdiscussies, begeleid zelfstandig werk.

Omschrijving Doelstellingen

Het doel van het opleidingsonderdeel is onder meer de lopende opdrachten binnen het opleidingsonderdeel Ontwerpen I zowel procesmatig (ontwerptheoretisch) als inhoudelijk (ontwerppraktisch) te ondersteunen. Als kader worden de verschillende stappen van het iteratieve ontwerpproces (analyse-visie-concept-vormgeving) gehanteerd. Studenten raken vertrouwd met de dynamiek van het ontwerpproces.

Studenten beheersen de methodiek om te komen tot een volledig ontwerpproces van zowel private als publieke groene ruimten. De analyse en synthese van de ruimtelijke, de plannings-, de maatschappelijke, de landschappelijke, de historische en de juridische context reiken sleutels aan voor het omgaan met ruimtelijke vraagstukken. Daarbij is er aandacht voor ergonomische, creatieve, innovatieve, duurzame en ecologische inzichten.

Gelijktijdig zal ook het vormgevoel ontwikkeld worden waarbij de artistieke en creatieve capaciteiten los gemaakt worden. Steeds wordt aandacht geschonken aan het ‘beeld’ en de ruimtelijke vormgeving. De begrippen ‘verhouding’, ‘juiste proportie’ en het onderkennen van de onverdeelde eenheidsmaat of moduul en raster en alle aspecten die met het blote oog ‘gemeten’ worden vullen dit ‘beeld’ aan. Kleurenleer en maquettebouw vullen deze vaardigheden verder aan.

Vanuit de verschillende verworven inzichten en vaardigheden leert de student tot een grafische taal en beeldvorming te komen dewelke kan ingezet worden in de verschillende fasen van het ontwerpproces.

Omschrijving Inhoud

  • Aanleren van de methodiek van het ontwerpproces (analyse-visie-concept-vormgeving)
  • Analyse en synthese van bestaande ruimtelijke structuren en hun contexten, zowel in te ontwerpen cases als reeds ontworpen ruimtes.
  • Lezen en typeren van het landschap, en dit zowel vanuit het verticale perspectief (bijvoorbeeld kaarten of luchtfoto’s) als vanuit het horizontale perspectief (bijvoorbeeld foto’s of tekeningen). Tevens wordt er nadruk gelegd op het duiden van het landschapsbeeld in functie van het ontwerp.
  • Studie en onderzoek over de relaties en gebruiksmaten en menselijke afmetingen, ergonomische bewegingen en handelingen in tuin en landschap 
  • Opmaak van een projectgericht plan van aanpak, met als doel het ontwerpproces stapsgewijs hanteerbaar te maken.
  • Aandacht voor grafische taal en lay-out zoals in een ontwerp- en/of projectproces gehanteerd wordt
  • Aandacht voor schriftelijke, mondelinge en grafische vaardigheden eigen aan een ontwerp- en projectproces.
  • Volumestudie
  • Basistechniek voor maquettebouw
  • Kleur en compositie in 2D en 3D

Omschrijving Begincompetenties (tekst)


Omschrijving Eindcompetenties (tekst)

Algemene competenties

  • Denk- en redeneervaardigheid
  • Het verwerven en verwerken van informatie
  • Kritische ingesteldheid
  • Projectmatig werken
  • Creativiteit
  • Het vermogen tot communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen

Algemeen beroepsgerichte competenties

  • Zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van eenvoudige probleemsituaties in de beroepspraktijk..
  • Ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • Besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk.

Beroepsspecifieke competenties

  • De historisch gegroeide stedelijke en landschappelijke structuren aanduiden, het verband ertussen uitdrukken en evalueren
  • Met een duidelijke visie, gericht op innovatie en de nodige creativiteit, kwaliteitsvolle en duurzame groene ruimten ontwerpen/beheren
  • Landschappen plannen in een ruimtelijke socio-economische en culturele context
  • Grafische taal en de juiste vakterminologie aanwenden die de afgestudeerde in staat stelt zijn ontwerpvisie krachtig uit te drukken, met de betrokken actoren vlot te communiceren en ze te adviseren

Omschrijving Begeleiding

Studenten hebben steeds de mogelijkheid om een individuele afspraak met de docent te maken.

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Permanente evaluatie.


Algemeen

Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal):

Tweede examenkans: niet mogelijk

Deliberatie-info: voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: niet mogelijk.

Omschrijving Studiematerialen (tekst): Verplicht

Studiematerialen worden ter beschikking gesteld via de cursusdienst en digitale leeromgeving.

Handboek:

Bakker, M. (2014). Twaalf tuinen – Landschapsarchitecten, tuinontwerpers en eigenaren over de hedendaagse tuin. Blauwdruk, Wageningen, 312p. ISBN 978-90-75271-51-5, NUR 648

Aanbevolen vakliteratuur:

Van Damme, S., Foré, P., Huigens, E., Van Den Abeele, J., Meysmans, G., De Smet, A., & Verhoestraete, D. (2017). Duurzaam ontwerpen van groene ruimten: vademecum. Antwerpen: Garant.
Noortman, A., Aben, R., ter Mull, B., & Hendriks, M. (2013). De noodzaak van ontwerpen : veldverkenningen in de Nederlandse landschapsarchitectuur. Velp: Hogeschool Van Hall Larenstein.

(Zo doe je dat. Grondbeginselen van vormgeving; J.J. Beljon)
Form-Space-Order; F. Ching ISBN 0471286168
Design Drawing, F. Ching ISBN 0471286540
Kleurenleer, J. Itten ISBN 90-213-0058-3 (Beeldende vormleer; J. Itten)
Kleur groen, Theresia Bos Ebben Boomkwekers
Design en Lay-out: grondbeginselen …, David Dabner, Libero ISBN 978-90-5764886-1
Kleurenleer, Tom Fraser, … Libero ISBN 90-5764-583-1
Landscape as inspiration, Hans Dieter Schaal, Ernst & Sohn, ISBN 978-185490303-7

Omschrijving Studiekosten

Tekengereedschap : zie 'Ontwerpen I'
Specifiek gereedschap en materialen: ± € 100
Handboeken: 1 x € 25

Geraamde totaalprijs: € 125 

Omschrijving Trefwoorden

t 250 Landschapsarchitectuur: Grafische vorming, Ontwerpleer, Vormleer, Ontwerpmethodiek

Omschrijving Volgtijdelijkheid (VT)

simultaan te volgen met Ontwerpen I EN simultaan te volgen met Ontwerplabo Technieken I EN simultaan te volgen met Ontwerplabo Beplanting I.